[ویکی فقه] تهدید انسان ها (قرآن). ابلیس سوگند برای گمراه کردن مردم از راه مستقیم تهدیدآمیز خورده است.
قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم.(گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!) («لام» در «لاقعدن» توطئه برای قسم است.) " اغواء" به معنای انداختن در غوایت و گمراهی است، البته گمراهیی که توام با هلاک و خسران باشد. و مفسرین گر چه جمله" اغویتنی" را بر حسب اختلاف نظریات و سلیقه هایی که داشته اند به همه این معانی یعنی" غوایت"، "ضلالت"، " هلاک" و" خسران" تفسیر کرده اند، و لیکن از عبارتی که خدای تعالی در سوره حجر از ابلیس حکایت کرده و فرموده: " قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین" استفاده می شود که مراد او همان معنایی بوده که ما ذکر کردیم. حرف" باء" در کلمه" بما" برای سببیت و یا مقابله است، از این جهت معنای آیه چنین است که: " من به سبب اینکه گمراهم کردی و یا در مقابل اینکه گمراهم ساختی... ". و اینکه بعضی ها گفته اند حرف مزبور برای قسم، و نظیر قسمی است که در آیه" فبعزتک لاغوینهم اجمعین" است، اشتباه می باشد. و جمله" لاقعدن لهم صراطک المستقیم" به این معنا است که من بر سر راه راست تو که آنان را به درگاهت می رساند و منتهی به سعادت آنان می گردد می نشینم. و" نشستن بر سر راه مستقیم" کنایه است از اینکه مراقب آنان هستم، هر که را در این راه ببینم آن قدر وسوسه می کنم تا از راه تو خارج نمایم.
گمراه کردن انسانها
تهدید ابلیس به گمراه ساختن اکثریت انسانها از آیات زیر استفاده می شود.ان یدعون من دونه الا انـثـا وان یدعون الا شیطـنـا مریدا( مشرکان به جای خدا جز جماداتی را (که هیچ اثری ندارند، و همیشه محکوم تاثیر عوامل دیگرند) نمی پرستند، و در حقیقت جز شیطان سرکش گمراه را اطاعت نمی کنند. )لعنه الله وقال لاتخذن من عبادک نصیبـا مفروضـا(خدا شیطان را از رحمتش دور کرد؛ و (او) گفت: سوگند می خورم که از میان بندگانت سهمی مُعیّن (برای پیروی از فرهنگ ویرانگرم ) برخواهم گرفت.)ولاضلنهم ولامنینهم ولامرنهم فلیبتکن ءاذان الانعـم ولامرنهم فلیغیرن خلق الله...(و یقینا آنان را گمراه می کنم، و دچار آرزوهای دور و دراز (و واهی و پوچ) می سازم، و آنان را وادار می کنم که گوش های چهارپایان را (به نشانه حرام بودن بهره گیری از آنان) بشکافند، و فرمانشان می دهم که آفرینش خدایی را تغییر دهند (به این صورت که جنسیت مرد را به زن و زن را به مرد برگردانند، و فطرت پاکشان را به شرک بیالایند، و زیبایی های طبیعی، روحی، جسمی خود را به زشتی ها تبدیل کنند). و هر کس شیطان را به جای خدا سرپرست ویار خود گیرد، مسلما به زیان آشکاری دچار شده است.) ولقد خلقنـکم ثم صورنـکم ثم قلنا للملـئکة اسجدوا لاءدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من السـجدین(ما شما را آفریدیم؛ سپس صورت بندی کردیم؛ بعد به فرشتگان گفتیم: «برای آدم خضوع کنید!» آنها همه سجده کردند؛ جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.) قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم(گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!) ثم لاتینهم من بین ایدیهم ومن خلفهم وعن ایمـنهم وعن شمائلهم ولا تجد اکثرهم شـکرین.(سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می روم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!») قال یـابلیس ما لک الا تکون مع السـجدین((خداوند) فرمود: «ای ابلیس! چرا با سجده کنندگان نیستی؟!») قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض ولاغوینهم اجمعین(گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادی را) در زمین در نظر آنها زینت می دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت،) الا عبادک منهم المخلصین.(مگر بندگان مخلصت را.») واذ قلنا للملـئکة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس قال ءاسجد لمن خلقت طینـا((به یاد آورید) زمانی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده کنید!» آنها همگی سجده کردند، جز ابلیس که گفت: «آیا برای کسی سجده کنم که او را از خاک آفریده ای؟!») قال ارءیتک هـذا الذی کرمت علی لـئن اخرتن الی یوم القیـمة لاحتنکن ذریته الا قلیلا.((سپس) گفت: «به من بگو، این کسی را که بر من برتری داده ای (به چه دلیل بوده است؟) اگر مرا تا روز قیامت زنده بگذاری، همه فرزندانش را، جز عده کمی، گمراه و ریشه کن خواهم ساخت!») الا ابلیس استکبر وکان من الکـفرین(جز ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران بود!) قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین.(گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد،)
گمراهی شیطان
گمراهی شیطان، عامل تهدید شدن انسانها به اغوا و انحراف از سوی او شد.قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم. قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض ولاغوینهم اجمعین. در اینجا ابلیس نیت باطنی خود را آشکار ساخت هر چند چیزی از خدا پنهان نبود و" عرض کرد: پروردگارا! به خاطر اینکه مرا گمراه ساختی (و این انسان زمینه بدبختی مرا فراهم ساخت) من نعمتهای مادی روی زمین را در نظر آنها زینت می دهم، و انسانها را به آن مشغول می دارم و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت .
هشدار خدا به انسانها
...
قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم.(گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!) («لام» در «لاقعدن» توطئه برای قسم است.) " اغواء" به معنای انداختن در غوایت و گمراهی است، البته گمراهیی که توام با هلاک و خسران باشد. و مفسرین گر چه جمله" اغویتنی" را بر حسب اختلاف نظریات و سلیقه هایی که داشته اند به همه این معانی یعنی" غوایت"، "ضلالت"، " هلاک" و" خسران" تفسیر کرده اند، و لیکن از عبارتی که خدای تعالی در سوره حجر از ابلیس حکایت کرده و فرموده: " قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین" استفاده می شود که مراد او همان معنایی بوده که ما ذکر کردیم. حرف" باء" در کلمه" بما" برای سببیت و یا مقابله است، از این جهت معنای آیه چنین است که: " من به سبب اینکه گمراهم کردی و یا در مقابل اینکه گمراهم ساختی... ". و اینکه بعضی ها گفته اند حرف مزبور برای قسم، و نظیر قسمی است که در آیه" فبعزتک لاغوینهم اجمعین" است، اشتباه می باشد. و جمله" لاقعدن لهم صراطک المستقیم" به این معنا است که من بر سر راه راست تو که آنان را به درگاهت می رساند و منتهی به سعادت آنان می گردد می نشینم. و" نشستن بر سر راه مستقیم" کنایه است از اینکه مراقب آنان هستم، هر که را در این راه ببینم آن قدر وسوسه می کنم تا از راه تو خارج نمایم.
گمراه کردن انسانها
تهدید ابلیس به گمراه ساختن اکثریت انسانها از آیات زیر استفاده می شود.ان یدعون من دونه الا انـثـا وان یدعون الا شیطـنـا مریدا( مشرکان به جای خدا جز جماداتی را (که هیچ اثری ندارند، و همیشه محکوم تاثیر عوامل دیگرند) نمی پرستند، و در حقیقت جز شیطان سرکش گمراه را اطاعت نمی کنند. )لعنه الله وقال لاتخذن من عبادک نصیبـا مفروضـا(خدا شیطان را از رحمتش دور کرد؛ و (او) گفت: سوگند می خورم که از میان بندگانت سهمی مُعیّن (برای پیروی از فرهنگ ویرانگرم ) برخواهم گرفت.)ولاضلنهم ولامنینهم ولامرنهم فلیبتکن ءاذان الانعـم ولامرنهم فلیغیرن خلق الله...(و یقینا آنان را گمراه می کنم، و دچار آرزوهای دور و دراز (و واهی و پوچ) می سازم، و آنان را وادار می کنم که گوش های چهارپایان را (به نشانه حرام بودن بهره گیری از آنان) بشکافند، و فرمانشان می دهم که آفرینش خدایی را تغییر دهند (به این صورت که جنسیت مرد را به زن و زن را به مرد برگردانند، و فطرت پاکشان را به شرک بیالایند، و زیبایی های طبیعی، روحی، جسمی خود را به زشتی ها تبدیل کنند). و هر کس شیطان را به جای خدا سرپرست ویار خود گیرد، مسلما به زیان آشکاری دچار شده است.) ولقد خلقنـکم ثم صورنـکم ثم قلنا للملـئکة اسجدوا لاءدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من السـجدین(ما شما را آفریدیم؛ سپس صورت بندی کردیم؛ بعد به فرشتگان گفتیم: «برای آدم خضوع کنید!» آنها همه سجده کردند؛ جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.) قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم(گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!) ثم لاتینهم من بین ایدیهم ومن خلفهم وعن ایمـنهم وعن شمائلهم ولا تجد اکثرهم شـکرین.(سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می روم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!») قال یـابلیس ما لک الا تکون مع السـجدین((خداوند) فرمود: «ای ابلیس! چرا با سجده کنندگان نیستی؟!») قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض ولاغوینهم اجمعین(گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادی را) در زمین در نظر آنها زینت می دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت،) الا عبادک منهم المخلصین.(مگر بندگان مخلصت را.») واذ قلنا للملـئکة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس قال ءاسجد لمن خلقت طینـا((به یاد آورید) زمانی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده کنید!» آنها همگی سجده کردند، جز ابلیس که گفت: «آیا برای کسی سجده کنم که او را از خاک آفریده ای؟!») قال ارءیتک هـذا الذی کرمت علی لـئن اخرتن الی یوم القیـمة لاحتنکن ذریته الا قلیلا.((سپس) گفت: «به من بگو، این کسی را که بر من برتری داده ای (به چه دلیل بوده است؟) اگر مرا تا روز قیامت زنده بگذاری، همه فرزندانش را، جز عده کمی، گمراه و ریشه کن خواهم ساخت!») الا ابلیس استکبر وکان من الکـفرین(جز ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران بود!) قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین.(گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد،)
گمراهی شیطان
گمراهی شیطان، عامل تهدید شدن انسانها به اغوا و انحراف از سوی او شد.قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم. قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض ولاغوینهم اجمعین. در اینجا ابلیس نیت باطنی خود را آشکار ساخت هر چند چیزی از خدا پنهان نبود و" عرض کرد: پروردگارا! به خاطر اینکه مرا گمراه ساختی (و این انسان زمینه بدبختی مرا فراهم ساخت) من نعمتهای مادی روی زمین را در نظر آنها زینت می دهم، و انسانها را به آن مشغول می دارم و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت .
هشدار خدا به انسانها
...
wikifeqh: تهدید_انسان ها_(قرآن)