تکذیب جهنم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تکذیب جهنم (قرآن). تکذیب کنندگان در روز قیامت جهنمی را که دروغ می پنداشتند با چشم یقین می بینند و آن را تصدیق می کنند، ولی اعتراف در آن هنگام هیچ سودی برای ایشان ندارد.
تکذیب جهنم، از سوی کافران:•«یوم یدعون الی نار جهنم دعـا هـذه النار التی کنتم بها تکذبون:روزی که به سختی و خشونت به سوی جهنم رانده می شوند.(به آنها گفته می شود) این همان آتشی است که آن را (در دنیا) تکذیب می کردید.». البته منظور از تکذیب آتش، تکذیب خبرهایی است که رسول خدا (ص) به وحی الهی از وجود آن خبر می داده و می فرموده: به زودی مجرمین با آن آتش معذب می شوند.و خلاصه، معنای آیه این است که: می بینید مصداق همان آتشی است که انبیاء از وجودش خبر می دادند، و شما تکذیب شان می کردید، (و یا آن آتش را تکذیب می کردید).
زمینه های تکذیب جهنم
تکذیب کنندگان جهنم، گرفتار آتش آن:•«واما الذین فسقوا فماوهم النار کلما ارادوا ان یخرجوا منها اعیدوا فیها وقیل لهم ذوقوا عذاب النار الذی کنتم به تکذبون:و اما کسانی که نافرمان بودند جایگاهشان آتش است، هر گاه بخواهند از آن بیرون آیند (و به نزدیک درها یا دیوارها رسند) به آنجا بازگردانده می شوند و به آنها گفته می شود:بچشید عذاب آتشی را که تکذیب و انکار می کردید!» تعبیر وقیل لهم ذوقوا عذاب النار دلیل بر این است که مراد از فاسقان، منکرین معادند، و اینکه منکرین معاد را در داخل آتش چنین خطابی می کنند، برای شماتت ایشان است، چون خود ایشان همواره در دنیا مؤمنین را شماتت می کردند، که چرا شما به قیامت ندیده ایمان دارید. •«فویل یومئذ للمکذبین یوم یدعون الی نار جهنم دعـا هـذه النار التی کنتم بها تکذبون:پس وای در آن روز بر تکذیب کنندگان.روزی که به سختی و خشونت به سوی جهنم رانده می شوند.(به آنها گفته می شود) این همان آتشی است که آن را (در دنیا) تکذیب می کردید.» •«هـذه جهنم التی یکذب بها المجرمون یطوفون بینها وبین حمیم ءان:این همان جهنمی است که گنهکاران آن را تکذیب و انکار می کردند.آنها در میان آن آتش و آب جوشان (از شدت عطش و دهشت پیوسته) دور می زنند.» •«انطـلقوا الی ما کنتم به تکذبون انطـلقوا الی ظـل ذی ثلـث شعب لا ظـلیل ولا یغنی من اللهب انها ترمی بشرر کالقصر کانه جمــلت صفر ویل یومئذ للمکذبین:پس از حساب محشر به آنها گفته می شود) بروید به سوی آنچه بدان تکذیب می کردید.بروید به سوی سایه ای (از دود غلیظ) که دارای سه شاخه است (و تجسم عینی غلبه بهیمیت و سبعیت و شیطنت بر نفس است در دنیا).که نه سایه افکن است و نه از زبانه آتش مانع می شود.که همانا شراره هایی پرتاب می کند (در بزرگی) همانند ساختمان بلند (یا تنه های بزرگ نخل).(و در رنگ) گویی شترانی زرد رنگ اند.وای در آن روز بر تکذیب کنندگان.» •«ویل یومئذ للمکذبین الذین یکذبون بیوم الدین ثم انهم لصالوا الجحیم ثم یقال هـذا الذی کنتم به تکذبون:وای در آن روز بر تکذیب کنندگان.آنان که روز جزا را تکذیب می کنند.سپس آنان حتما وارد جهنم می شوند حرارت آن را چشیده و در آن خواهند سوخت.سپس به آنها گفته می شود: این همان چیزی است که آن را تکذیب و انکار می کردید.». بنابراین آیات عذاب های جهنم از آتش و حرارت و ...نتیجه تکذیب روز قیامت و جهنم است.

پیشنهاد کاربران

بپرس