جایگاه قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جایگاه قرآن. عظمت قرآن چنان با اهمیت است که حتی ظرف نزول آن نیز، اهمیت و شرافت پیدا کرده است. قرآن بزرگترین هدیه ی الهی برای انسان است. در اهمیت مقام و جایگاه قرآن همین بس که وجود نازنینی چون حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در مقام توصیف قرآن تعبیراتی دارند که نشان می دهد حقایق قرآن را نمی توان درست بیان کرد و مقام قرآن در حد و اندازه ی فهم و درک ما نیست: «همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیداست. مطالب شگفت آورش تمام نشدنی و اسرار نهفته اش پایان ناپذیر است».
جمیع مسلمین از صدر اسلام تاکنون اجماع و اتفاق دارند در اینکه پیغمبر، امّی و درس ناخوانده بود. همه دانشمندان بی غرض و مطلع از سایر امت ها که درباره آن بزرگوار تحقیقی و تالیفی دارند، این حقیقت را تصدیق کرده اند. پیش از این گفتیم که نه تنها تاریخ زندگی آن حضرت از ولادت تا رحلت با دقت بی مانندی ضبط و معلوم شده، بلکه شخصیت ممتازش موجب گردیده که حتی قوم عرب و سرزمین عربستان، بلکه اوضاع و احوال همه کشورها و نواحی جهان در عصر بعثتش مورد تحقیق قرار گیرد. در این صورت محال است که چنین شخصیتی ولو یک درس نزد کسی آموخته باشد و احدی بر آن اطلاع نیابد.هانری دوکاستری در کتاب «اسلام، افکار و اندیشه ها» می گوید: «بدون شبهه، محال است مردی در مشرق زمین تحصیل علم کند و مردم مطلع نشوند؛ زیرا تمام ترتیبات زندگی شرقی ها علنی و آشکار است. به علاوه خواندن و نوشتن در آن عصر در آن اقطار معدوم بوده و در مکه کسی خواندن و نوشتن نمی دانست مگر یک مرد.» و بعد می گوید: «مستشرقی در کتابی که در سال ۱۷۷۴ منتشر کرده، این یک نفر را نام برده است.» ویل دورانت می گوید: «ظاهرا هیچ کس در این فکر نبود که او نوشتن و خواندن آموزد. در آن موقع هنر نوشتن و خواندن به نظر عرب ها اهمیتی نداشت. به همین جهت در قبیله قریش بیش از هفده تن خواندن و نوشتن نمی دانستند.»
← رفع تناقض
اما القای شبهه ای که برخی دشمنان اسلام و مبلغان ادیان منسوخ و بدعت های منفور درباره درس ناخواندگی پیغمبر نموده و در معنی کلمه «امی» به تشکیک پرداخته اند و به برخی روایات مجعول که امی را منسوب به «ام القری» و به معنی مکی گرفته استناد نموده اند، سودی برایشان ندارد و تنها فائده ای که بر این القا شبهه مترتب است، این است که جهالت و غرض فاسد شبهه کنندگان و نادانی جاعلین روایت مورد استنادشان را می رساند؛ زیرا
← دلیل اول جهالت
برای رد القاآت سوء و شبهه های دشمنان اسلام در موضوع امی بودن پیغمبر به معنی صحیح کلمه همین مقدار را کافی می دانیم؛ به خصوص که آشنایی روزافزونی که دانشمندان جهان نسبت به تاریخ اسلام و پیغمبر پیدا می کنند، این گونه تشکیکات را در نظرشان از ارزش و اعتبار می اندازد و بطلان آن ها بر همه معلوم می گردد. در خاتمه توجه می دهیم که درباره درس ناخواندگی سایر انبیا در کتب وحی آن ها اصرار و تاکیدی حتی اظهار و تصریحی نشده است؛ زیرا آن ها جنبه اعجاز ادبی و علمی نداشته اند و آوردن آن کتاب ها مستلزم داشتن اطلاعات وسیع و کامل از دانش های بسیار نبوده است تا صدور هر یک از آن ها از فردی امی حیرت انگیز و شگفت آمیز بوده معجزه بی نظیر به شمار آید و نیز مهد نبوت پیغمبران دیگر مانند ابراهیم و موسی و عیسی محیط نادانی و بی سوادی نبود، بلکه برخی مانند موسی در یکی از متمدن ترین کشورهای عصر خود تولد یافت و رشد پیدا کرد و مبعوث گردید. برعکس پیغمبر اسلام که در محیط جهل و فساد تولد یافت و بزرگ شد و خود او نیز درس ناخوانده بود، در عین حال کتابی بی مانند برای بشر آورد که جن و انس از معارضه با آن ناتوان مانده اند و آیات و سوره های آن از آغاز بعثت (چهل سالگی) تا آخر عمر به تدریج بر وی نازل گردید.
شیفتگی تازیان به قرآن
...

پیشنهاد کاربران

بپرس