[ویکی فقه] اعراب دوره جاهلی دارای جشن های متنوعی بوده اند و در مناسبت های مختلف، جشن های مختلفی را برگزار می کردند.
عرب شبه جزیره به صورت قبیله ای و در اجتماعات پراکنده می زیسته اند و بنابراین جشن های آن ها از لحاظ زمانی و مکانی بسیار متنوع بوده و چنان که جوادعلی ذکر کرده ، نمی توان گفت که چه جشنی در میان همه یا بیش تر مردم شبه جزیره در این دوره رایج بوده است .عرب جاهلی در کنار مناسبت هایی چون آغاز بهار، ازدواج ، بازگشت از سفر، برخاستن از بستر بیماری ، پیروزی در جنگ یا آغاز ریاست شیخ بر قبیله و امثال این ها، در ارتباط با بت ها و خدایان محلی خود نیز جشن هایی برگزار می کردند و به ویژه برگزاری بازارهای موسمی نیز زمینه بروز رفتارهای جشنی در میان آنان بوده است .
برگزاری جشن های دیگر اقوام
غیر از حج که از مهم ترین مراسم دینی و تجاری عرب جاهلی به شمار می رفت ، آن ها در این دوره با جشن های دینی یهودیان و مسیحیان ساکن شبه جزیره نیز آشنا بودند و گاه در برخی از آن ها شرکت می کردند. در مرکز شبه جزیره ــ در یثرب نیز ظاهراً نوروز و مهرگان به پیروی از سنّت های ایرانی جشن گرفته می شد.هر چند درباره این که اعراب این ناحیه چگونه این جشن ها را برگزار می کردند، اطلاع روشنی در دست نیست .
رفتارهای جشنی
رفتارهای جشنی عرب جاهلی و در واقع عرب شبه جزیره در آستانه ظهور اسلام ، مطابق بافت عمومی این گونه رفتارها در دیگر جوامع انسانی است : پوشیدن لباس های نیکو، به کار بردن انواع زیورآلات و آرایش ها، تقدیم ولیمه های مختلف ، اجرای بازی های مختلف چون اسب دوانی ، نیزه اندازی ، تیراندازی و گاه چوگان ، نیز رقص و آوازخوانی و نواختن آلات موسیقی ، به ویژه به خدمت گرفتن سیاهان حبشی برای رقص و نواختن دف و خوانندگی که گاه این مراسم ساز و آواز طرب انگیز را به عنوان نذر برای شفا یافتن بیمار یا بازگشت مسافر از سفری سخت یا پیروزی در جنگ ها برگزار می کردند.
عرب شبه جزیره به صورت قبیله ای و در اجتماعات پراکنده می زیسته اند و بنابراین جشن های آن ها از لحاظ زمانی و مکانی بسیار متنوع بوده و چنان که جوادعلی ذکر کرده ، نمی توان گفت که چه جشنی در میان همه یا بیش تر مردم شبه جزیره در این دوره رایج بوده است .عرب جاهلی در کنار مناسبت هایی چون آغاز بهار، ازدواج ، بازگشت از سفر، برخاستن از بستر بیماری ، پیروزی در جنگ یا آغاز ریاست شیخ بر قبیله و امثال این ها، در ارتباط با بت ها و خدایان محلی خود نیز جشن هایی برگزار می کردند و به ویژه برگزاری بازارهای موسمی نیز زمینه بروز رفتارهای جشنی در میان آنان بوده است .
برگزاری جشن های دیگر اقوام
غیر از حج که از مهم ترین مراسم دینی و تجاری عرب جاهلی به شمار می رفت ، آن ها در این دوره با جشن های دینی یهودیان و مسیحیان ساکن شبه جزیره نیز آشنا بودند و گاه در برخی از آن ها شرکت می کردند. در مرکز شبه جزیره ــ در یثرب نیز ظاهراً نوروز و مهرگان به پیروی از سنّت های ایرانی جشن گرفته می شد.هر چند درباره این که اعراب این ناحیه چگونه این جشن ها را برگزار می کردند، اطلاع روشنی در دست نیست .
رفتارهای جشنی
رفتارهای جشنی عرب جاهلی و در واقع عرب شبه جزیره در آستانه ظهور اسلام ، مطابق بافت عمومی این گونه رفتارها در دیگر جوامع انسانی است : پوشیدن لباس های نیکو، به کار بردن انواع زیورآلات و آرایش ها، تقدیم ولیمه های مختلف ، اجرای بازی های مختلف چون اسب دوانی ، نیزه اندازی ، تیراندازی و گاه چوگان ، نیز رقص و آوازخوانی و نواختن آلات موسیقی ، به ویژه به خدمت گرفتن سیاهان حبشی برای رقص و نواختن دف و خوانندگی که گاه این مراسم ساز و آواز طرب انگیز را به عنوان نذر برای شفا یافتن بیمار یا بازگشت مسافر از سفری سخت یا پیروزی در جنگ ها برگزار می کردند.
wikifeqh: جشن_های_دوره_جاهلی