[ویکی فقه] خسران در لغت به معنی از دست دادن سرمایه و کمبود آن است که گاه به انسان، نسبت داده می شود و گفته می شود «خَسِرَ فُلان» و گاه به خود عمل، نسبت داده می شود و گفته می شود «خسرت تجارته».
خسران نفس به معنای آن است که آدمی نفس خود را مورد هلاکت و بدبختی قرار دهد، به طوری که استعداد کمالش از بین برود و سعادت به کلی از او فوت شود. به گونه ای که دیگر امیدی برای برگشت و یا تحلیل آن نماند.
خسران در آیات
قرآن کریم که برنامه کامل سعادت و تکامل فرد در جامعه است، در سوره عصر به طور صریح و روشن، اعلام می کند که همه انسان ها در زیان طبیعی و خسران هستند.«انسان ها همه در زیانند.» سپس راه فرار از این زیان را، از ناحیه فرد و اجتماع تعیین نموده است: «مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند.» «و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند.»
در آیات بسیار دیگری نیز، از خسران و عوامل آن یاد کرده است: «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کافر شدند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز می
گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد.»
خسران در روایات
در روایات نیز به طور گسترده به این مطلب پرداخته شده و علاوه بر تعاریف، مصادیقی هم برای خسران آدمی بیان شده است:
۱. امام باقر علیه السلام می فرمایند: بگو زیانکاران کسانی هستند روز قیامت خانواده شان را مغبون کردند.
۲. امام علی علیه السلام فرمودند: آنکس که در روزهای امید خود و پیش از فرا رسیدن اجلش کوتاهی کند، زیانکار باشد و اجلش به او ضرر زند.
۳. امام علی علیه السلام می فرمایند: چه کسی زیانکار تر از آن که آخرت را با دنیا عوض کرد؟
عوامل خسران نفس
...
خسران نفس به معنای آن است که آدمی نفس خود را مورد هلاکت و بدبختی قرار دهد، به طوری که استعداد کمالش از بین برود و سعادت به کلی از او فوت شود. به گونه ای که دیگر امیدی برای برگشت و یا تحلیل آن نماند.
خسران در آیات
قرآن کریم که برنامه کامل سعادت و تکامل فرد در جامعه است، در سوره عصر به طور صریح و روشن، اعلام می کند که همه انسان ها در زیان طبیعی و خسران هستند.«انسان ها همه در زیانند.» سپس راه فرار از این زیان را، از ناحیه فرد و اجتماع تعیین نموده است: «مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند.» «و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند.»
در آیات بسیار دیگری نیز، از خسران و عوامل آن یاد کرده است: «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کافر شدند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز می
گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد.»
خسران در روایات
در روایات نیز به طور گسترده به این مطلب پرداخته شده و علاوه بر تعاریف، مصادیقی هم برای خسران آدمی بیان شده است:
۱. امام باقر علیه السلام می فرمایند: بگو زیانکاران کسانی هستند روز قیامت خانواده شان را مغبون کردند.
۲. امام علی علیه السلام فرمودند: آنکس که در روزهای امید خود و پیش از فرا رسیدن اجلش کوتاهی کند، زیانکار باشد و اجلش به او ضرر زند.
۳. امام علی علیه السلام می فرمایند: چه کسی زیانکار تر از آن که آخرت را با دنیا عوض کرد؟
عوامل خسران نفس
...
wikifeqh: خسران_نفس
[ویکی اهل البیت] خسران نفس به معنای آن است که آدمی نفس خود را مورد هلاکت و بدبختی قرار دهد، به طوری که استعداد کمالش از بین برود و سعادت به کلی از او فوت شود. به گونه ای که دیگر امیدی برای برگشت و یا تحلیل آن نماند.
خسران در لغت به معنی از دست دادن سرمایه و کمبود آن است که گاه به انسان نسبت داده می شود و گفته می شود «خسر فلان» و گاه به خود عمل نسبت داده می شود و گفته می شود «خسرت تجارته».
قرآن کریم که برنامه کامل سعادت و تکامل فرد در جامعه است، در سوره عصر به طور صریح و روشن اعلام می کند که همه انسان ها در زیان طبیعی و خسران هستند: «انسان ها همه در زیانند».
سپس راه فرار از این زیان را، از ناحیه فرد و اجتماع تعیین نموده است: «مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند».
«و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند».
در آیات بسیار دیگری نیز، از خسران و عوامل آن یاد کرده است: «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کافر شدند، اطاعت کنید شما را به گذشته هایتان بازمی گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد».
در روایات نیز به طور گسترده به این مطلب پرداخته شده و علاوه بر تعاریف، مصادیقی هم برای خسران آدمی بیان شده است:
خسران در لغت به معنی از دست دادن سرمایه و کمبود آن است که گاه به انسان نسبت داده می شود و گفته می شود «خسر فلان» و گاه به خود عمل نسبت داده می شود و گفته می شود «خسرت تجارته».
قرآن کریم که برنامه کامل سعادت و تکامل فرد در جامعه است، در سوره عصر به طور صریح و روشن اعلام می کند که همه انسان ها در زیان طبیعی و خسران هستند: «انسان ها همه در زیانند».
سپس راه فرار از این زیان را، از ناحیه فرد و اجتماع تعیین نموده است: «مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند».
«و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند».
در آیات بسیار دیگری نیز، از خسران و عوامل آن یاد کرده است: «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کافر شدند، اطاعت کنید شما را به گذشته هایتان بازمی گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد».
در روایات نیز به طور گسترده به این مطلب پرداخته شده و علاوه بر تعاریف، مصادیقی هم برای خسران آدمی بیان شده است:
wikiahlb: خسران_نفس