[ویکی فقه] تمایلات بهشتیان (قرآن). تامین و تحقق همه تمایلات بهشتیان وعده قطعی خداوند است.
تامین تمایلات و خواسته های بهشتیان برای همیشه:الف) «لایسمعون حسیسها وهم فی ما اشتهت انفسهم خــلدون: آنها صدای آتش دوزخ را نمی شوند؛ و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه متنعّم هستند.» ب) «لهم فیها ما یشاءون خــلدین کان علی ربک وعدا مسـولا: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!»
وعده قطعی خداوند
وعده مسلم خداوند به بهشتیان، در مورد رسیدن به تمایلات خویش: «لهم فیها ما یشاءون خــلدین کان علی ربک وعدا مسـولا: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!» مرحوم طبرسی در آیه مورد بحث گفته : جمله ((لهم فیها ما یشاءؤ ن )) حال از متقون است. بعضی از مفسران از مقدم بودن ((لهم فیها)) بر ما ((یشاءون )) انحصار استفاده کرده اند یعنی تنها در آنجا است که انسان هر چه را بخواهد می یابد و گرنه چنین امری در دنیا غیر ممکن است !.
تحقق همه خواسته ها
برآورده شدن تمام خواسته ها و تمایلات بهشتیان:الف) «جنت عدن یدخلونها تجری من تحتها الانهـر لهم فیها ما یشآءون کذلک یجزی الله المتقین: باغهایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن می شوند؛ نهرها از زیر درختانش می گذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می دهد!» ب) «لهم فیها ما یشاءون...: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!» ج) «لهم فیها فـکهة و لهم ما یدعون: برای آنها در بهشت میوه بسیار لذّت بخشی است، و هر چه بخواهند در اختیار آنان خواهد بود!» د) «... ولکم فیها ما تشتهی انفسکم ولکم فیها ما تدعون: ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و آخرت هستیم؛ و برای شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده می شود!» کلمه تشتهی مضارع از مصدر اشتهاء است . و اصل آن نیز کلمه شهوت است که به معنای از جا کنده شدن یکی از قوای آدمی بطرف خواسته اش می باشد، خواسته ای که از آن لذت می برد، مانند شهوت طعام و نوشیدنی ، و شهوت جنسی . م) «... وفیها ما تشتهیه الانفس وتلذ الاعین: (این در حالی است که) ظرفها (ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می گردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها می خواهد و چشمها از آن لذت می برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!» بعضی عقیده دارند که جمله ما ((تشتهیه الانفس )) اشاره به تمام لذات جسمانی است ، در حالی که جمله ((تلذ الاعین )) بیانگر لذات روحانی است ، چه لذتی در بهشت بالاتر از اینکه انسان با چشم قلب به جمال بی مثال پروردگار نگاه کند که یک لحظه آن از تمام نعمتهای مادی بهشت برتر است . بدیهی است هر قدر شوق یار بیشتر باشد لذت دیدار بیشتر است . ل) «وازلفت الجنة للمتقین غیر بعید: (در آن روز) بهشت را به پرهیزگاران نزدیک می کنند، و فاصله ای از آنان ندارد!» «لهم ما یشاءون فیها و لدینا مزید: هر چه بخواهند در آنجا برای آنها هست، و نزد ما نعمتهای بیشتری است (که به فکر هیچ کس نمی رسد)!»
اعطای انواع گوشت
...
تامین تمایلات و خواسته های بهشتیان برای همیشه:الف) «لایسمعون حسیسها وهم فی ما اشتهت انفسهم خــلدون: آنها صدای آتش دوزخ را نمی شوند؛ و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه متنعّم هستند.» ب) «لهم فیها ما یشاءون خــلدین کان علی ربک وعدا مسـولا: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!»
وعده قطعی خداوند
وعده مسلم خداوند به بهشتیان، در مورد رسیدن به تمایلات خویش: «لهم فیها ما یشاءون خــلدین کان علی ربک وعدا مسـولا: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!» مرحوم طبرسی در آیه مورد بحث گفته : جمله ((لهم فیها ما یشاءؤ ن )) حال از متقون است. بعضی از مفسران از مقدم بودن ((لهم فیها)) بر ما ((یشاءون )) انحصار استفاده کرده اند یعنی تنها در آنجا است که انسان هر چه را بخواهد می یابد و گرنه چنین امری در دنیا غیر ممکن است !.
تحقق همه خواسته ها
برآورده شدن تمام خواسته ها و تمایلات بهشتیان:الف) «جنت عدن یدخلونها تجری من تحتها الانهـر لهم فیها ما یشآءون کذلک یجزی الله المتقین: باغهایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن می شوند؛ نهرها از زیر درختانش می گذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می دهد!» ب) «لهم فیها ما یشاءون...: هر چه بخواهند در آنجا برایشان فراهم است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ این وعده ای است مسلّم که پروردگارت بر عهده گرفته است!» ج) «لهم فیها فـکهة و لهم ما یدعون: برای آنها در بهشت میوه بسیار لذّت بخشی است، و هر چه بخواهند در اختیار آنان خواهد بود!» د) «... ولکم فیها ما تشتهی انفسکم ولکم فیها ما تدعون: ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و آخرت هستیم؛ و برای شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده می شود!» کلمه تشتهی مضارع از مصدر اشتهاء است . و اصل آن نیز کلمه شهوت است که به معنای از جا کنده شدن یکی از قوای آدمی بطرف خواسته اش می باشد، خواسته ای که از آن لذت می برد، مانند شهوت طعام و نوشیدنی ، و شهوت جنسی . م) «... وفیها ما تشتهیه الانفس وتلذ الاعین: (این در حالی است که) ظرفها (ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می گردانند؛ و در آن (بهشت) آنچه دلها می خواهد و چشمها از آن لذت می برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند!» بعضی عقیده دارند که جمله ما ((تشتهیه الانفس )) اشاره به تمام لذات جسمانی است ، در حالی که جمله ((تلذ الاعین )) بیانگر لذات روحانی است ، چه لذتی در بهشت بالاتر از اینکه انسان با چشم قلب به جمال بی مثال پروردگار نگاه کند که یک لحظه آن از تمام نعمتهای مادی بهشت برتر است . بدیهی است هر قدر شوق یار بیشتر باشد لذت دیدار بیشتر است . ل) «وازلفت الجنة للمتقین غیر بعید: (در آن روز) بهشت را به پرهیزگاران نزدیک می کنند، و فاصله ای از آنان ندارد!» «لهم ما یشاءون فیها و لدینا مزید: هر چه بخواهند در آنجا برای آنها هست، و نزد ما نعمتهای بیشتری است (که به فکر هیچ کس نمی رسد)!»
اعطای انواع گوشت
...
wikifeqh: تمایلات_بهشتیان_(قرآن)