خودروی گازسوز ( به انگلیسی: Natural gas vehicle ) خودرویی با سوخت جایگزین است که از گاز طبیعی فشرده ( CNG ) یا گاز طبیعی مایع شده ( LNG ) استفاده می کند. نباید خودروهای گازسوز با خودروهایی که از گاز نفت مایع شده ( LPG ) استفاده می کنند، اشتباه گرفته شوند. خواص و ترکیب شیمیایی LPG که عمدتاً از پروپان تشکیل شده است، با CNG و LNG کاملاً تفاوت دارد. [ ۱] وسایل نقلیه مجهز به CNG ایمن تر از خودروهای بنزینی تلقی می شوند. [ ۲] [ ۳] [ ۴]
در خودروهای گازسوز، انرژی مورد نیاز، از طریق احتراق عمدتاً گاز متان ( CH4 ) با اکسیژن ( O2 ) موجود در هوا، در داخل موتور احتراق داخلی و تبدیل آن به دی اکسید کربن ( CO2 ) و بخار آب ( H2O ) تأمین می شود.
متان تمیزترین هیدروکربن قابل احتراق است[ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸] و بسیاری از ناخالصی های موجود در گاز طبیعی در مبدأ از آن حذف می شوند. موتورهای بنزینی موجود را به راحتی می توان برای کار با CNG یا LNG تغییر داد و این موتورها می توانند اختصاصی برای گاز بوده ( فقط با گاز کار کنند ) یا دوگانه سوز باشند ( هم با بنزین و هم با گاز کار کنند ) . موتورهای دیزلی کامیون های سنگین و اتوبوس ها نیز قابل تبدیل هستند و می توان با اضافه کردن هدهای جدید دارای سیستم های احتراق جرقه ای، سفارشی سازی شوند، یا می توانند با ترکیبی از گازوئیل و گاز طبیعی کار کنند، که سوخت اصلی آن گاز طبیعی بوده و مقدار کمی از گازوئیل به عنوان منبع اشتعال استفاده شود. همچنین می توان در یک توربین گازی کوچک انرژی تولید کرد و موتور یا توربین گازی را با یک باتری برقی کوچک جفت کرد تا وسیله نقلیه ای با موتور الکتریکی هیبریدی ایجاد کرد.
در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۸ میلیون خودروی گازسوز در سراسر جهان در حال تردد بودند. [ ۹] در سال ۲۰۱۶، هدایت بازار به ترتیب در دست چین ( با ۵ میلیون خودروی گازسوز ) ، ایران ( ۴ میلیون ) ، هند ( ۳ میلیون ) ، پاکستان ( ۳ میلیون ) ، آرژانتین ( ۳ میلیون ) ، برزیل ( ۱٫۸ میلیون ) و ایتالیا ( ۱ میلیون ) بوده است. [ ۹]
ایستگاه های سوخت خودروهای گازسوز را می توان در هر مکانی که خطوط گاز طبیعی وجود دارد، قرار داد. کمپرسورها ( CNG ) یا کارخانجات تقطیر ( LNG ) معمولاً در مقیاس بزرگ ساخته می شوند اما سوخت گیری CNG با ایستگاه های کوچک امکان پذیر است.
CNG را می توان تولید کرد و آن را به صورت توده ای ذخیره کرد یا توسط خطوط انتقال آن را به راحتی منتقل کرد. همچنین می توان آن را با بیومتان مخلوط کرد، که خود از بیوگاز گرفته می شود. بیوگاز را می توان با دفن زباله ها و هضم بی هوازی آنها تولید کرد. این کار می تواند مشکل سوخت وسایل نقلیه را حل کند بدون اینکه غلظت کربن موجود در اتمسفر را افزایش دهد. این کار همچنین به خودروهایی که با سوخت های فسیلی تجدیدناپذیر کار می کنند و سطوح آلایندگی آنها بیشتر از حدود مجاز است، اجازه می دهد تا باز هم مورد استفاده قرار بگیرند.



این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر خودروهای گازسوز، انرژی مورد نیاز، از طریق احتراق عمدتاً گاز متان ( CH4 ) با اکسیژن ( O2 ) موجود در هوا، در داخل موتور احتراق داخلی و تبدیل آن به دی اکسید کربن ( CO2 ) و بخار آب ( H2O ) تأمین می شود.
متان تمیزترین هیدروکربن قابل احتراق است[ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸] و بسیاری از ناخالصی های موجود در گاز طبیعی در مبدأ از آن حذف می شوند. موتورهای بنزینی موجود را به راحتی می توان برای کار با CNG یا LNG تغییر داد و این موتورها می توانند اختصاصی برای گاز بوده ( فقط با گاز کار کنند ) یا دوگانه سوز باشند ( هم با بنزین و هم با گاز کار کنند ) . موتورهای دیزلی کامیون های سنگین و اتوبوس ها نیز قابل تبدیل هستند و می توان با اضافه کردن هدهای جدید دارای سیستم های احتراق جرقه ای، سفارشی سازی شوند، یا می توانند با ترکیبی از گازوئیل و گاز طبیعی کار کنند، که سوخت اصلی آن گاز طبیعی بوده و مقدار کمی از گازوئیل به عنوان منبع اشتعال استفاده شود. همچنین می توان در یک توربین گازی کوچک انرژی تولید کرد و موتور یا توربین گازی را با یک باتری برقی کوچک جفت کرد تا وسیله نقلیه ای با موتور الکتریکی هیبریدی ایجاد کرد.
در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۸ میلیون خودروی گازسوز در سراسر جهان در حال تردد بودند. [ ۹] در سال ۲۰۱۶، هدایت بازار به ترتیب در دست چین ( با ۵ میلیون خودروی گازسوز ) ، ایران ( ۴ میلیون ) ، هند ( ۳ میلیون ) ، پاکستان ( ۳ میلیون ) ، آرژانتین ( ۳ میلیون ) ، برزیل ( ۱٫۸ میلیون ) و ایتالیا ( ۱ میلیون ) بوده است. [ ۹]
ایستگاه های سوخت خودروهای گازسوز را می توان در هر مکانی که خطوط گاز طبیعی وجود دارد، قرار داد. کمپرسورها ( CNG ) یا کارخانجات تقطیر ( LNG ) معمولاً در مقیاس بزرگ ساخته می شوند اما سوخت گیری CNG با ایستگاه های کوچک امکان پذیر است.
CNG را می توان تولید کرد و آن را به صورت توده ای ذخیره کرد یا توسط خطوط انتقال آن را به راحتی منتقل کرد. همچنین می توان آن را با بیومتان مخلوط کرد، که خود از بیوگاز گرفته می شود. بیوگاز را می توان با دفن زباله ها و هضم بی هوازی آنها تولید کرد. این کار می تواند مشکل سوخت وسایل نقلیه را حل کند بدون اینکه غلظت کربن موجود در اتمسفر را افزایش دهد. این کار همچنین به خودروهایی که با سوخت های فسیلی تجدیدناپذیر کار می کنند و سطوح آلایندگی آنها بیشتر از حدود مجاز است، اجازه می دهد تا باز هم مورد استفاده قرار بگیرند.




wiki: خودروی گازسوز