توقیع توحید و نفی غلو

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این قسمت از توقیع امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) به ابی جعفر محمّد بن عثمان عمری درباره سوال شیعیان راجع به قدرت ائمّه (علیهم السّلام) در مورد خالق و رازق بودن آنها بود که حضرت جواب را مرقوم داشتند.
قال مولانا الامام المهدی (عجّل الله فرجه الشریف): (اِنَّ اللّهَ تَعالی هُوَ الَّذی خَلَقَ الاَْجْسامَ وَقَسَّمَ الاَْرْزاقَ، لاَِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالٌّ فی جِسْم، لَیْسَ کَمِثْلِهِ شیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ، وَاَمَّا الاَْئِمَّةُ (علیهم السّلام) فَاِنَّهُمْ یَسْاَلوُنَ اللّهَ تَعالی فَیَخْلُقُ، وَیَسْاَلوُنَهُ فَیَرْزِقُ، اِیجاباً لِمَسْاَلَتِهِمْ وَاِعْظاماً لِحَقِّهِمْ) تنها خداوند متعال است که اجسام را خلق و روزی ها را تقسیم کرده است؛ زیرا او جسم یا حلول کننده در جسم نیست. چیزی همانند او نیست. او شنوا و داناست؛ امّا ائمّه (علیهم السّلام) چیزی را از خدا می خواهند و خدا نیز برای آنان خلق می کند. از خدا می خواهند، خدا هم روزی می دهد. خدا چنین می کند، چون بر خود حتم کرده که خواسته ی آنان را اجابت و منزلت و شان آن ها را عظیم گرداند.
اختلاف در مقام اهل بیت
شیخ طوسی (رحمة الله) درکتاب الغیبة نقل می کند، جماعتی از شیعیان، در مقام اهل بیت (علیهم السّلام) اختلاف کردند.
← خالق و رازق بودن اهل بیت
توقیع حسن عاقبت؛ توقیع مبنای محبت؛ توقیع پیروزی حق بر باطل؛ توقیع عاقبت به خیری؛ توقیع کیفیت درخواست حاجت؛ توقیع هدف بعثت؛ توقیع لازمه محبت اهل بیت؛ توقیع حکم وقف؛ توقیع نهی از تکلف؛ توقیع آزاردهندگان امام زمان؛ توقیع حکم منکرین امام زمان؛ توقیع نهی از شک؛ توقیع نهی از تشکیک؛ توقیع الگوی امام زمان؛ توقیع حرمت اموال مردم

پیشنهاد کاربران

بپرس