[ویکی فقه] دعای روز بیست و ششم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون قبولی کوشش بندگان و آمرزش گناهان و قبولی کردار و عمل و پوشش عیوب است.
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیبی فیهِ مَسْتوراً یا اسْمَعِ السّامعین.خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده، کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده ، ای شنواترین شنوایان.
قبولی سعی و تلاش از جانب خدا
«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً»در این بخش از دعا می خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما را در ماه رمضان بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.وی می افزاید: آدم زحمت می کشد و روزه می گیرد، گرسنه و تشنه می شود؛ اما غذا و آب نمی خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می کند و اگر خدا تلاش های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.گاهی ما باید غصه ی این مطلب را بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می شود. این روایت از معصوم (علیه السّلام) است.«آیا به شما خبر دهم که زیان کارترین افراد چه کسانی اند؟ آنان که در زندگی دنیا، تلاششان گم شده و نابود می شود و در عین حال، خیال می کنند که نیکو عمل می کنند! » این خطاب الهی فقط به پیامبر نیست به همه ماست به آنانی که می روند و نمی رسند، عمل می کنند و نتیجه نمی گیرند، می جویند و نمی یابند، رنج می برند و گنج نمی برند، تلاششان بی فایده است و سعیشان بدون شکر! و این خسران است.اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.اما سعی مشکور آن است که آمیزه هایی از خلوص و صدق داشته باشد.«صبغه الله» در آن باشد.ایمان و عمل صالح، طلب آخرت و در زمره ابرار بودن و...شرایط رسیدن به سعی مشکور است. آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی شان «مشکور» است. از خداوند می خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد.
عدم تجسس در عیوب مردم
در پی عیوب مردم نباشیم!باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده ایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بی عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه می شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می بیند؛ اما شاخه ای که در چشم خودش رفته را نمی بیند.» این روایت کنایه از این است که انسان عیب های بزرگ خود را نمی بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می بیند.این حدیث از معصوم (علیه السّلام) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد.
طلب بخشش گناهان
...
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیبی فیهِ مَسْتوراً یا اسْمَعِ السّامعین.خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده، کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده ، ای شنواترین شنوایان.
قبولی سعی و تلاش از جانب خدا
«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً»در این بخش از دعا می خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما را در ماه رمضان بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.وی می افزاید: آدم زحمت می کشد و روزه می گیرد، گرسنه و تشنه می شود؛ اما غذا و آب نمی خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می کند و اگر خدا تلاش های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.گاهی ما باید غصه ی این مطلب را بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می شود. این روایت از معصوم (علیه السّلام) است.«آیا به شما خبر دهم که زیان کارترین افراد چه کسانی اند؟ آنان که در زندگی دنیا، تلاششان گم شده و نابود می شود و در عین حال، خیال می کنند که نیکو عمل می کنند! » این خطاب الهی فقط به پیامبر نیست به همه ماست به آنانی که می روند و نمی رسند، عمل می کنند و نتیجه نمی گیرند، می جویند و نمی یابند، رنج می برند و گنج نمی برند، تلاششان بی فایده است و سعیشان بدون شکر! و این خسران است.اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.اما سعی مشکور آن است که آمیزه هایی از خلوص و صدق داشته باشد.«صبغه الله» در آن باشد.ایمان و عمل صالح، طلب آخرت و در زمره ابرار بودن و...شرایط رسیدن به سعی مشکور است. آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی شان «مشکور» است. از خداوند می خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد.
عدم تجسس در عیوب مردم
در پی عیوب مردم نباشیم!باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده ایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بی عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه می شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می بیند؛ اما شاخه ای که در چشم خودش رفته را نمی بیند.» این روایت کنایه از این است که انسان عیب های بزرگ خود را نمی بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می بیند.این حدیث از معصوم (علیه السّلام) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد.
طلب بخشش گناهان
...
wikifeqh: شرح_دعای_روز_بیست_و_ششم_ماه_رمضان