[ویکی فقه] تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة غسل الجنابة (لنکرانی). کتاب « تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله: غسل الجنابه، التیمم و المطهرات» حاصل دروس خارج فقه آیت الله محمد فاضل لنکرانی و شرح مباحث مربوط به باب غسل جنابت ، تیمم و پاک کننده ها است. این اثربرای اولین بار توسط مؤسسه انتشاراتی عروج در قم ، با ۷۲۳ صفحه، در سال ۱۳۷۷ منتشر شد. در پایان کتاب فهرستی تفصیلی از موضوعات مورد بحث ارائه و منابع روایی مورد استفاده نگارنده در پاورقی توضیح داده شده است.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
[ویکی فقه] تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله غسل الجنابه (لنکرانی). کتاب « تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله: غسل الجنابه، التیمم و المطهرات» حاصل دروس خارج فقه آیت الله محمد فاضل لنکرانی و شرح مباحث مربوط به باب غسل جنابت ، تیمم و پاک کننده ها است. این اثربرای اولین بار توسط مؤسسه انتشاراتی عروج در قم ، با ۷۲۳ صفحه، در سال ۱۳۷۷ منتشر شد. در پایان کتاب فهرستی تفصیلی از موضوعات مورد بحث ارائه و منابع روایی مورد استفاده نگارنده در پاورقی توضیح داده شده است.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
انگیزه تألیف
تحریرالوسیله حاوی فتاوای آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله سید روح الله خمینی است که از استدلال های فقهی و مدارک و مستندات فتاوا بی بهره می باشد لذا مؤلف ضمن تدریس مطالب کتاب طهارت به شرح این کتاب و بیان مدارک آننیز پرداخته است.
ساختار و گزارش محتوا
به روش فقه استدلالی نگاشته شده و در ابتدا متن تحریرالوسیله آمده، پس از آن شرح هر پاراگراف بیان شده است. در ابتدای نوشتار به بحث درباره فروعات فقهی مربوط به غسل جنابت پرداخته شده و سبب جنابت اعم از خروج منی و دخول بررسی گردیده است. آنگاه به احکام جنب و چیزهایی که بر فرد جنب حرام است، اشاره شده و واجبات مربوط به غسل جنابت اعم از: نیّت، شستن بدن، ترتیب در شستن، موالات و پی در پی بودن اعمال که در غسل ترتیبی شرط است بیان گردیده است. در ادامه نگارنده به بحث درباره احکام تیمم و مشروعیت آن در صورت نبودن و یا ضرر داشتن آب و یا کم بودن وقت برای وضو ، پرداخته. سپس نجس نبودن و غصبی نبودن خاک تیمم، مستحبات، مکروهات و واجبات تیمم، کیفت انجام آن، لزوم قصد قربت در تیمم، رعایت ترتیب و موالات در تیمم، نحوه تیمم کردن فرد عاجز و سایر احکام این عمل عبادی از مباحث مربوط به تیمم است که مؤلف به شرح مفصل آن همت گماشته است. در فصل دیگری از کتاب نگارنده به بحث درباره مطهِّرات پرداخته و کیفیت تطهیر با انواع آب ها مانند آب باران ، آب جاری ، آب کر ، آب قلیل و آب چاه را بررسی نموده است. وی همچنین کیفیت شستن ظروف نجس با انواع آب ها و نحوه پاک کردن ظروف را بیان کرده و در همین زمینه کیفیت طهارت ظرفی که سگ در آن غذا خورده نیز بیان شده است. یکی دیگر از مطهِّرات زمین است که نگارنده به مطهِّر بودن زمین در آیات و روایات می پردازد و حدود پاک کنندگی زمین را بررسی کرده است. مطهِّر بودن خورشید و کیفیت از بین بردن نجاست توسط آن نیز از مباحث بعدی کتاب است. استحاله و آب انگوری که دو سوم آن مستهلک شود و کافری که اسلام آورد و زوال عین نجاست از یک شی ء، و تبعیت ، از دیگر مطهِّراتی است که مورد بررسی فقهی قرار گرفته است. احکام ظروف اعم از استفاده از ظروف کفار، استفاده از ظروف طلا و نقره و غذا خوردن در چنین ظروفی و احکام وضو گرفتن در آن از مباحث پایانی کتاب می باشد.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
انگیزه تألیف
تحریرالوسیله حاوی فتاوای آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله سید روح الله خمینی است که از استدلال های فقهی و مدارک و مستندات فتاوا بی بهره می باشد لذا مؤلف ضمن تدریس مطالب کتاب طهارت به شرح این کتاب و بیان مدارک آننیز پرداخته است.
ساختار و گزارش محتوا
به روش فقه استدلالی نگاشته شده و در ابتدا متن تحریرالوسیله آمده، پس از آن شرح هر پاراگراف بیان شده است. در ابتدای نوشتار به بحث درباره فروعات فقهی مربوط به غسل جنابت پرداخته شده و سبب جنابت اعم از خروج منی و دخول بررسی گردیده است. آنگاه به احکام جنب و چیزهایی که بر فرد جنب حرام است، اشاره شده و واجبات مربوط به غسل جنابت اعم از: نیّت، شستن بدن، ترتیب در شستن، موالات و پی در پی بودن اعمال که در غسل ترتیبی شرط است بیان گردیده است. در ادامه نگارنده به بحث درباره احکام تیمم و مشروعیت آن در صورت نبودن و یا ضرر داشتن آب و یا کم بودن وقت برای وضو ، پرداخته. سپس نجس نبودن و غصبی نبودن خاک تیمم، مستحبات، مکروهات و واجبات تیمم، کیفت انجام آن، لزوم قصد قربت در تیمم، رعایت ترتیب و موالات در تیمم، نحوه تیمم کردن فرد عاجز و سایر احکام این عمل عبادی از مباحث مربوط به تیمم است که مؤلف به شرح مفصل آن همت گماشته است. در فصل دیگری از کتاب نگارنده به بحث درباره مطهِّرات پرداخته و کیفیت تطهیر با انواع آب ها مانند آب باران ، آب جاری ، آب کر ، آب قلیل و آب چاه را بررسی نموده است. وی همچنین کیفیت شستن ظروف نجس با انواع آب ها و نحوه پاک کردن ظروف را بیان کرده و در همین زمینه کیفیت طهارت ظرفی که سگ در آن غذا خورده نیز بیان شده است. یکی دیگر از مطهِّرات زمین است که نگارنده به مطهِّر بودن زمین در آیات و روایات می پردازد و حدود پاک کنندگی زمین را بررسی کرده است. مطهِّر بودن خورشید و کیفیت از بین بردن نجاست توسط آن نیز از مباحث بعدی کتاب است. استحاله و آب انگوری که دو سوم آن مستهلک شود و کافری که اسلام آورد و زوال عین نجاست از یک شی ء، و تبعیت ، از دیگر مطهِّراتی است که مورد بررسی فقهی قرار گرفته است. احکام ظروف اعم از استفاده از ظروف کفار، استفاده از ظروف طلا و نقره و غذا خوردن در چنین ظروفی و احکام وضو گرفتن در آن از مباحث پایانی کتاب می باشد.