توفیق قلی اف ( ترکی آذربایجانی: Tofiq Ələkbər oğlu Quliyev; ۷ نوامبر ۱۹۱۷ – ۴ اکتبر ۲۰۰۰ ) یک آهنگ ساز، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر آذربایجانی بود. [ ۱]
توفیق قلی اف در ۷ نوامبر سال ۱۹۱۷ در روستای پیله گاه باکو در امپراتوری روسیه به دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی به خاطر استعداد موسیقی اش توانست وارد آکادمی موسیقی باکو بشود. در سال ۱۹۳۴، به کنسرواتوار باکو پذیرفته شد، جایی که آنجا در دو رشته، یعنی نوازندگی پیانو و آهنگ سازی تحصیل کرد. در همان مدرسه موسیقی به آشنایی با آثار برجسته ترین هنرمندان دیرینه اعم از یوهان سباستیان باخ، لودویگ فان بتهوون، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، فرانتس شوبرت و سایر آهنگ سازان دست یافت. قریحه درخشان توفیق قلی اف به زودی توجه جامعه موسیقی آذربایجان را به خود جذب کرد. در سال ۱۹۳۶ بود که کمیته ملی آموزش آذربایجان به صلاحدید و ابتکار عزیر حاجی بیگف، توفیق قلی اف را برای ادامه تحصیل روانه کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو کرد. آنجا در کنار اینکه رهبری ارکستر را فراگرفت، برای مدتی در کلاس های نوازندگی پیانوی هاینریش نویهاوس حضور پیدا کرد. پس از مدتی کوتاه، در ارکستر معروف «استرادا» ی آن روزگار شروع به کار کرد که تحت هدایت الکساندر سفاسمن، رهبر ارکستر، نوازنده پیانو، موسیقی دان و آهنگساز اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و تا سال ۱۹۳۹ در آنچا مشغول به کار شد. [ ۲]
توفیق قلی اف نخستین قدم های خود در زمینه آهنگ سازی را در اوایل دهه ۱۹۳۰ برداشت. در سال ۱۹۳۱، زمانی که هنوز دانشجوی مدرسه موسیقی آصف زینالی باکو بود، به توصیه معلمش آهنگی با استفاده از شعر «دربارهٔ یک پسر بچه مدرسه ای» از میرزا علی اکبر صابر ساخت. از سال ۱۹۳۵ به عنوان رهبر ارکستر در تئاتر درام ملی آکادمی دولت آذربایجان به نام مشهدی عزیزبیگف شروع به کار کرد. فعالیت های توفیق قلی اف به عنوان توده شناس از سالهای ۱۹۳۰ آغاز شد، که چه در کارنامه وی و چه در فعالیت های مربوط به مسائل موسیقی - اجتماعی آذربایجان از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود. توفیق قلی اف یکی از شخصیت های خلاقی بود که خدمات بزرگی به توسعه و رواج فولکلور آذربایجان از خود نشان داد. وی یکی از اولین آهنگ سازان آذربایجانی بود که موسیقی مقامی را به صورت نت درآوردند. در سال ۱۹۳۶ با همراهی «ذاکر باقروف»، دیگر آهنگ ساز آذربایجانی، موسیقی های مقامی «راست»، سه گاه، «زابول» و «دوگاه» را ضبط صدا کرد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتوفیق قلی اف در ۷ نوامبر سال ۱۹۱۷ در روستای پیله گاه باکو در امپراتوری روسیه به دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی به خاطر استعداد موسیقی اش توانست وارد آکادمی موسیقی باکو بشود. در سال ۱۹۳۴، به کنسرواتوار باکو پذیرفته شد، جایی که آنجا در دو رشته، یعنی نوازندگی پیانو و آهنگ سازی تحصیل کرد. در همان مدرسه موسیقی به آشنایی با آثار برجسته ترین هنرمندان دیرینه اعم از یوهان سباستیان باخ، لودویگ فان بتهوون، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، فرانتس شوبرت و سایر آهنگ سازان دست یافت. قریحه درخشان توفیق قلی اف به زودی توجه جامعه موسیقی آذربایجان را به خود جذب کرد. در سال ۱۹۳۶ بود که کمیته ملی آموزش آذربایجان به صلاحدید و ابتکار عزیر حاجی بیگف، توفیق قلی اف را برای ادامه تحصیل روانه کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو کرد. آنجا در کنار اینکه رهبری ارکستر را فراگرفت، برای مدتی در کلاس های نوازندگی پیانوی هاینریش نویهاوس حضور پیدا کرد. پس از مدتی کوتاه، در ارکستر معروف «استرادا» ی آن روزگار شروع به کار کرد که تحت هدایت الکساندر سفاسمن، رهبر ارکستر، نوازنده پیانو، موسیقی دان و آهنگساز اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و تا سال ۱۹۳۹ در آنچا مشغول به کار شد. [ ۲]
توفیق قلی اف نخستین قدم های خود در زمینه آهنگ سازی را در اوایل دهه ۱۹۳۰ برداشت. در سال ۱۹۳۱، زمانی که هنوز دانشجوی مدرسه موسیقی آصف زینالی باکو بود، به توصیه معلمش آهنگی با استفاده از شعر «دربارهٔ یک پسر بچه مدرسه ای» از میرزا علی اکبر صابر ساخت. از سال ۱۹۳۵ به عنوان رهبر ارکستر در تئاتر درام ملی آکادمی دولت آذربایجان به نام مشهدی عزیزبیگف شروع به کار کرد. فعالیت های توفیق قلی اف به عنوان توده شناس از سالهای ۱۹۳۰ آغاز شد، که چه در کارنامه وی و چه در فعالیت های مربوط به مسائل موسیقی - اجتماعی آذربایجان از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود. توفیق قلی اف یکی از شخصیت های خلاقی بود که خدمات بزرگی به توسعه و رواج فولکلور آذربایجان از خود نشان داد. وی یکی از اولین آهنگ سازان آذربایجانی بود که موسیقی مقامی را به صورت نت درآوردند. در سال ۱۹۳۶ با همراهی «ذاکر باقروف»، دیگر آهنگ ساز آذربایجانی، موسیقی های مقامی «راست»، سه گاه، «زابول» و «دوگاه» را ضبط صدا کرد. [ ۳]
wiki: توفیق قلی اف