حج قران

لغت نامه دهخدا

حج قران. [ ح َج ْ ج ِ ق ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) یکی از اقسام سه گانه حج. رجوع به حج شود.

فرهنگ فارسی

یکی از اقسام سه گانه حج

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حج قِران از اقسام حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند.
حج بر سه قسم است: حج تمتع، حج افراد و حج قِران. علّت نامگذاری این قسم به قران، همراه آوردن قربانی هنگام احرام بستن است.
ویژگی حاجی در حج قران
حج قران، همچون حج افراد وظیفه اهالی مکه و کسانی است که در محدوده دوازده یا ۴۸ میلی مکه- بنابر اختلاف اقوال در مسئله- سکونت دارند ( آفاقی).
کیفیت حج قران
بنابر مشهور، مناسک و شرایط حج قران همانند حج افراد است، جز در قربانی که در حج افراد قربانی وجود ندارد، لیکن شرط حج قران همراه داشتن قربانی هنگام محرم شدن است. البته قربانی کردن در منی بر قارن مستحب است؛ لیکن اگر قربانی همراه آورده را اشعار یا تقلید کند قربانی در منیٰ واجب می گردد و تبدیل آن جایز نیست.
احکام حج قران
...

[ویکی شیعه] حج قِران از اقسام سه گانه حج و مانند حج اِفراد، وظیفه کسانی است که محل سکونت آنان شهر مکه یا نزدیک به آن است. شرط این حج همراه داشتن قربانی هنگام مُحرِم شدن است و به فتوای مشهور فقها قربانی در آن واجب نیست مگر اینکه آن را اِشعار(گذاشتن نوعی نشانۀ قربانی بر حیوان) یا تقلید (گذاشتن نعلین یا توشه دان به گردن قربانی) کرده باشد.
حج بر سه قسم است: حج تَمَتُّع، حج اِفراد و حج قِران. قران به معنای همراه داشتن است و علت نام گذاری آن به قِران، همراه آوردن قربانی هنگام احرام بستن است.
حج قران، همچون حج اِفراد، وظیفه اهالی مکه و کسانی است که فاصله محلّ سکونتشان تا مکه کمتر از ۴۸ میل (حدود ۸۶ کیلومتر) است. برخی فقها این مسافت را ۱۲ میل (حدود ۲۱.۵ کیلومتر) می دانند.

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
حج بر سه قسم است: حج تمتع، حج افراد و حج قِران. علت نامگذاری این قسم به قران، همراه آوردن قربانی هنگام احرام بستن است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.
حج قران، همچون حج افراد وظیفه اهالی مکه و کسانی است که در محدوده دوازده یا 48 میلی مکه - بنابر اختلاف اقوال در مسئله - سکونت دارند.(آفاقی)
بنابر مشهور، مناسک و شرایط حج قران همانند حج افراد است جز در قربانی که در حج افراد قربانی وجود ندارد، لیکن شرط حج قران همراه داشتن قربانی هنگام مُحرم شدن است. البته قربانی کردن در منیٰ بر قارن مستحب است؛ لیکن اگر قربانیِ همراه آورده را اشعار یا تقلید کند قربانی در منیٰ واجب می گردد و تبدیل آن جایز نیست.
حج گزار در حج قران بدون ضرورت نمی تواند به عمره تمتع عدول کند.
بنابر قول اکثر، بلکه مشهور حج گزارِ قارن مخیر است احرام را با یکی از این سه: تلبیه، اشعار و تقلید ببندد؛ لیکن در صورت اختیار تلبیه، اشعار یا تقلید مستحب است؛ چنان که در صورت بستن احرام با اشعار یا تقلید، تلبیه استحباب دارد.

[ویکی فقه] حج قران (قرآن). در حج قران اول مراسم حج بجا آورده می شود، و بعد از پایان آن مراسم عمره، در حالیکه در حج قران، قربانی هم بهمراه می آورند.
عدم جواز حج قران، مگر برای اهل مکه و حاضران در آن: «واتموا الحج والعمرة لله... فمن تمتع بالعمرة الی الحج فما استیسر من الهدی... ذلک لمن لم یکن اهله حاضری المسجد الحرام...» و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید!...هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانی برای او میسر است (ذبح کند)!...(البته) این برای کسی است که خانواده او، نزد مسجدالحرام نباشد اهل مکه و اطراف آن نباشد ... .(در روایتی از امام رضا علیه السّلام نقل شده است: مراد از «اتموا الحج والعمرة»، غیر حج قران و افراد است. )
معنای تمام وکمال
تمام هر چیز عبارت است از آن جزئی که وقتی با سایر اجزا ضمیمه می شود آن چیز همان چیز می شود، و آثاری که دارد و یا آن آثار را از آن چیز انتظار داریم نیز مترتب می گردد، و تمام کردن آن چیز این است که، بعد از آنکه همه اجزای آن را جمع کردیم آن جزء آخری را هم بیاوریم تا آثار برآن چیز مترتب شود، این معنای کلمه تمام و اتمام است. و اما کمال هر چیزی آن حال و یا وصفی و یا امری است که وقتی موجودی آن را داشته باشد، دارای اثری علاوه می شود غیر آن اثری که بعد از تمامیت دارا باشد، مثلا منضم شدن اجزای بدن انسانی به یکدیگر عبارت است از تمامیت انسان، و اما عالم و یا شجاع و یا عفیف بودنش عبارت است از کمال انسان، از انسان تمام عیار و بی کمال آثاری بروز می کند، و از انسانی تمام و کامل آثاری دیگر ظهور می نماید.و چه بسا می شود که کلمه تمام در جای وصف کمال است اعمال می شود، و آن را استعاره از این می گیرند، به این ادعا که آن وصف زاید از بس مورد اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است، نه استعاره آن.
معنای حج
و اما اینکه کلمه حج به چه معنا است؟ معنای آن عبارت است از اعمالی که در بین مسلمین معروف است، و ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را تشریع کرده، و بعد از آن جناب همچنان در میان اعراب معمول بوده و خدای سبحان آن را برای امت اسلام نیز امضا کرده، در نتیجه شریعتی شده که تا روز قیامت باقی خواهد بود. ابتدا، این عمل، احرام ، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است. و یکی دیگر از احکام آن قربانی کردن در منا ، و سنگ انداختن به ستون های سنگی سه گانه است، و آنگاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف ، و سعی بین صفا و مروه است البته واجبات دیگری نیز دارد.
اقسام حج
...

دانشنامه عمومی

حج بر سه نوع تَمتُّع، قِران و اِفراد است. به اعتقاد شیعه حج قِران و اِفراد به ساکنان مکه اختصاص دارد. به همراه داشتن قربانی هنگام مُحرِم شدن ویژگی این نوع حج است. [ ۱] فقیهان اهل سنت، با ارائه تعریفی متفاوت از اصطلاح حج قِران، آن را به معنای احرام همزمان به حج و عمره یا احرام به عمره در ماه های حج و احرام به حج در حال احرام عمره، قبل از طواف عمره، می دانند. [ ۲] در برخی منابع تفسیری اهل سنت، از حج قران به حج اکبر تعبیر شده است. [ ۳] حنفیان، حج قِران را برترین نوع حج می دانند. [ ۴] در حالی که عموم فقیهان امامی، انجام حج قران برابر با تعریف اهل سنت را باطل می دانند. [ ۵]
قِران در لغت به معنای نزدیک شدن و همراه شدن دوچیز با هم یا ریسمانی که به وسیله آن دو چیز را بهم نزدیک می کنند؛ آمده است. [ ۶]
پیامبرانی همچون آدم، [ ۷] ابراهیم، [ ۸] موسی، [ ۹] سلیمان و شمار دیگری از پیامبران، در حج خود، قربانی به همراه داشته اند. [ ۹] اعراب جاهلی برای قربانی حج خود حیوانی، به ویژه شتر، را همراه خود حرکت داده و در موسم حج آن را قربانی می کردند. [ ۱۰]
بر پایه منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، پیامبر در حجة الوداع همراه خود ۱۰۰ شتر را برای قربانی آورده بود[ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳] شیعه و حنفیان، حجة الوداع را، حج قران - اما با تعاریفی متفاوت - می دانند. [ ۱۴] [ ۱۵]
عکس حج قران
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس