حمدون قصار
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] حَمدونِ قَصّار، حَمدونِ قَصّار، پیر ملامتیه نیشابور در قرن سوم است.
برطبق کهن ترین منابع، نام او حمدون، کنیه اش ابوصالح، نام پدرش احمدبن عُماره، و شهرتش قَصّار بوده است. در همه نسخه های خطی قدیم کشف المحجوب گاه کنیه او ابوحمدون ذکر شده که اشتباه است، چنان که در جاهای دیگر کشف المحجوب صورت صحیح کنیه و نام او، ابوصالح حمدون، نوشته شده است. حمدون فقیه و به مذهب سُفیان ثوری (متوفی ۱۶۱)، از فقهای صوفیه ، بود.
اساتید
ذَهَبی در قرن هشتم، حمدون را در حدیث از شاگردان ابومَعمَر هُذَلی (محدّث بغدادی، متوفی ۲۳۶) و ابن راهَوَیه (از عالمان و محدّثان خراسان، متوفی ۲۳۸) دانسته است و نام کسانی را که از حمدون روایت کرده اند، آورده است، اما هیچ یک از منابع کهن و هم عصر حمدون سخنان ذهبی را ذکر نکرده اند. حمدون از شاگردان و مریدان ابوتراب نَخْشَبی، ابوالحسن سالم (یا سلم) بن حسن باروسی و علی نصرآبادی (هر سه از مشایخ صوفیان خراسان در قرنهای دوم و سوم) بود و طریقش با صوفیان معاصرش تفاوت داشت. او آیین ملامتی را در خراسان گسترش داد.
شاگردان
مرید و شاگرد خاص او، عبداللّه بن محمدبن مُنازل، بیشتر سخنان حمدون را نقل کرده است. اینکه در برخی منابع گفته شده حمدون قصّار، پیر عبداللّه مبارک (متوفی ۱۸۱) بوده یا عبداللّه مبارک سخنان حمدون را روایت کرده اشتباه است و ظاهرآ عبداللّه مبارک ــکه نزدیک به صد سال پیش از حمدون می زیسته ــ به جای عبداللّه منازل، مرید حمدون، ذکر شده است.
دیدار با فتوت
...
برطبق کهن ترین منابع، نام او حمدون، کنیه اش ابوصالح، نام پدرش احمدبن عُماره، و شهرتش قَصّار بوده است. در همه نسخه های خطی قدیم کشف المحجوب گاه کنیه او ابوحمدون ذکر شده که اشتباه است، چنان که در جاهای دیگر کشف المحجوب صورت صحیح کنیه و نام او، ابوصالح حمدون، نوشته شده است. حمدون فقیه و به مذهب سُفیان ثوری (متوفی ۱۶۱)، از فقهای صوفیه ، بود.
اساتید
ذَهَبی در قرن هشتم، حمدون را در حدیث از شاگردان ابومَعمَر هُذَلی (محدّث بغدادی، متوفی ۲۳۶) و ابن راهَوَیه (از عالمان و محدّثان خراسان، متوفی ۲۳۸) دانسته است و نام کسانی را که از حمدون روایت کرده اند، آورده است، اما هیچ یک از منابع کهن و هم عصر حمدون سخنان ذهبی را ذکر نکرده اند. حمدون از شاگردان و مریدان ابوتراب نَخْشَبی، ابوالحسن سالم (یا سلم) بن حسن باروسی و علی نصرآبادی (هر سه از مشایخ صوفیان خراسان در قرنهای دوم و سوم) بود و طریقش با صوفیان معاصرش تفاوت داشت. او آیین ملامتی را در خراسان گسترش داد.
شاگردان
مرید و شاگرد خاص او، عبداللّه بن محمدبن مُنازل، بیشتر سخنان حمدون را نقل کرده است. اینکه در برخی منابع گفته شده حمدون قصّار، پیر عبداللّه مبارک (متوفی ۱۸۱) بوده یا عبداللّه مبارک سخنان حمدون را روایت کرده اشتباه است و ظاهرآ عبداللّه مبارک ــکه نزدیک به صد سال پیش از حمدون می زیسته ــ به جای عبداللّه منازل، مرید حمدون، ذکر شده است.
دیدار با فتوت
...
wikifeqh: حمدون_قصار
دانشنامه آزاد فارسی
حَمدون قَصّار ( ـ نیشابور ۲۷۱ق)
از مشایخ تصوّف. خراسانی بود و بیشتر عمر خود را در نیشابور گذراند. به علوم ظاهری عالِم و درشمار فقیهانِ مذهب ثوری بود. در طریقت دست ارادت به سلم بن حسن باروسی و ابوتراب نخشبی و ابوعلی نصرآبادی داد و با جز اینان نیز همنشینی داشت. آن گاه به اندیشۀ ملامتیان، که خود درشمار بزرگ ترین مشایخ آن است، گروید و آن را در نیشابور ترویج کرد. در میان یارانش، تنها عبدالله بن منازل توانست در اصول این طریقت با او همآوردی کند. حمدون آن چنان ملامتی ای بود که حتی نفس خود را بر نفس فرعون ترجیح نمی داد و آن دو را هم پایۀ هم می دانست. مشایخ بغداد، همچون سهل و جنید، وقتی سخنان سلوکی او را از راویان شنیدند، سخت در تکریمش کوشیدند.
از مشایخ تصوّف. خراسانی بود و بیشتر عمر خود را در نیشابور گذراند. به علوم ظاهری عالِم و درشمار فقیهانِ مذهب ثوری بود. در طریقت دست ارادت به سلم بن حسن باروسی و ابوتراب نخشبی و ابوعلی نصرآبادی داد و با جز اینان نیز همنشینی داشت. آن گاه به اندیشۀ ملامتیان، که خود درشمار بزرگ ترین مشایخ آن است، گروید و آن را در نیشابور ترویج کرد. در میان یارانش، تنها عبدالله بن منازل توانست در اصول این طریقت با او همآوردی کند. حمدون آن چنان ملامتی ای بود که حتی نفس خود را بر نفس فرعون ترجیح نمی داد و آن دو را هم پایۀ هم می دانست. مشایخ بغداد، همچون سهل و جنید، وقتی سخنان سلوکی او را از راویان شنیدند، سخت در تکریمش کوشیدند.
wikijoo: حمدون_قصار_(_ـ_نیشابور_۲۷۱ق)
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید