[ویکی فقه]
«اقلّیت مذهبی» گروهی اندک از مردم یک کشور یا یک شهر را گویند که پیرو دین یا کیشی مخالف عموم مردم آن شهر یا کشور باشند.
در اسلام «اقلّیت مذهبی» به کسانی گفته میشود که پیرو یکی از ادیان یهودی، مسیحی و یا زرتشتی(یهود و نصارا جزو اهل کتاب و زرتشتیان ملحق به اهل کتاب هستند.)
و دارای تابعیت کشور اسلامی باشند و بین مذهبهای مختلف آنان مانند کاتولیک، پروتستان و غیر آنها تفاوتی نیست، اگر چه در فروع و بعضی از اصول، اختلاف داشته باشند.
اسلام اقلّیتهای مذهبی را مورد عنایت قرار داده و برای آنان احترام قایل است. هیچ حکومتی در دنیا مانند حکومت اسلامی ضامن آزادی و حقوق ملّی اقلّیتها نمیباشد.
سخن امام خمینی در باره اقلیت
امام خمینی «رحمه الله» در این باره میفرماید:
- اقلّیتهایمذهبی... نیز باید ازحقوق طبیعی خودشان، که خداوند برایهمه انسانهاقرارداده است، بهرهمند شوند. ما به بهترین وجه ازآنان نگهداری میکنیم.
- اسلام نسبت به اقلّیتهای مذهبی احترام قایل است و... همیشه با آنها به طور مسالمتآمیز رفتار کرده است.
- هر کس که در مملکت اسلامی زندگی میکند یک حقوقی دارد. اسلام به آن حقوق میرسد. این اقلّیتهای مذهبی از قبیل زرتشتی، از قبیل یهودی، از قبیل نصارا، که در ایران... هستند، اینها را هم اسلام برایشان احترام قایل است، میخواهد که اینها هم به حقوق خودشان برسند.
از نظر اسلام، حتی ناموس اقلّیتهای مذهبی، که در پناه حکومت اسلامی هستند، مانند ناموس مسلمانان محترم است. از این رو، «حضرت امیر سلام اللَّه علیه در یک قضیهای که خلخالی از پای یک زن ذمّیه، که یهودیه هم بوده است، بردهاند
میفرماید که من شنیدهام که یک همچو چیزی شده است که اگر انسان بمیرد، سزاوار است.»
شرایط ذمّه
اقلّیتهای مذهبی با بستن قراردادی دو جانبه به نام «قرارداد ذمّه» و قبول تابعیت کشور اسلامی، در پناه اسلام و کشور اسلامی در میآیند و در اصطلاح فقهی، «اهل ذمّه» نام میگیرند و از آزادی، امنیت و حقوق فردی و اجتماعی مانند سایر مسلمانان بهرهمند میشوند. بعضی از شرایطی که به وسیله آنها قرارداد ذمّه منعقد میگردد عبارتند از:
۱- قبول پرداخت جزیه
(« جزیه» عبارت از مالیات بر نفوس و اراضی است که دولت اسلامی هر طور و هر قدر مقتضی بداند، از« اهل ذمّه» میگیرد)
بر اساس نظر امام «علیه السلام» یا والی مسلمانان.
۲- مرتکب نشدن کار منافی با امان؛ از قبیل تصمیم جنگ با مسلمانان و کمک به مشرکان و دشمنانِ کشور اسلامی؛
۳- تظاهر نکردن به کارهایی که نزد ما منکر محسوب میشود؛ از قبیل شرا بخواری، خوردن گوشت خوک، ازدواج با محارم و غیره.
غیر از موارد یاد شده، شروط دیگری نیز وجود دارد که میتوان آنها را در ضمن عقد ذمّه قید کرد.
بستن قرارداد ذمّه با امام «علیه السلام» است و در زمان غیبت او، بر عهده نایبش- در صورت مبسوط الید بودن- میباشد.
احکام جزیه
...
«اقلّیت مذهبی» گروهی اندک از مردم یک کشور یا یک شهر را گویند که پیرو دین یا کیشی مخالف عموم مردم آن شهر یا کشور باشند.
در اسلام «اقلّیت مذهبی» به کسانی گفته میشود که پیرو یکی از ادیان یهودی، مسیحی و یا زرتشتی(یهود و نصارا جزو اهل کتاب و زرتشتیان ملحق به اهل کتاب هستند.)
و دارای تابعیت کشور اسلامی باشند و بین مذهبهای مختلف آنان مانند کاتولیک، پروتستان و غیر آنها تفاوتی نیست، اگر چه در فروع و بعضی از اصول، اختلاف داشته باشند.
اسلام اقلّیتهای مذهبی را مورد عنایت قرار داده و برای آنان احترام قایل است. هیچ حکومتی در دنیا مانند حکومت اسلامی ضامن آزادی و حقوق ملّی اقلّیتها نمیباشد.
سخن امام خمینی در باره اقلیت
امام خمینی «رحمه الله» در این باره میفرماید:
- اقلّیتهایمذهبی... نیز باید ازحقوق طبیعی خودشان، که خداوند برایهمه انسانهاقرارداده است، بهرهمند شوند. ما به بهترین وجه ازآنان نگهداری میکنیم.
- اسلام نسبت به اقلّیتهای مذهبی احترام قایل است و... همیشه با آنها به طور مسالمتآمیز رفتار کرده است.
- هر کس که در مملکت اسلامی زندگی میکند یک حقوقی دارد. اسلام به آن حقوق میرسد. این اقلّیتهای مذهبی از قبیل زرتشتی، از قبیل یهودی، از قبیل نصارا، که در ایران... هستند، اینها را هم اسلام برایشان احترام قایل است، میخواهد که اینها هم به حقوق خودشان برسند.
از نظر اسلام، حتی ناموس اقلّیتهای مذهبی، که در پناه حکومت اسلامی هستند، مانند ناموس مسلمانان محترم است. از این رو، «حضرت امیر سلام اللَّه علیه در یک قضیهای که خلخالی از پای یک زن ذمّیه، که یهودیه هم بوده است، بردهاند
میفرماید که من شنیدهام که یک همچو چیزی شده است که اگر انسان بمیرد، سزاوار است.»
شرایط ذمّه
اقلّیتهای مذهبی با بستن قراردادی دو جانبه به نام «قرارداد ذمّه» و قبول تابعیت کشور اسلامی، در پناه اسلام و کشور اسلامی در میآیند و در اصطلاح فقهی، «اهل ذمّه» نام میگیرند و از آزادی، امنیت و حقوق فردی و اجتماعی مانند سایر مسلمانان بهرهمند میشوند. بعضی از شرایطی که به وسیله آنها قرارداد ذمّه منعقد میگردد عبارتند از:
۱- قبول پرداخت جزیه
(« جزیه» عبارت از مالیات بر نفوس و اراضی است که دولت اسلامی هر طور و هر قدر مقتضی بداند، از« اهل ذمّه» میگیرد)
بر اساس نظر امام «علیه السلام» یا والی مسلمانان.
۲- مرتکب نشدن کار منافی با امان؛ از قبیل تصمیم جنگ با مسلمانان و کمک به مشرکان و دشمنانِ کشور اسلامی؛
۳- تظاهر نکردن به کارهایی که نزد ما منکر محسوب میشود؛ از قبیل شرا بخواری، خوردن گوشت خوک، ازدواج با محارم و غیره.
غیر از موارد یاد شده، شروط دیگری نیز وجود دارد که میتوان آنها را در ضمن عقد ذمّه قید کرد.
بستن قرارداد ذمّه با امام «علیه السلام» است و در زمان غیبت او، بر عهده نایبش- در صورت مبسوط الید بودن- میباشد.
احکام جزیه
...
wikifeqh: حقوق_اقلیت_مذهبی