حج افراد
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] حج افراد از اقسام حج است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.
حج بر سه قسم است: تمتع ( حج تمتع)، قران ( حج قران) و افراد. علت نامگذاری آن به افراد، انفصال آن از عمره و عدم ارتباط بین آن دو است.
ویژگی حاجی حج افراد
حج افراد، همچون قران، وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محلّ سکونتشان تا مکه کمتر از دوازده یا ۴۸ میل- بنابر اختلاف اقوال در مسئله- است ( آفاقی).
کیفیت حج افراد
احرام از میقات در صورتی که از منزلش به مکه نزدیک تر باشد و در صورت نزدیک تر بودن منزل، از منزلش محرم می شود؛ وقوف در عرفات و مشعر؛ به جا آوردن اعمال منیٰ در روز عید قربان (رمی جمره عقبه و حلق یا تقصیر)؛ انجام دادن اعمال مکه (طواف زیارت و نماز آن، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و دو رکعت نماز آن) و انجام دادن اعمال منی در ایام تشریق (بیتوته در شبهای یازدهم و دوازدهم و برای برخی، سیزدهم و رمی جمرات سه گانه در روزهای آن). اگر علاوه بر حج، عمره مفرده بر او واجب باشد، بنابر مشهور بلکه ادعای اجماع شده، بعد از اتمام مناسک حج، برای عمره از ادنی الحل محرم شده و اعمال عمره را به جا می آورد ( عمره مفرده).بنابر مشهور، در حج افراد، تقدیم طواف- اعمّ از واجب و مستحب- بر وقوف به عرفات جایز است؛ لیکن در لزوم تجدید تلبیه پس از هر طواف و عدم لزوم آن اختلاف است. بنابر قول نخست حاجی در صورت تلبیه نگفتن از احرام خارج می شود؛ لیکن بنابر قول دوم تنها با نیت خروج از احرام، خروج تحقق می یابد، هرچند بهتر است پس از هر طوافی تلبیه را تجدید کند. در حج افراد قربانی واجب نیست؛ هرچند مستحب است.
شرایط حج افراد
...
حج بر سه قسم است: تمتع ( حج تمتع)، قران ( حج قران) و افراد. علت نامگذاری آن به افراد، انفصال آن از عمره و عدم ارتباط بین آن دو است.
ویژگی حاجی حج افراد
حج افراد، همچون قران، وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محلّ سکونتشان تا مکه کمتر از دوازده یا ۴۸ میل- بنابر اختلاف اقوال در مسئله- است ( آفاقی).
کیفیت حج افراد
احرام از میقات در صورتی که از منزلش به مکه نزدیک تر باشد و در صورت نزدیک تر بودن منزل، از منزلش محرم می شود؛ وقوف در عرفات و مشعر؛ به جا آوردن اعمال منیٰ در روز عید قربان (رمی جمره عقبه و حلق یا تقصیر)؛ انجام دادن اعمال مکه (طواف زیارت و نماز آن، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و دو رکعت نماز آن) و انجام دادن اعمال منی در ایام تشریق (بیتوته در شبهای یازدهم و دوازدهم و برای برخی، سیزدهم و رمی جمرات سه گانه در روزهای آن). اگر علاوه بر حج، عمره مفرده بر او واجب باشد، بنابر مشهور بلکه ادعای اجماع شده، بعد از اتمام مناسک حج، برای عمره از ادنی الحل محرم شده و اعمال عمره را به جا می آورد ( عمره مفرده).بنابر مشهور، در حج افراد، تقدیم طواف- اعمّ از واجب و مستحب- بر وقوف به عرفات جایز است؛ لیکن در لزوم تجدید تلبیه پس از هر طواف و عدم لزوم آن اختلاف است. بنابر قول نخست حاجی در صورت تلبیه نگفتن از احرام خارج می شود؛ لیکن بنابر قول دوم تنها با نیت خروج از احرام، خروج تحقق می یابد، هرچند بهتر است پس از هر طوافی تلبیه را تجدید کند. در حج افراد قربانی واجب نیست؛ هرچند مستحب است.
شرایط حج افراد
...
wikifeqh: حج_افراد
[ویکی شیعه] حج اِفْراد، از اقسام سه گانه حج و مانند حج قِران وظیفه کسانی است که در شهر مکه یا نزدیک به آن ساکن اند. مراحل این حج مانند حج تمتع است ولی قربانی در آن واجب نیست. در برخی موارد لازم است حج تمتع را به حج اِفراد تبدیل کرد.
حج بر سه قسم است: حج تَمَتُّع، حج قِران و حج اِفراد. علت نامگذاری حج افراد این است که عُمره ندارد، بر خلاف حج تمتع.
حج افراد، همچون حج قران، وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محل سکونتشان تا مکه، کمتر از ۴۸ میل (۱۶ فرسخ، حدود ۸۶ کیلومتر) است. برخی فقها این مسافت را ۱۲ میل (حدود ۲۱.۵ کیلومتر) می دانند. در اینکه این افراد باید پس از حج، عمره مفرده به جای آورند، اختلاف نظر است.
حج بر سه قسم است: حج تَمَتُّع، حج قِران و حج اِفراد. علت نامگذاری حج افراد این است که عُمره ندارد، بر خلاف حج تمتع.
حج افراد، همچون حج قران، وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محل سکونتشان تا مکه، کمتر از ۴۸ میل (۱۶ فرسخ، حدود ۸۶ کیلومتر) است. برخی فقها این مسافت را ۱۲ میل (حدود ۲۱.۵ کیلومتر) می دانند. در اینکه این افراد باید پس از حج، عمره مفرده به جای آورند، اختلاف نظر است.
wikishia: حج_افراد
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
حج بر سه قسم است: تمتع، قِران و افراد. علت نامگذاری آن به افراد، انفصال آن از عمره و عدم ارتباط بین آن دو است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.
حج افراد، همچون قران وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محل سکونتشان تا مکه کمتر از دوازده یا 48 میل - بنابر اختلاف اقوال در مسئله - است.(آفاقی)
احرام از میقات در صورتی که از منزلش به مکه نزدیک تر باشد و در صورت نزدیک تر بودن منزل، از منزلش محرم می شود؛ وقوف در عرفات و مشعر؛ به جا آوردن اعمال منیٰ در روز عید قربان (رمی جمره عقبه و حلق یا تقصیر)؛ انجام دادن اعمال مکه (طواف زیارت و نماز آن، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و دو رکعت نماز آن) و انجام دادن اعمال منیٰ در ایام تشریق (بیتوته در شب های یازدهم و دوازدهم و برای برخی، سیزدهم و رمی جمرات سه گانه در روزهای آن). اگر علاوه بر حج، عمره مفرده بر او واجب باشد، بنابر مشهور بلکه ادعای اجماع شده بعد از اتمام مناسک حج، برای عمره از ادنی الحل محرم شده و اعمال عمره را به جا می آورد.(عمره مفرده)
بنابر مشهور، در حج افراد، تقدیم طواف - اعم از واجب و مستحب - بر وقوف به عرفات جایز است؛ لیکن در لزوم تجدید تلبیه پس از هر طواف و عدم لزوم آن اختلاف است. بنابر قول نخست حاجی در صورت تلبیه نگفتن از احرام خارج می شود؛ لیکن بنابر قول دوم تنها با نیّتِ خروج از احرام، خروج تحقق می یابد هر چند بهتر است پس از هر طوافی تلبیه را تجدید کند.
در حج افراد قربانی واجب نیست؛ هر چند مستحب است.
حج بر سه قسم است: تمتع، قِران و افراد. علت نامگذاری آن به افراد، انفصال آن از عمره و عدم ارتباط بین آن دو است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.
حج افراد، همچون قران وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محل سکونتشان تا مکه کمتر از دوازده یا 48 میل - بنابر اختلاف اقوال در مسئله - است.(آفاقی)
احرام از میقات در صورتی که از منزلش به مکه نزدیک تر باشد و در صورت نزدیک تر بودن منزل، از منزلش محرم می شود؛ وقوف در عرفات و مشعر؛ به جا آوردن اعمال منیٰ در روز عید قربان (رمی جمره عقبه و حلق یا تقصیر)؛ انجام دادن اعمال مکه (طواف زیارت و نماز آن، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و دو رکعت نماز آن) و انجام دادن اعمال منیٰ در ایام تشریق (بیتوته در شب های یازدهم و دوازدهم و برای برخی، سیزدهم و رمی جمرات سه گانه در روزهای آن). اگر علاوه بر حج، عمره مفرده بر او واجب باشد، بنابر مشهور بلکه ادعای اجماع شده بعد از اتمام مناسک حج، برای عمره از ادنی الحل محرم شده و اعمال عمره را به جا می آورد.(عمره مفرده)
بنابر مشهور، در حج افراد، تقدیم طواف - اعم از واجب و مستحب - بر وقوف به عرفات جایز است؛ لیکن در لزوم تجدید تلبیه پس از هر طواف و عدم لزوم آن اختلاف است. بنابر قول نخست حاجی در صورت تلبیه نگفتن از احرام خارج می شود؛ لیکن بنابر قول دوم تنها با نیّتِ خروج از احرام، خروج تحقق می یابد هر چند بهتر است پس از هر طوافی تلبیه را تجدید کند.
در حج افراد قربانی واجب نیست؛ هر چند مستحب است.
wikiahlb: حج_افراد
[ویکی فقه] حج افراد (قرآن). حج افراد (جدا بجا آوردن حج از عمره) امری واجب، برای اهل مکه و حاضران در آن می باشد.
حج افراد (جدا بجا آوردن حج از عمره ) امری واجب، برای اهل مکه و حاضران در آن می باشد: «واتموا الحج والعمرة لله... فمن تمتع بالعمرة الی الحج فما استیسر من الهدی... ذلک لمن لم یکن اهله حاضری المسجد الحرام...» و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید!...هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانی برای او میسر است (ذبح کند)! ... .(در روایتی از امام رضا علیه السّلام در تفسیر آیه نقل شده است: حج افراد، جایز نیست، مگر برای اهل مکه و حاضران در آن. (گفتنی است در کتب فقهی، مطرح شده است که وظیفه افراد معذور و مریض هم حج افراد است. )
معنای تمام و کمال
تمام هر چیز عبارت است از آن جزئی که وقتی با سایر اجزا ضمیمه می شود آن چیز همان چیز می شود، و آثاری که دارد و یا آن آثار را از آن چیز انتظار داریم نیز مترتب می گردد، و تمام کردن آن چیز این است که، بعد از آنکه همه اجزای آن را جمع کردیم آن جزء آخری را هم بیاوریم تا آثار برآن چیز مترتب شود، این معنای کلمه تمام و اتمام است. و اما کمال هر چیزی آن حال و یا وصفی و یا امری است که وقتی موجودی آن را داشته باشد، دارای اثری علاوه می شود غیر آن اثری که بعد از تمامیت دارا باشد، مثلا منضم شدن اجزای بدن انسانی به یکدیگر عبارت است از تمامیت انسان، و اما عالم و یا شجاع و یا عفیف بودنش عبارت است از کمال انسان، از انسان تمام عیار و بی کمال آثاری بروز می کند، و از انسانی تمام و کامل آثاری دیگر ظهور می نماید.و چه بسا می شود که کلمه تمام در جای وصف کمال است عمال می شود، و آن را استعاره از این می گیرند، به این ادعا که آن وصف زاید از بس مورد اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است، نه استعاره آن.
معنای حج
و اما اینکه کلمه حج به چه معنا است؟ معنای آن عبارت است از اعمالی که در بین مسلمین معروف است، و ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را تشریع کرده، و بعد از آن جناب همچنان در میان اعراب معمول بوده و خدای سبحان آن را برای امت اسلام نیز امضا کرده، در نتیجه شریعتی شده که تا روز قیامت باقی خواهد بود.ابتدا، این عمل، احرام ، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است. و یکی دیگر از احکام آن قربانی کردن در منا ، و سنگ انداختن به ستون های سنگی سه گانه است، و آنگاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف ، و سعی بین صفا و مروه است البته واجبات دیگری نیز دارد.
اقسام حج
...
حج افراد (جدا بجا آوردن حج از عمره ) امری واجب، برای اهل مکه و حاضران در آن می باشد: «واتموا الحج والعمرة لله... فمن تمتع بالعمرة الی الحج فما استیسر من الهدی... ذلک لمن لم یکن اهله حاضری المسجد الحرام...» و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید!...هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانی برای او میسر است (ذبح کند)! ... .(در روایتی از امام رضا علیه السّلام در تفسیر آیه نقل شده است: حج افراد، جایز نیست، مگر برای اهل مکه و حاضران در آن. (گفتنی است در کتب فقهی، مطرح شده است که وظیفه افراد معذور و مریض هم حج افراد است. )
معنای تمام و کمال
تمام هر چیز عبارت است از آن جزئی که وقتی با سایر اجزا ضمیمه می شود آن چیز همان چیز می شود، و آثاری که دارد و یا آن آثار را از آن چیز انتظار داریم نیز مترتب می گردد، و تمام کردن آن چیز این است که، بعد از آنکه همه اجزای آن را جمع کردیم آن جزء آخری را هم بیاوریم تا آثار برآن چیز مترتب شود، این معنای کلمه تمام و اتمام است. و اما کمال هر چیزی آن حال و یا وصفی و یا امری است که وقتی موجودی آن را داشته باشد، دارای اثری علاوه می شود غیر آن اثری که بعد از تمامیت دارا باشد، مثلا منضم شدن اجزای بدن انسانی به یکدیگر عبارت است از تمامیت انسان، و اما عالم و یا شجاع و یا عفیف بودنش عبارت است از کمال انسان، از انسان تمام عیار و بی کمال آثاری بروز می کند، و از انسانی تمام و کامل آثاری دیگر ظهور می نماید.و چه بسا می شود که کلمه تمام در جای وصف کمال است عمال می شود، و آن را استعاره از این می گیرند، به این ادعا که آن وصف زاید از بس مورد اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است، نه استعاره آن.
معنای حج
و اما اینکه کلمه حج به چه معنا است؟ معنای آن عبارت است از اعمالی که در بین مسلمین معروف است، و ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را تشریع کرده، و بعد از آن جناب همچنان در میان اعراب معمول بوده و خدای سبحان آن را برای امت اسلام نیز امضا کرده، در نتیجه شریعتی شده که تا روز قیامت باقی خواهد بود.ابتدا، این عمل، احرام ، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است. و یکی دیگر از احکام آن قربانی کردن در منا ، و سنگ انداختن به ستون های سنگی سه گانه است، و آنگاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف ، و سعی بین صفا و مروه است البته واجبات دیگری نیز دارد.
اقسام حج
...
wikifeqh: حج_افراد_(قرآن)
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید