توسل
/tavassol/
مترادف توسل: آویزش، اعتصام، تشبث، تمسک، دستاویز، دست به دامان شدن، متوسل شدن، دستاویز گرفتن
برابر پارسی: چاره یابی
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
- دعای توسل ؛ نام یکی از ادعیه مشهور است و آغاز میشود به اللهم انی اسئلک و اءَتوجه الیک... ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) دست بدامان شدن دستاویز گرفتن . ۲ - نزدیکی جستن . ۳ - ( اسم ) تشبت . جمع : توسلات .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. وسیله قرار دادن، دست به دامن شدن.
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] توسّل. توسل عبارت است از وسیله جستن جهت تقرب به خداوند متعال که در قرآن کریم بدان امر شده است. وسیله، چیزی است که متوسل شونده با آن به مقصود خود دست می یابد.
آنچه که موجب تقرب بنده به خداوند گردد - که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است «و أتوا البیوت من أبوابها» - وسیله شمرده می شود؛ از اعمال صالح گرفته تا اسماء الهی، معصومان علیهم السلام، عالمان ربّانی، مؤمنان کامل و آنچه نزد خداوند دارای قداست و عظمت است مانند قرآن کریم و تربت سیدالشهدا علیه السلام.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرب به خداوند می گردد - به ویژه توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - امری مطلوب و مستحب و مورد توصیه قرآن کریم است.
در روایات رسیده از ائمه علیهم السلام آمده است: مراد از «وسیله» در آیه شریفه «وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» ما هستیم و ماییم «ابواب» خداوند و ماییم اسماء حسنای الهی که خداوند به بندگانش امر کرده او را بدان ها بخوانند.
تا پیش از ابن تیمیه(م.728ق.) توسل وارد میدان بحث و گفت وگوی جدی علمی نشده بود و بابی با نام توسل در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها یافت نمی گشت. توسل به دستاویزها برای رسیدن به اهداف مادّی یا معنوی، امری مطلوب و حتی ضروری از دیدگاه فطری و عقلایی به شمار می رود که در اصل مشروعیت و جواز آن، تردیدی وجود نداشته است.
ابن تیمیه و پیروان وی، موسوم به سلفیه، به طور جدی به نقد توسل پرداخته و گونه هایی از آن را نامشروع، بدعت و همراه شرک دانسته اند. آنان توسل را یا به واسطه اعمال و رفتار نیک افراد می دانند و یا به معنای واسطه نهادن شخصی دیگر که در این صورت، نقش آن شخص تنها در حد دعای خیری است که به درگاه خدا انجام می دهد و یا آن شخص، خود، واسطه میان خدا و بندگان قرار می گیرد. البته توسل به این شخص نیز دو حالت دارد؛ گاه در زمان حیات او و گاه پس از مرگ وی صورت می گیرد.
آنچه که موجب تقرب بنده به خداوند گردد - که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است «و أتوا البیوت من أبوابها» - وسیله شمرده می شود؛ از اعمال صالح گرفته تا اسماء الهی، معصومان علیهم السلام، عالمان ربّانی، مؤمنان کامل و آنچه نزد خداوند دارای قداست و عظمت است مانند قرآن کریم و تربت سیدالشهدا علیه السلام.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرب به خداوند می گردد - به ویژه توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - امری مطلوب و مستحب و مورد توصیه قرآن کریم است.
در روایات رسیده از ائمه علیهم السلام آمده است: مراد از «وسیله» در آیه شریفه «وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» ما هستیم و ماییم «ابواب» خداوند و ماییم اسماء حسنای الهی که خداوند به بندگانش امر کرده او را بدان ها بخوانند.
تا پیش از ابن تیمیه(م.728ق.) توسل وارد میدان بحث و گفت وگوی جدی علمی نشده بود و بابی با نام توسل در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها یافت نمی گشت. توسل به دستاویزها برای رسیدن به اهداف مادّی یا معنوی، امری مطلوب و حتی ضروری از دیدگاه فطری و عقلایی به شمار می رود که در اصل مشروعیت و جواز آن، تردیدی وجود نداشته است.
ابن تیمیه و پیروان وی، موسوم به سلفیه، به طور جدی به نقد توسل پرداخته و گونه هایی از آن را نامشروع، بدعت و همراه شرک دانسته اند. آنان توسل را یا به واسطه اعمال و رفتار نیک افراد می دانند و یا به معنای واسطه نهادن شخصی دیگر که در این صورت، نقش آن شخص تنها در حد دعای خیری است که به درگاه خدا انجام می دهد و یا آن شخص، خود، واسطه میان خدا و بندگان قرار می گیرد. البته توسل به این شخص نیز دو حالت دارد؛ گاه در زمان حیات او و گاه پس از مرگ وی صورت می گیرد.
[ویکی فقه] توسّل، واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح مقرب درگاه الاهی برای بر آورده شدن درخواست و اجابت دعاست.
توسل در لغت به معنای انجام دادن کاری برای تقرب به یک چیز یا شخص است.
توسل در اصطلاح
توسل در اصطلاح به این معناست که انسان در هنگام دعا و استغاثه، به درگاه الاهی چیزی عرضه کند که واسطه پذیرش توبه و اجابت دعای او و بر آورده شدنِ درخواستش باشد، مانند صفات و اسمای الهی یا نام پیامبر اکرم و دعای آن حضرت یا نام اولیای عظیم الشأن و فرشتگان.
روایات در باب توسل
۱_حضرت زهرا سلام الله علیه می فرماید: وأحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات والأرض إلیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه.
تمام آنچه در آسمان و زمین هستند، برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله هستند و ما وسیله و واسطه خداوند در میان خلقش هستیم.
۲_از عایشه در باره خوارج نقل شده است که پیامبر فرمود: هم شرّ الخلق والخلیقة، یقتلهم خیر الخلق والخلیقة، وأقربهم عند اللّه وسیلة. اما این روایت را دستان امانتدار اهل سنت حذف کرده اند.
خوارج، بدترین خلایق هستند، آنها را بهترین فرد از میان خلائق که نزدیک ترین وسیله به خداوند است، خواهد کشت. که مراد حضرت علی علیه السلام است.
۳_ توسل حضرت آدم به اهل بیت علیهم السلام و از أبی هریره در باره قصه حضرت آدم نقل شده است: یا آدم هؤلاء صفوتی... فإذا کان لک لی حاجة فبهؤلاء توسل، فقال النبی: نحن سفینة النجاة من تعلق بها نجا ومن حاد عنها هلک، فمن کان له إلی الله حاجة فلیسألنا أهل البیت.
ای آدم! اینها ( اهل بیت ) برگزیدگان من هستند... هر وقت حاجتی داشتی اینها را واسطه قرار بده. پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ما کشتی نجات هستیم، هر کس سوار این کشتی شد، نجات خواهد یافت و هر کس سر پیچی کند، هلاک می شود، هر کسی حاجتی به سوی خداوند دارد، باید ما اهل بیت را واسطه قرار دهد.
۴_سیوطی نقل می کند که حضرت آدم به درگاه خداوند چنین استغاثه می کرد: اللهمّ إنّی أسألک بحقّ محمد وآل محمد سبحانک لا إله إلا أنت، عملت سوءً، وظلمت نفسی فاغفر لی إنّک أنت الغفور الرحیم، فهؤلاء الکلمات التی تلقی آدم.
بار خدایا! از تو درخواست می کنم به حق محمد و آل محمد که تو پاک و منزهی و غیر از تو خدایی نیست، من کار بدی کردم و به خود ظلم نمودم؛ پس مرا ببخش که تو بخشنده و مهربان هستی....
آیات در باب توسل
...
توسل در لغت به معنای انجام دادن کاری برای تقرب به یک چیز یا شخص است.
توسل در اصطلاح
توسل در اصطلاح به این معناست که انسان در هنگام دعا و استغاثه، به درگاه الاهی چیزی عرضه کند که واسطه پذیرش توبه و اجابت دعای او و بر آورده شدنِ درخواستش باشد، مانند صفات و اسمای الهی یا نام پیامبر اکرم و دعای آن حضرت یا نام اولیای عظیم الشأن و فرشتگان.
روایات در باب توسل
۱_حضرت زهرا سلام الله علیه می فرماید: وأحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات والأرض إلیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه.
تمام آنچه در آسمان و زمین هستند، برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله هستند و ما وسیله و واسطه خداوند در میان خلقش هستیم.
۲_از عایشه در باره خوارج نقل شده است که پیامبر فرمود: هم شرّ الخلق والخلیقة، یقتلهم خیر الخلق والخلیقة، وأقربهم عند اللّه وسیلة. اما این روایت را دستان امانتدار اهل سنت حذف کرده اند.
خوارج، بدترین خلایق هستند، آنها را بهترین فرد از میان خلائق که نزدیک ترین وسیله به خداوند است، خواهد کشت. که مراد حضرت علی علیه السلام است.
۳_ توسل حضرت آدم به اهل بیت علیهم السلام و از أبی هریره در باره قصه حضرت آدم نقل شده است: یا آدم هؤلاء صفوتی... فإذا کان لک لی حاجة فبهؤلاء توسل، فقال النبی: نحن سفینة النجاة من تعلق بها نجا ومن حاد عنها هلک، فمن کان له إلی الله حاجة فلیسألنا أهل البیت.
ای آدم! اینها ( اهل بیت ) برگزیدگان من هستند... هر وقت حاجتی داشتی اینها را واسطه قرار بده. پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ما کشتی نجات هستیم، هر کس سوار این کشتی شد، نجات خواهد یافت و هر کس سر پیچی کند، هلاک می شود، هر کسی حاجتی به سوی خداوند دارد، باید ما اهل بیت را واسطه قرار دهد.
۴_سیوطی نقل می کند که حضرت آدم به درگاه خداوند چنین استغاثه می کرد: اللهمّ إنّی أسألک بحقّ محمد وآل محمد سبحانک لا إله إلا أنت، عملت سوءً، وظلمت نفسی فاغفر لی إنّک أنت الغفور الرحیم، فهؤلاء الکلمات التی تلقی آدم.
بار خدایا! از تو درخواست می کنم به حق محمد و آل محمد که تو پاک و منزهی و غیر از تو خدایی نیست، من کار بدی کردم و به خود ظلم نمودم؛ پس مرا ببخش که تو بخشنده و مهربان هستی....
آیات در باب توسل
...
wikifeqh: متوسل
[ویکی شیعه] توسّل از آموزه های اعتقادی شیعه و اکثریت مسلمانان، به معنای واسطه قرار دادن شخص یا چیزی نزد خداوند، برای تقرب به او و برآورده شدن حاجت ها. توسل با آموزه شفاعت پیوند نزدیکی دارد و این دو آموزه معمولاً همراه یکدیگر ذکر می شوند.
به اعتقاد شیعیان، اهمیت توسل برخاسته از امر الاهی در قرآن و نیز احادیث پرشماری از اهل بیت(ع) است. در دعاها و زیارات ائمه(ع) نیز مضامین توسل بسیار به چشم می خورد که جامعترین آنها دعای توسل است.
در دوره معاصر، وهابی ها به پیروی از ابن تیمیه اشکالاتی را دربارهٔ توسل مطرح کرده اند که علمای شیعه و غالب اهل سنت این اشکالات را نپذیرفته اند.
به اعتقاد شیعیان، اهمیت توسل برخاسته از امر الاهی در قرآن و نیز احادیث پرشماری از اهل بیت(ع) است. در دعاها و زیارات ائمه(ع) نیز مضامین توسل بسیار به چشم می خورد که جامعترین آنها دعای توسل است.
در دوره معاصر، وهابی ها به پیروی از ابن تیمیه اشکالاتی را دربارهٔ توسل مطرح کرده اند که علمای شیعه و غالب اهل سنت این اشکالات را نپذیرفته اند.
wikishia: توسل
[ویکی اهل البیت] توسل عبارت است از وسیله جستن جهت تقرب به خداوند متعال که در قرآن کریم بدان امر شده است. وسیله، چیزی است که متوسل شونده با آن به مقصود خود دست می یابد.
آنچه که موجب تقرب بنده به خداوند گردد - که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است «و أتوا البیوت من أبوابها» - وسیله شمرده می شود؛ از اعمال صالح گرفته تا اسماء الهی، معصومان علیهم السلام، عالمان ربّانی، مؤمنان کامل و آنچه نزد خداوند دارای قداست و عظمت است مانند قرآن کریم و تربت سیدالشهدا علیه السلام.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرب به خداوند می گردد - به ویژه توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - امری مطلوب و مستحب و مورد توصیه قرآن کریم است.
در روایات رسیده از ائمه علیهم السلام آمده است: مراد از «وسیله» در آیه شریفه «وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» ما هستیم و ماییم «ابواب» خداوند و ماییم اسماء حسنای الهی که خداوند به بندگانش امر کرده او را بدان ها بخوانند.
تا پیش از ابن تیمیه(م.728ق.) توسل وارد میدان بحث و گفت وگوی جدی علمی نشده بود و بابی با نام توسل در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها یافت نمی گشت. توسل به دستاویزها برای رسیدن به اهداف مادّی یا معنوی، امری مطلوب و حتی ضروری از دیدگاه فطری و عقلایی به شمار می رود که در اصل مشروعیت و جواز آن، تردیدی وجود نداشته است.
ابن تیمیه و پیروان وی، موسوم به سلفیه، به طور جدی به نقد توسل پرداخته و گونه هایی از آن را نامشروع، بدعت و همراه شرک دانسته اند. آنان توسل را یا به واسطه اعمال و رفتار نیک افراد می دانند و یا به معنای واسطه نهادن شخصی دیگر که در این صورت، نقش آن شخص تنها در حد دعای خیری است که به درگاه خدا انجام می دهد و یا آن شخص، خود، واسطه میان خدا و بندگان قرار می گیرد. البته توسل به این شخص نیز دو حالت دارد؛ گاه در زمان حیات او و گاه پس از مرگ وی صورت می گیرد.
ابن تیمیه در رساله ای با عنوان قاعدة جلیلة فی التوسل و الوسیله بر پایه همین تقسیم بندی، از دو گونه توسل مشروع و نامشروع یاد می کند. گونه اول آن است که ایمان و رفتار صالح، واسطه تقرب به خدا قرار گیرد یا آن که کسی از پیامبر (ص) یا هر بنده دیگر در هنگام زندگانی وی و در حال حضورش درخواست دعای خیر کند. این نیز تنها در صورتی ممکن است که آن فرد خود اهل ایمان باشد؛ و گر نه، دعای پیامبر (ص) و دیگران برای غیر مؤمنان سودی ندارد. نیز سوگند دادن خدا به پیامبر (ص) و واسطه نهادن مقام و منزلت پیامبر (ص) در طلب حاجت از خدا، بدعت و نامشروع شمرده شده است. پس توسل به ذات پیامبر (ص) و دیگران در هیچ حال جایز نیست و بدعت شمرده می شود. درخواست دعای خیر از ایشان نیز تنها هنگام زندگانی رسول خدا (ص) و به طور مستقیم و رودررو، در زمره سنت صحابه بوده و جز این، بدعت قلمداد می گردد.
ابن تیمیه بر مبنای این نگرش، به نقد و تأویل روایاتی پرداخته که از توسل اصحاب پیامبر (ص) به ایشان حکایت می کنند و در همه موارد می کوشد که توسل را تنها به همان دو معنای مشروع نخست بازگرداند.
آنچه که موجب تقرب بنده به خداوند گردد - که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است «و أتوا البیوت من أبوابها» - وسیله شمرده می شود؛ از اعمال صالح گرفته تا اسماء الهی، معصومان علیهم السلام، عالمان ربّانی، مؤمنان کامل و آنچه نزد خداوند دارای قداست و عظمت است مانند قرآن کریم و تربت سیدالشهدا علیه السلام.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرب به خداوند می گردد - به ویژه توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - امری مطلوب و مستحب و مورد توصیه قرآن کریم است.
در روایات رسیده از ائمه علیهم السلام آمده است: مراد از «وسیله» در آیه شریفه «وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» ما هستیم و ماییم «ابواب» خداوند و ماییم اسماء حسنای الهی که خداوند به بندگانش امر کرده او را بدان ها بخوانند.
تا پیش از ابن تیمیه(م.728ق.) توسل وارد میدان بحث و گفت وگوی جدی علمی نشده بود و بابی با نام توسل در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها یافت نمی گشت. توسل به دستاویزها برای رسیدن به اهداف مادّی یا معنوی، امری مطلوب و حتی ضروری از دیدگاه فطری و عقلایی به شمار می رود که در اصل مشروعیت و جواز آن، تردیدی وجود نداشته است.
ابن تیمیه و پیروان وی، موسوم به سلفیه، به طور جدی به نقد توسل پرداخته و گونه هایی از آن را نامشروع، بدعت و همراه شرک دانسته اند. آنان توسل را یا به واسطه اعمال و رفتار نیک افراد می دانند و یا به معنای واسطه نهادن شخصی دیگر که در این صورت، نقش آن شخص تنها در حد دعای خیری است که به درگاه خدا انجام می دهد و یا آن شخص، خود، واسطه میان خدا و بندگان قرار می گیرد. البته توسل به این شخص نیز دو حالت دارد؛ گاه در زمان حیات او و گاه پس از مرگ وی صورت می گیرد.
ابن تیمیه در رساله ای با عنوان قاعدة جلیلة فی التوسل و الوسیله بر پایه همین تقسیم بندی، از دو گونه توسل مشروع و نامشروع یاد می کند. گونه اول آن است که ایمان و رفتار صالح، واسطه تقرب به خدا قرار گیرد یا آن که کسی از پیامبر (ص) یا هر بنده دیگر در هنگام زندگانی وی و در حال حضورش درخواست دعای خیر کند. این نیز تنها در صورتی ممکن است که آن فرد خود اهل ایمان باشد؛ و گر نه، دعای پیامبر (ص) و دیگران برای غیر مؤمنان سودی ندارد. نیز سوگند دادن خدا به پیامبر (ص) و واسطه نهادن مقام و منزلت پیامبر (ص) در طلب حاجت از خدا، بدعت و نامشروع شمرده شده است. پس توسل به ذات پیامبر (ص) و دیگران در هیچ حال جایز نیست و بدعت شمرده می شود. درخواست دعای خیر از ایشان نیز تنها هنگام زندگانی رسول خدا (ص) و به طور مستقیم و رودررو، در زمره سنت صحابه بوده و جز این، بدعت قلمداد می گردد.
ابن تیمیه بر مبنای این نگرش، به نقد و تأویل روایاتی پرداخته که از توسل اصحاب پیامبر (ص) به ایشان حکایت می کنند و در همه موارد می کوشد که توسل را تنها به همان دو معنای مشروع نخست بازگرداند.
wikiahlb: توسّل
[ویکی نور] توسل، اثر مؤلف معاصر، علی اصغر رضوانی، درباره توسل و پاسخ به شبهات مطرح شده، به زبان فارسی است.
یکی از موارد اختلاف بین وهابیان و سایر مسلمین، توسل به اولیای الهی یا به تعبیری، وسیله قرار دادن آنان نزد خداوند متعال است. توسل دارای اقسامی است که برخی از آن ها صحیح و برخی باطل و دسته ای دیگر مورد اختلاف است.
توسل در اصطلاح؛ یعنی بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا او وسیله قربش به خدا گردد .
بن باز، مفتی سابق حجاز می گوید: «توسل به جاه و برکت یا حق کسی بدعت است، ولی شرک نیست» .
البانی، دیگر عالم وهابی در این باره می گوید: «من معتقدم کسانی که به اولیا و صالحان و... توسل می کنند، از راه حق گمراهند...» .
مؤلف بعد از بیان نظرات برخی از علمای وهابیت درباره توسل، فلسفه توسل و توسل از دیدگاه قرآن را مورد بررسی قرار داده است.
یکی از موارد اختلاف بین وهابیان و سایر مسلمین، توسل به اولیای الهی یا به تعبیری، وسیله قرار دادن آنان نزد خداوند متعال است. توسل دارای اقسامی است که برخی از آن ها صحیح و برخی باطل و دسته ای دیگر مورد اختلاف است.
توسل در اصطلاح؛ یعنی بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا او وسیله قربش به خدا گردد .
بن باز، مفتی سابق حجاز می گوید: «توسل به جاه و برکت یا حق کسی بدعت است، ولی شرک نیست» .
البانی، دیگر عالم وهابی در این باره می گوید: «من معتقدم کسانی که به اولیا و صالحان و... توسل می کنند، از راه حق گمراهند...» .
مؤلف بعد از بیان نظرات برخی از علمای وهابیت درباره توسل، فلسفه توسل و توسل از دیدگاه قرآن را مورد بررسی قرار داده است.
wikinoor: توسل
[ویکی حج] توسل، دست آویختن به واسطه ای برای نزدیک شدن به خداوند است.
توسّل، واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح مقرب درگاه الاهی برای بر آورده شدن درخواست و اجابت دعاست. در آیاتی از قرآن کریم به موضوع توسل و وسیله قرار دادن پرداخته شده است.
تا پیش از ابن تیمیه در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها، بابی با نام توسل یافت نمی شد ولی بعد از ابن تیمیه و نگرش ها و دیدگاه های جدیدی که درباره توسل مطرح کرد و بخشی از توسل را مساوی شرک دانست، عموم دانشمندان مذاهب اسلامی به مقابله با او پرداختند و ردیه هایی متعدد در این زمینه نگاشته اند و از این رو به قلم زنی ها و نگارش ها در این زمینه پرداخته شد و به خاطر سلطه وهابیت بر مکان های مقدس اسلامی در دوره اخیر و سختگیری آنان بر زائران شیعی و ایرانی برای توسل به مزارهای مقدس، انگیزه ای ویژه برای نقد دیدگاه وهابیت در موضوع توسل گشته است.
توسّل، واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح مقرب درگاه الاهی برای بر آورده شدن درخواست و اجابت دعاست. در آیاتی از قرآن کریم به موضوع توسل و وسیله قرار دادن پرداخته شده است.
تا پیش از ابن تیمیه در کتاب های کلامی یا حدیثی و یا در ضمن ردیه ها، بابی با نام توسل یافت نمی شد ولی بعد از ابن تیمیه و نگرش ها و دیدگاه های جدیدی که درباره توسل مطرح کرد و بخشی از توسل را مساوی شرک دانست، عموم دانشمندان مذاهب اسلامی به مقابله با او پرداختند و ردیه هایی متعدد در این زمینه نگاشته اند و از این رو به قلم زنی ها و نگارش ها در این زمینه پرداخته شد و به خاطر سلطه وهابیت بر مکان های مقدس اسلامی در دوره اخیر و سختگیری آنان بر زائران شیعی و ایرانی برای توسل به مزارهای مقدس، انگیزه ای ویژه برای نقد دیدگاه وهابیت در موضوع توسل گشته است.
wikihaj: توسل
[ویکی فقه] توسل (ابهام زدایی). واژه توسل ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • توسل (کلام)، یکی از اصطلاحات کلامی به معنای واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح مقرب درگاه الاهی برای بر آورده شدن درخواست و اجابت دعا• توسل (فقه)، یکی از اصطلاحات به کار رفته در فقه به معنای وسیله جستن جهت تقرب به خداوند متعال
...
...
wikifeqh: توسل
[ویکی فقه] توسل (فقه). وسیله جستن جهت تقرب به خداوند متعال را توسّل گویند. از این عنوان به مناسبت در باب صلات بحث شده است.
توسل عبارت است از وسیله جستن جهت تقرّب به خداوند متعال که در قرآن کریم بدان امر شده است.
مائدة/سوره۵، آیه۳۵.
آنچه که موجب تقرّب بنده به خداوند گردد- که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است (و أتوا البیوت من أبوابها)
بقره/سوره۲، آیه۱۸۹.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرّب به خداوند می گردد- بویژه توسل به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و ائمّۀ اطهار علیهم السّلام بخصوص امام زمان عجلّ اللّه تعالی فرجه الشّریف- امری مطلوب و مستحب
کشف الغطاء ج۳، ص۵۰۰
...
توسل عبارت است از وسیله جستن جهت تقرّب به خداوند متعال که در قرآن کریم بدان امر شده است.
مائدة/سوره۵، آیه۳۵.
آنچه که موجب تقرّب بنده به خداوند گردد- که در قرآن از آن به «باب» نیز تعبیر شده است (و أتوا البیوت من أبوابها)
بقره/سوره۲، آیه۱۸۹.
توسل به آنچه که از نظر شرع یا عقل موجب تقرّب به خداوند می گردد- بویژه توسل به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و ائمّۀ اطهار علیهم السّلام بخصوص امام زمان عجلّ اللّه تعالی فرجه الشّریف- امری مطلوب و مستحب
کشف الغطاء ج۳، ص۵۰۰
...
wikifeqh: توسل_(فقه)
[ویکی فقه] توسل (قرآن).
توسل از «وسیله»، به معنای تقرب جستن به غیر است. در این مدخل، وسیله قرار دادن ذوات مقدس، اشخاص و بتها برای تقرب به خدا مورد نظر است و تمسک به اسما و صفات در دعا یا استعانت به صبر، نماز و عمل صالح باید در عناوین خود جستجو گردد. در این موضوع، از واژه های «وسیله» و «شفعاء» و برخی آیات استفاده شده است.
احکام توسل
در قرآن کریم آیاتی در باره جواز و عدم جواز توسل وجود دارد که به بیان آن می پردازیم.
← توسل جایز
۱. ↑ . لسان العرب، ج۱۱، ص۷۲۵، «وسل».
...
توسل از «وسیله»، به معنای تقرب جستن به غیر است. در این مدخل، وسیله قرار دادن ذوات مقدس، اشخاص و بتها برای تقرب به خدا مورد نظر است و تمسک به اسما و صفات در دعا یا استعانت به صبر، نماز و عمل صالح باید در عناوین خود جستجو گردد. در این موضوع، از واژه های «وسیله» و «شفعاء» و برخی آیات استفاده شده است.
احکام توسل
در قرآن کریم آیاتی در باره جواز و عدم جواز توسل وجود دارد که به بیان آن می پردازیم.
← توسل جایز
۱. ↑ . لسان العرب، ج۱۱، ص۷۲۵، «وسل».
...
wikifeqh: توسل_(قرآن)
[ویکی فقه] توسل (کلام). توسل به معنی واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح مقرب درگاه الهی برای بر آورده شدن درخواست و اجابت دعاست. همان طور که در قرآن آمده است توسل امری مشروع است و شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت نیز توسل را امری مشروع و صحیح می دانند؛ اما فرقه وهابیت توسل را شرک دانسته و با آن مخالفت کرده اند. نمونه هایی از توسل تاییدشده در منابع اسلامی توسل حضرت آدم به اهل بیت، توسل عبدالمطلب و ابوطالب به پیامبر است. در این مقاله به بررسی مشروعیت توسل در منابع اسلامی می پردازیم.
توسل در لغت و اصطلاح دارای معنای متعددی است.
← معنای لغوی
آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که در خواست از غیرخداوند را مشروع می داند.۱_ «یَا اَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا اِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ؛
یوسف/سوره۱۲، آیه۹۷.
برای اثبات جواز توسل و حتی مطلوبیت آن از دیدگاه شرعی احادیث متعددی که در منابع شیعه و اهل سنّت نقل شده، قابل استناد است.حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرماید: «واحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات والارض الیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه؛
ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۱۱.
...
توسل در لغت و اصطلاح دارای معنای متعددی است.
← معنای لغوی
آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که در خواست از غیرخداوند را مشروع می داند.۱_ «یَا اَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا اِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ؛
یوسف/سوره۱۲، آیه۹۷.
برای اثبات جواز توسل و حتی مطلوبیت آن از دیدگاه شرعی احادیث متعددی که در منابع شیعه و اهل سنّت نقل شده، قابل استناد است.حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرماید: «واحمد اللّه الذی بعظمته و نوره یبتغی مَن فی السموات والارض الیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه؛
ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۱۱.
...
wikifeqh: توسل_(منابع_اهل سنت)
مترادف ها
چاره، وسیله، پاتوغ، اعاده، توسل، مراجعه
پیشنهاد کاربران
توسّل:
پیدا کردن وسیله و ابزاری برای تحقّق یک امر یا رسیدن به آن را توسّل گویند. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ، یعنی من برای رسیدن به خودم وسیله هایی قرار داده ام که شما باید از آنها برای رسیدن به من استفاده کنید. نماز شب و انفاق یا علم اهل بیت وسیله ای برای رسیدن به خداوند است. هیچکس نمی تواند برای رسیدن به خدا، از خود وسیله ای غیر از آنچه خداوند تعریف کرده است، بسازد.
... [مشاهده متن کامل]
پیدا کردن وسیله و ابزاری برای تحقّق یک امر یا رسیدن به آن را توسّل گویند. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ، یعنی من برای رسیدن به خودم وسیله هایی قرار داده ام که شما باید از آنها برای رسیدن به من استفاده کنید. نماز شب و انفاق یا علم اهل بیت وسیله ای برای رسیدن به خداوند است. هیچکس نمی تواند برای رسیدن به خدا، از خود وسیله ای غیر از آنچه خداوند تعریف کرده است، بسازد.
... [مشاهده متن کامل]
توسُّل ( عربی: وسیلة - وسل ) به معنی یافتن وسیله ای برای نزدیکی به چیزی و برای دست یافتن به منظوری خاص است ( عملی که ما را به خواسته خود نزدیک می کند ) .
توسُّل در مفاهیم اسلامی، نزدیکی با خداوند است و ارتباط نزدیکی با مبحث شفاعت دارد. توسل به این معنی نزد شیعیان، صوفیان و بعضی اهل سنت مورد پذیرش و نزد عده ای دیگر از شیعه، اهل سنت و سلفیان رد می شود. و این گروه توسل را از «وسیله»، به معنای تقرّب جستن به غیرجایز نمی دانند. هر دو گروه برای حقانیت خود شواهدی از قرآن و حدیث ذکر کرده اند در ظاهر قرآن و حدیث شواهدی دال بر توسل و ردّ آن هر دو وجود دارد که مذاهب اسلامی با تفاسیر متفاوت و تجمیع برداشت ها به یک دیدگاه کلامی مشخص و متفاوت می رسند.
... [مشاهده متن کامل]
در عقاید شیعه توسل به معنی یافتن وسیله ای برای نزدیکی به خداوند است و ارتباط نزدیکی با مبحث شفاعت دارد. توسل در میان شاخه های مختلف مسلمانان در طی قرون گذشته رواج داشته، ولی در میان شیعیان و صوفیان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از قرن هشتم هجری قمری، انتقادات سلفیان از توسل درگیری هایی را بین آنان و شیعیان و اهلِ سنّتِ معتدل به وجود آورده است.
توسُّل در مفاهیم اسلامی، نزدیکی با خداوند است و ارتباط نزدیکی با مبحث شفاعت دارد. توسل به این معنی نزد شیعیان، صوفیان و بعضی اهل سنت مورد پذیرش و نزد عده ای دیگر از شیعه، اهل سنت و سلفیان رد می شود. و این گروه توسل را از «وسیله»، به معنای تقرّب جستن به غیرجایز نمی دانند. هر دو گروه برای حقانیت خود شواهدی از قرآن و حدیث ذکر کرده اند در ظاهر قرآن و حدیث شواهدی دال بر توسل و ردّ آن هر دو وجود دارد که مذاهب اسلامی با تفاسیر متفاوت و تجمیع برداشت ها به یک دیدگاه کلامی مشخص و متفاوت می رسند.
... [مشاهده متن کامل]
در عقاید شیعه توسل به معنی یافتن وسیله ای برای نزدیکی به خداوند است و ارتباط نزدیکی با مبحث شفاعت دارد. توسل در میان شاخه های مختلف مسلمانان در طی قرون گذشته رواج داشته، ولی در میان شیعیان و صوفیان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از قرن هشتم هجری قمری، انتقادات سلفیان از توسل درگیری هایی را بین آنان و شیعیان و اهلِ سنّتِ معتدل به وجود آورده است.
�توسّل � عبارت است از وسیله قرار دادن چیزی برای تقرب به خداوند متعال و طلب حاجت از او
آیه 35 سوره مائده: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
... [مشاهده متن کامل]
امیرالمومنین علی ( علیه السلام ) در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه وسایل توسل جستن به خداوند را این طور معرفی فرموده است: ایمان به خدا و پیامبر، جهاد، نماز، زکات، روزه، حج و عمره، صله رحم، صدقه پنهانی و آشکار، نیکوکاری، یادخدا، پیروی از سنت های پیامبر ( صلی الله علیه ) و عمل به قرآن.
به قول امام علی: توسل جستن به اعمال صالح هست نه مردگان / زیرا مردگان یا در بهشتند یا در جهنم برزخی / لذا آنها نمی توانند هم در بهشت برزخی باشند و هم در این دنیا / هر کس که از این دنیا می رود یا در حالت خوشی است یا در عذاب
از همه نزدیکتر به ما خداست حتی از رگ گردن/ از همه مهربانتر خداست ارحم الراحمین/ از همه قدرتمندتر خداست وَهُوَعَلَی کُلِّ شَیءٍ قدیر/ پس چرا باید چنین شخص مهربان و قدرتمند و از همه نزدیکتر را رها کنیم و به سراغ قبرها برویم
اگر پیامبر قدرتی داشت حمزه را نجات می داد یا حضرت علی اگر قدرتی داشت خود را از شمشیر ابن ملجم نجات می داد یا امام حسن خود را از سم و زهر همسرش نجات می داد یا امام حسین برای یارانش آب فراهم می کرد یا مانع شهادت 72 تن از یارانش می شد یا . . .
پیامبر می گوید من بشری مانند شما هستم فقط بر من وحی می شود من خدا نیستم از غیب خبرندارم فقط در ابلاغ وحی معصوم هستم . . .
آیه 35 سوره مائده: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
... [مشاهده متن کامل]
امیرالمومنین علی ( علیه السلام ) در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه وسایل توسل جستن به خداوند را این طور معرفی فرموده است: ایمان به خدا و پیامبر، جهاد، نماز، زکات، روزه، حج و عمره، صله رحم، صدقه پنهانی و آشکار، نیکوکاری، یادخدا، پیروی از سنت های پیامبر ( صلی الله علیه ) و عمل به قرآن.
به قول امام علی: توسل جستن به اعمال صالح هست نه مردگان / زیرا مردگان یا در بهشتند یا در جهنم برزخی / لذا آنها نمی توانند هم در بهشت برزخی باشند و هم در این دنیا / هر کس که از این دنیا می رود یا در حالت خوشی است یا در عذاب
از همه نزدیکتر به ما خداست حتی از رگ گردن/ از همه مهربانتر خداست ارحم الراحمین/ از همه قدرتمندتر خداست وَهُوَعَلَی کُلِّ شَیءٍ قدیر/ پس چرا باید چنین شخص مهربان و قدرتمند و از همه نزدیکتر را رها کنیم و به سراغ قبرها برویم
اگر پیامبر قدرتی داشت حمزه را نجات می داد یا حضرت علی اگر قدرتی داشت خود را از شمشیر ابن ملجم نجات می داد یا امام حسن خود را از سم و زهر همسرش نجات می داد یا امام حسین برای یارانش آب فراهم می کرد یا مانع شهادت 72 تن از یارانش می شد یا . . .
پیامبر می گوید من بشری مانند شما هستم فقط بر من وحی می شود من خدا نیستم از غیب خبرندارم فقط در ابلاغ وحی معصوم هستم . . .
وسیله های توسل به خدا :ترجمه و شرح خطبه 110 نهج البلاغه ( خطبه توسل ) :
برترین چیزى که توسّل جویندگان به خداى سبحان، بدان توسّل می جویند،
ایمان به او و به پیامبر اوست
و جهاد است در راه او، زیرا جهاد رکن اعلاى اسلام است.
... [مشاهده متن کامل]
و کلمه توحید است، که در فطرت و جبلت هر انسانی است.
و برپاى داشتن نماز است، که نشان ملت اسلام است
و دادن زکات است، که فریضه اى است واجب
و روزه ماه رمضان است، که نگهدارنده آدمی است از عذاب خداى
و حج خانه خداست و به جاى آوردن عمره آن است، که فقر را می زدایند و گناه را می شویند
و صله رحم است، که موجب افزایش مال است و واپس افکننده اجل است
و صدقه نهان است، که خطاها را می پوشاند و صدقه آشکار است، که مرگ ناگهانی را باز دارد
و انجام دادن کارهاى نیک است، که آدمی را از لغزیدن در خواریها نگه می دارد.
إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى: الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ، وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ، وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ، وَ حَجُّ الْبَیْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَرْحَضَانِ الذَّنْبَ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِی الْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِی الْأَجَلِ، وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ، وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِیَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ، وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَانِ.
برترین چیزى که توسّل جویندگان به خداى سبحان، بدان توسّل می جویند،
ایمان به او و به پیامبر اوست
و جهاد است در راه او، زیرا جهاد رکن اعلاى اسلام است.
... [مشاهده متن کامل]
و کلمه توحید است، که در فطرت و جبلت هر انسانی است.
و برپاى داشتن نماز است، که نشان ملت اسلام است
و دادن زکات است، که فریضه اى است واجب
و روزه ماه رمضان است، که نگهدارنده آدمی است از عذاب خداى
و حج خانه خداست و به جاى آوردن عمره آن است، که فقر را می زدایند و گناه را می شویند
و صله رحم است، که موجب افزایش مال است و واپس افکننده اجل است
و صدقه نهان است، که خطاها را می پوشاند و صدقه آشکار است، که مرگ ناگهانی را باز دارد
و انجام دادن کارهاى نیک است، که آدمی را از لغزیدن در خواریها نگه می دارد.
إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى: الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ، وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ، وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ، وَ حَجُّ الْبَیْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَرْحَضَانِ الذَّنْبَ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِی الْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِی الْأَجَلِ، وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ، وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِیَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ، وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَانِ.
توسل سه نوع است:
1 - مشروع و جایز: توسل به خدا با اسما و صفات او، و یا به عمل و کردار نیک و صالح خود، و یا به دعای شخص صالح که زنده باشد.
2 - بدعت: توسل به خدا با واسطه قراردادن چیزهایی که در دستورات دین اسلام نیامده است، مانند توسل به ذات انبیا و صالحین و یا به جاه و منزلت آن ها، و یا به حق آن ها، و یا به حرمت آن ها، و مانند این ها.
... [مشاهده متن کامل]
3 - شرک: مردگان را وسیله قراردادن برای عبادت خدا، و واسطه قراردادن آن ها برای رسیدن به حاجت و نیازهایمان، و کمک و یاری خواستن از آن ها، و مانند این ها.
منبع:کتاب مختصر اصول عقاید تألیف: دکتر ناصر بن عبدالکریم العقل ترجمه: اسحاق دبیری ( رحمه الله )
1 - مشروع و جایز: توسل به خدا با اسما و صفات او، و یا به عمل و کردار نیک و صالح خود، و یا به دعای شخص صالح که زنده باشد.
2 - بدعت: توسل به خدا با واسطه قراردادن چیزهایی که در دستورات دین اسلام نیامده است، مانند توسل به ذات انبیا و صالحین و یا به جاه و منزلت آن ها، و یا به حق آن ها، و یا به حرمت آن ها، و مانند این ها.
... [مشاهده متن کامل]
3 - شرک: مردگان را وسیله قراردادن برای عبادت خدا، و واسطه قراردادن آن ها برای رسیدن به حاجت و نیازهایمان، و کمک و یاری خواستن از آن ها، و مانند این ها.
منبع:کتاب مختصر اصول عقاید تألیف: دکتر ناصر بن عبدالکریم العقل ترجمه: اسحاق دبیری ( رحمه الله )
توسل به: تکیه کردن به، کمک خواستن از . . .
( نظر شخصی )
( نظر شخصی )
توسل: همتای پارسی این واژه ی عربی، این است:
اِسریان esryān که در سنسکریت صرینه śrayana می باشد.
اِسریان esryān که در سنسکریت صرینه śrayana می باشد.
🇮🇷 همتای پارسی: دستیازی 🇮🇷
هو
اگر از معنی تحت لفظی گذر کنیم و مبنا رو قرآن بزاریم
خود مصحف می گوید
مائده ۳۵ :
یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱبۡتَغُوٓاْ إِلَیۡهِ ٱلۡوَسِیلَةَ وَجَٰهِدُواْ فِی سَبِیلِهِۦ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ�
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه: اى اهل ایمان! از خدا پروا کنید و دست آویز و وسیله اى [از ایمان، عمل صالح و آبروى مقرّبان درگاهش] براى تقرّب به سوى او بجویید؛ و در راه او جهاد کنید تا رستگار شوید. 1
این یک، و دو کسی که میگه از هر مرده ای نمیشه توسل جست، بزرگوار مصحف دوباره پاسخ شما رو میدهد،
آل عمران ۱۶۹ :
وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ یُرۡزَقُونَ
ترجمه: و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
افلا تعقلون؟!
فی امان الله
اگر از معنی تحت لفظی گذر کنیم و مبنا رو قرآن بزاریم
خود مصحف می گوید
مائده ۳۵ :
یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱبۡتَغُوٓاْ إِلَیۡهِ ٱلۡوَسِیلَةَ وَجَٰهِدُواْ فِی سَبِیلِهِۦ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ�
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه: اى اهل ایمان! از خدا پروا کنید و دست آویز و وسیله اى [از ایمان، عمل صالح و آبروى مقرّبان درگاهش] براى تقرّب به سوى او بجویید؛ و در راه او جهاد کنید تا رستگار شوید. 1
این یک، و دو کسی که میگه از هر مرده ای نمیشه توسل جست، بزرگوار مصحف دوباره پاسخ شما رو میدهد،
آل عمران ۱۶۹ :
وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ یُرۡزَقُونَ
ترجمه: و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
افلا تعقلون؟!
فی امان الله
ب نام الله
توسل: وسیله جستن است.
در قرآن الله فرموده: وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ
لذا در تشریح امر فوق مبنی بر وسیله جستن بسوی او:
اول: یاد خدا و نماز است. مخصوصا سجده ک نزدیک ترین حالت انسان ب الله است: وَٱسْجُدْ وَٱقْتَرِب
... [مشاهده متن کامل]
ذکر اسامی الله: الرحمن، الرحیم، حمید، مجید و. .
دوم: زکات، روزه، نیکی ب پدر و مادر، و تمامی اعمال نیک از جمله حج و غیره میباشد.
آخری: سفارش الله است ک در حق خویش و مومنین و مومنات طلب آمرزش کنید، پس طلب دعای خیر از دیگران سفارش شده. مثال: سوره یوسف: درخواست برادران یوسف از یعقوب برای طلب استغار برایشان از الله.
لکن نکته مهم:
طلب دعا از مرده: چ پیامبر باشد چ ب عنوان امام معرفی گردد و هر شخص از دنیا رفته ای باطل است.
چرا ک صدای شما را نمیشنوند. و این مصداق تعلق دادن صفات ذات الله بر خلق است:
قرآن، سوره فاطر آیه ۱۴: اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمی گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می شوند، و هیچ کس مانند خبیر تو را با خبر نمی سازد!
ثم ان علینا بیانه
یا الله
توسل: وسیله جستن است.
در قرآن الله فرموده: وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ
لذا در تشریح امر فوق مبنی بر وسیله جستن بسوی او:
اول: یاد خدا و نماز است. مخصوصا سجده ک نزدیک ترین حالت انسان ب الله است: وَٱسْجُدْ وَٱقْتَرِب
... [مشاهده متن کامل]
ذکر اسامی الله: الرحمن، الرحیم، حمید، مجید و. .
دوم: زکات، روزه، نیکی ب پدر و مادر، و تمامی اعمال نیک از جمله حج و غیره میباشد.
آخری: سفارش الله است ک در حق خویش و مومنین و مومنات طلب آمرزش کنید، پس طلب دعای خیر از دیگران سفارش شده. مثال: سوره یوسف: درخواست برادران یوسف از یعقوب برای طلب استغار برایشان از الله.
لکن نکته مهم:
طلب دعا از مرده: چ پیامبر باشد چ ب عنوان امام معرفی گردد و هر شخص از دنیا رفته ای باطل است.
چرا ک صدای شما را نمیشنوند. و این مصداق تعلق دادن صفات ذات الله بر خلق است:
قرآن، سوره فاطر آیه ۱۴: اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمی گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می شوند، و هیچ کس مانند خبیر تو را با خبر نمی سازد!
ثم ان علینا بیانه
یا الله
توسل = دستیازی
توسل کردن: دست یازیدن، دست یاختن
توسل کردن: دست یازیدن، دست یاختن
کمک، یاری، اتکا، مدد
توسل در اسلام وجود نداره پس بجای دانش اسلامی بنویس دانش آخوند مشرک
دست آویختن
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٥)