تورکواری

دانشنامه عمومی

تورکُواری ( به انگلیسی: Turquerie ) مُد و اسلوبی شرقی است که بر پایه تقلید از مظاهر هنر و فرهنگ تُرکی در اروپای غربی و در قرون ۱۶ تا ۱۸ رواج داشت.
این اسلوب تأثیر عمیقی[ ۲] [ ۳] [ ۴] [ ۵] [ ۶] بر دکوراسیون، نقاشی و موسیقی اپرای اروپا و آمریکا داشته به طوری که در اروپای قرن هجدهم پوشیدن لباس زنانه تُرکی، کشیدن تنباکوی تُرکی با پیپ تُرکی و البسه تُرکی رواج داشت و همراه داشتن ساعت تزئین شده به سبک تُرکی نشانه تعلق به طبقه اجتماعی بالا بود. [ ۲]
این اسلوب در اروپای غربی از قرن شانزدهم تا هجدهم بیانگر تقلید از جنبه های فرهنگ و هنر تُرکی بود. بسیاری از کشورهای مختلف اروپای غربی مجذوب فرهنگ نسبتاً ناشناخته تُرکی به مرکزیت امپراتوری عثمانی بودند که در آن دوره تنها قدرت برای ایجاد یک تهدید نظامی جدی برای اروپا بود. غرب علاقه زیادی به محصولات و هنرهای تُرکی از جمله موسیقی، هنرهای تجسمی، معماری و مجسمه سازی داشت. این پدیده شیک از طریق مسیرهای معاملاتی و افزایش روابط دیپلماتیک بین امپراتوری عثمانی و ملل اروپایی رواج پیدا کرد که برای نمونه می توان به اتحاد فرانسه و عثمانی در سال ۱۷۱۵ اشاره کرد. سفیران و بازرگانان اروپایی غالباً با حکایت مکانهای عجیب و غریب و سوغات روایت ماجراهای خود به خانه بازمی گشتند. [ ۷]
این جنبش اغلب در هنر اروپای غربی رواج یافت. موسیقی، نقاشی، معماری و مصنوعات اغلب از سبک ها و روش های تُرکی الهام گرفته می شدند. نقاشی ها به طور خاص عثمانی ها را با رنگ های روشن و تضادهای تیز به تصویر کشیدند و نشان از ویژگی جالب و ماهیت عجیب آنها داشت. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰]
تُرکواری یا «تُرک شیفتگی» روندی برای مُد است که در آن، هنر و فرهنگ توسط اروپاییان غربی ( خصوصاً فرانسوی ها ) از تُرکان عثمانی تقلید می شود، که از قرن شانزدهم تا هجدهم تحت تأثیر هنر و فرهنگ تُرکی قرار گرفتند. بسیاری از کشورهای اروپای غربی از امپراتوری عثمانی شگفت زده شدند و تُرکیه مرکز این فرهنگ نسبتاً ناشناخته بود. غرب شروع به نشان دادن علاقه روزافزون به محصولات، هنر، موسیقی و هنرهای تجسمی و معماری تُرکی کرد. با افزایش روابط تجاری و دیپلماتیک بین ملل امپراتوری عثمانی و اروپا ( به ویژه اتحاد عثمانی فرانسه ) این پدیده شیک محبوب تر شد. سفیران و بازرگانان اغلب با داستانهایی از مکانهای عجیب و غریب و ماجراهای آنها به خانه می آمدند. [ ۶]
عکس تورکواریعکس تورکواریعکس تورکواریعکس تورکواریعکس تورکواریعکس تورکواری
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

شما اینو نوشتین ولی خود ترکیه ای ها وقتی لباس و پوشش اینطوری رو از فیلم حریم سلطان گذاشته بودن میگفتن این لباس انگلیسی هاس نه لباس ما چون عثمانیها مسلمان بودن و اینطوری لباس نمیپوشیدن
تورکُواری ( به انگلیسی: turquerie ) مد و اسلوبی شرقی که بر پایه تقلید از مظاهر هنر و فرهنگ ترکی در اروپای غربی و در قرون ۱۶ تا ۱۸ رواج داشت. این اسلوب تاثیر عمیقی بر دکوراسیون، نقاشی و موسیقی اپرای اروپا و آمریکا داشته به طوری که در اروپای قرن هجدهم پوشیدن لباس زنانه ترکی، کشیدن تنباکوی ترکی با پیپ ترکی و البسه ترکی رواج داشت و همراه داشتن ساعت تزئین شده به سبک ترکی نشانه تعلق به طبقه اجتماعی بالا بود.
...
[مشاهده متن کامل]

ویکی پدیای انگلیسی
این یک نوشتار خُرد است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ تورکواری موجود است.
رده های صفحه: تاریخ امپراتوری عثمانی خاورمیانه فرهنگ اروپایی

قس ترکی استانبولی
Türköri, 16. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar Türk sanat ve kültüründen etkilenen Batı Avrupalılar ( özellikle Fransızlar ) tarafından bu sanat ve kültürün taklit edildiği moda akımıdır. Birçok Batı Avrupa ülkesi Osmanlı İmparatorluğunun merkezi olan Türkiye'nin eksotik ve nispeten bilinmeyen bu kültüründen büyülenmiştir. Batı, Türk yapımı ürünlere, sanatına, müziğine ve görsel sanatlarına, mimarisine büyüyen bir ilgi göstermeye başlamıştır. Bu moda fenomen, Osmanlı ve Avrupa ulusları arasındaki ticari ve diplomatik ilişkiler arttıkca daha popüler olmaya başlamıştır ( özellikle Fransa - Osmanlı Müttefikliği ( ittifakı ) ) . Elçiler ve tüccarlar sık sık evlerine eksotik yerlerin ve yaşadıkları maceraların hikayeleriyle geliyorlardı.
Madame de Pompadour Bir Türk hanımı kıyafeti içindeki Madame de Pompadour ( 1747 yılında Charles André van Loo tarafından yapılmıştır. )
18. yüzyıl 2 Türk Kızı, 1738 yılında bir Britanya elçisiyle birlikte Türkiyeyi ziyaret eden Jean - Étienne Liotard tarafından yapılmıştır.
Dış bağlantılar [değiştir]
Wikimedia Commons'ta
Turquerie ( Türköri ) ile ilgili çoklu ortam belgeleri bulunur.
Picture of turquerie artwork by Jean Lurçat
Working definition of turquerie
Kategoriler: Avrupa kültürüOsmanlı İmparatorluğu tarihi
قس انگلیسی
Turquerie was the Orientalist fashion in Western Europe from the 16th to 18th centuries for imitating aspects of Turkish art and culture. Many different Western European countries were fascinated by the exotic and relatively unknown culture of Turkey, which was the center of the Ottoman Empire, and at the beginning of the period the only power to pose a serious military threat to Europe. The West had a growing interest in Turkish - made products and art, including music, visual arts, architecture, and sculptures. This fashionable phenomenon became more popular through trading routes and increased diplomatic relationships between the Ottomans and the European nations, exemplified by the Franco - Ottoman alliance and Persian embassy to Louis XIV in 1715. Ambassadors and traders often returned home with tales of exotic places and souvenirs of their adventures. [3]
The movement was often reflected in the art of the period. Music, paintings, architecture, and artifacts were frequently inspired by the Turkish and Ottoman styles and methods. Paintings in particular portrayed the Ottomans with bright colours and sharp contrasts, suggesting their interesting peculiarity and exotic nature. [4]
Contents [show]
[edit]History of the movement
Further information: Orientalism in early modern France
In the wake of the Age of Exploration, roughly between the 15th and 18th centuries, there was an explosion in the number of commodities and availability of products. People were using newly created cartography and using these maps to explore the world on paper. There was an accumulation of more objects and a desire for more acquisitions. Coupling this, there was the value of exoticism, valuing things that came from a great distance. Europeans and Ottomans alike were developing a consciousness of themselves in relation to the broader world. [5] At the same time the Ottomans were slowly ceasing to be regarded as a serious military threat to Western Europe, despite their continuing occupation of the Balkans, and campaigns such as that ended by the Battle of Vienna as late as 1683.
New patterns of consumption were arising, especially with trading ships being able to navigate around Africa. Commodities that were once expensive were becoming more affordable. Products often define people in terms of gender, age, and availability of access. This notion of social definition outlines the main theme of the explosion of commodities from 16th century and onwards. The exchange system had to do precisely with accessibility and availability of commodities on a grand scale. [6] It is important to note that this was not just a European phenomenon. The Europeans were not the only people who developed a sensibility of how consuming different things could define their relationships domestically and abroad. In this context, there was a broader view of consumption and one’s place within the world. A person would consume in order to show off their financial position and their social location. [7] Coffee is an e . . .

بپرس