[ویکی فقه] تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة الاجارة (لنکرانی). کتاب « تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة: الإجارة» اثر آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی ، شرح تفصیلی تحریر الوسیله و حاوی اقوال، آرا و اندیشه های مهم ترین فقیهان شیعه در مسایل و فروعات اجاره و شرایط و احکام آن است.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
[ویکی نور] تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة: الإجارة اثر آیت الله فاضل لنکرانی، شرح تفصیلی تحریر الوسیله و حاوی اقوال، آرا و اندیشه های مهم ترین فقیهان شیعه در مسایل و فروعات اجاره و شرایط و احکام آن است.
هدف اصلی شارح، شناسایی مبانی و ادله فقهی مسایل مطرح شده در متن تحریر و مقایسه و تطبیق میان آرای ماتن (صاحب متن کتاب) با آرای دیگر فقیهان شیعه و در نهایت طرح نظریه فقهی خود نویسنده است.
ویژگی عمومی این اثر علاوه بر تشریح جوانب و فروعات و مبانی نظری هر مسئله، پشتوانه های اصولی است که نویسنده با تسلط بر مباحث و قواعد لفظی و مباحث عقلی اصول فقه، آنها را به شکلی روشن پایه استدلال و تقریر فقهی قرار داده است.
ابتدا تعریف اجاره به تملیک منفعت اعیان مملوکه با اخذ عوض آمده و در ذیل آن نویسنده میان مفهوم لغوی و اصطلاحی اجاره، تفکیک قایل شده و مجموعه تعاریف فقهی اجاره را در بستری معناشناسانه ارزیابی کرده و آن را با استعمال عرفی اجاره مقایسه کرده است. عقد اجاره لفظی است که ایجاب و قبول دال بر اجاره و تملک با دادن عوض دارد. در ذیل بررسی مفهوم عقد اجاره و شرایط و مبانی تحقق آن به تفصیل بحث شده و همان طور که شیوه عمومی این کتاب است میان جنبه ها و ابعاد موضوع تفکیک شده است. در این جا جریان معاطات در اجاره، از عقد اجاره تفکیک و ادله و پشتوانه نظری هر کدام تحقیق شده است. از نظر نویسنده معاطات در اجاره مثل سایر معاطات اشکالی ندارد، اما متعلق اجاره اگر چیزی مانند زمین و خانه باشد اجاره با تسلط غیر بر عین محقق خواهد شد.
درباره عقد اجاره، نویسنده، شش قول و احتمال را از قول محقق رشتی ذکر کرده است. در تبیین شرایط اجاره تصریح شده که شرایط متعاقدین در باب اجاره همان شرایط در بیع است و در ادامه ذیل دو مسئله متن تحریر، سه موضوع مفهوم شرط و شرایط و مناسبات موجر و مستأجر و تحقیق در ادله و روایات مربوطه طرح کرده است و در این زمینه استدلال ها و نظریات شیخ انصاری، مبنای بررسی بیشتری قرار گرفته است. سپس فروعات متعددی راجع به ارتباط اجاره و جعاله و معاطات و مسایل جزیی مرتبط با شرایط صحت اجاره ارائه نموده است. در مبحث بعدی از لزوم عقد اجاره و مشروعیت تقابل در عقد اجاره به مانند عقد بیع و همه معاملات سخن رفته و اجرای خیاراتی مانند خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط و سایر خیارات در اجاره و مبنای فقهی و ادله روایی استنباطی این خیارات بررسی شده است. در مسئله عدم بطلان اجاره با فروش عین المستأجره سه فرض و فرع با تحقیق تفصیلی در اقوال و آرا و پاسخ به اشکالات مطرح شده است. آیا اجاره با موت موجر یا مستأجر باطل می شود؟ نویسنده، ابتدا وجوه و ابعاد این مسئله و اقوال فقها را بررسی کرده آن گاه هر کدام از این وجوه را بر قواعد، مبانی و نصوص و ادله تطبیق داده و اشکالات و نقص های نظری را آشکار ساخته است. تفحص گسترده و روشن سازی جوانب هر موضوع با تمرکز بر مبانی اصولی و مفاد روایات از خصوصیات کار آیت الله فاضل لنکرانی در هر مبحث است و در این جا هم روش محققانه خود را درباره اجاره صبی، عیوب عین مستأجره و رابطه منفعت و عمل و اجرت و عین مستأجره با تحقیق جامع ارائه کرده است. در مسئله امتناع موجر از تسلیم عین و یا تلف شدن عین، فروعات بسیاری بررسی شده و حکم فقهی آنها از نظر فقهای شیعه ارزیابی شده است. مبحث اجاره فاسده و ادله ضمان آن در ادامه آمده است. نویسنده، برای اثبات ضمان به اجماع، قاعده ما یضمن، قاعده اقدام، قاعده ید و قاعده ضرر تمسک کرده و نحوه تقریر و استدلال به هر یک از این مبانی و قواعد را توضیح داده است. در روایات مثال ها و شواهد مختلفی راجع به اجاره دادن عین مستأجره از سوی مستأجر به مبلغ بیشتر مطرح شده و از معصومین راجع به زمین، خانه، کشتی، آسیاب و موارد دیگر پرسش هایی شده است. نویسنده ضمن بررسی مفهوم و مفاد این روایات درباره تعمیم این عناوین به مصداق های بیشتر و مفهوم کراهت و حرمت در این روایت ها پرداخته است.
هدف اصلی شارح، شناسایی مبانی و ادله فقهی مسایل مطرح شده در متن تحریر و مقایسه و تطبیق میان آرای ماتن (صاحب متن کتاب) با آرای دیگر فقیهان شیعه و در نهایت طرح نظریه فقهی خود نویسنده است.
ویژگی عمومی این اثر علاوه بر تشریح جوانب و فروعات و مبانی نظری هر مسئله، پشتوانه های اصولی است که نویسنده با تسلط بر مباحث و قواعد لفظی و مباحث عقلی اصول فقه، آنها را به شکلی روشن پایه استدلال و تقریر فقهی قرار داده است.
ابتدا تعریف اجاره به تملیک منفعت اعیان مملوکه با اخذ عوض آمده و در ذیل آن نویسنده میان مفهوم لغوی و اصطلاحی اجاره، تفکیک قایل شده و مجموعه تعاریف فقهی اجاره را در بستری معناشناسانه ارزیابی کرده و آن را با استعمال عرفی اجاره مقایسه کرده است. عقد اجاره لفظی است که ایجاب و قبول دال بر اجاره و تملک با دادن عوض دارد. در ذیل بررسی مفهوم عقد اجاره و شرایط و مبانی تحقق آن به تفصیل بحث شده و همان طور که شیوه عمومی این کتاب است میان جنبه ها و ابعاد موضوع تفکیک شده است. در این جا جریان معاطات در اجاره، از عقد اجاره تفکیک و ادله و پشتوانه نظری هر کدام تحقیق شده است. از نظر نویسنده معاطات در اجاره مثل سایر معاطات اشکالی ندارد، اما متعلق اجاره اگر چیزی مانند زمین و خانه باشد اجاره با تسلط غیر بر عین محقق خواهد شد.
درباره عقد اجاره، نویسنده، شش قول و احتمال را از قول محقق رشتی ذکر کرده است. در تبیین شرایط اجاره تصریح شده که شرایط متعاقدین در باب اجاره همان شرایط در بیع است و در ادامه ذیل دو مسئله متن تحریر، سه موضوع مفهوم شرط و شرایط و مناسبات موجر و مستأجر و تحقیق در ادله و روایات مربوطه طرح کرده است و در این زمینه استدلال ها و نظریات شیخ انصاری، مبنای بررسی بیشتری قرار گرفته است. سپس فروعات متعددی راجع به ارتباط اجاره و جعاله و معاطات و مسایل جزیی مرتبط با شرایط صحت اجاره ارائه نموده است. در مبحث بعدی از لزوم عقد اجاره و مشروعیت تقابل در عقد اجاره به مانند عقد بیع و همه معاملات سخن رفته و اجرای خیاراتی مانند خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط و سایر خیارات در اجاره و مبنای فقهی و ادله روایی استنباطی این خیارات بررسی شده است. در مسئله عدم بطلان اجاره با فروش عین المستأجره سه فرض و فرع با تحقیق تفصیلی در اقوال و آرا و پاسخ به اشکالات مطرح شده است. آیا اجاره با موت موجر یا مستأجر باطل می شود؟ نویسنده، ابتدا وجوه و ابعاد این مسئله و اقوال فقها را بررسی کرده آن گاه هر کدام از این وجوه را بر قواعد، مبانی و نصوص و ادله تطبیق داده و اشکالات و نقص های نظری را آشکار ساخته است. تفحص گسترده و روشن سازی جوانب هر موضوع با تمرکز بر مبانی اصولی و مفاد روایات از خصوصیات کار آیت الله فاضل لنکرانی در هر مبحث است و در این جا هم روش محققانه خود را درباره اجاره صبی، عیوب عین مستأجره و رابطه منفعت و عمل و اجرت و عین مستأجره با تحقیق جامع ارائه کرده است. در مسئله امتناع موجر از تسلیم عین و یا تلف شدن عین، فروعات بسیاری بررسی شده و حکم فقهی آنها از نظر فقهای شیعه ارزیابی شده است. مبحث اجاره فاسده و ادله ضمان آن در ادامه آمده است. نویسنده، برای اثبات ضمان به اجماع، قاعده ما یضمن، قاعده اقدام، قاعده ید و قاعده ضرر تمسک کرده و نحوه تقریر و استدلال به هر یک از این مبانی و قواعد را توضیح داده است. در روایات مثال ها و شواهد مختلفی راجع به اجاره دادن عین مستأجره از سوی مستأجر به مبلغ بیشتر مطرح شده و از معصومین راجع به زمین، خانه، کشتی، آسیاب و موارد دیگر پرسش هایی شده است. نویسنده ضمن بررسی مفهوم و مفاد این روایات درباره تعمیم این عناوین به مصداق های بیشتر و مفهوم کراهت و حرمت در این روایت ها پرداخته است.
[ویکی فقه] تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله الاجاره (لنکرانی). کتاب « تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة: الإجارة» اثر آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی ، شرح تفصیلی تحریر الوسیله و حاوی اقوال، آرا و اندیشه های مهم ترین فقیهان شیعه در مسایل و فروعات اجاره و شرایط و احکام آن است.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
انگیزه تألیف
هدف اصلی شارح، شناسایی مبانی و ادله فقهی مسایل مطرح شده در متن تحریر و مقایسه و تطبیق میان آرای ماتن( صاحب متن کتاب) با آرای دیگر فقیهان شیعه و در نهایت طرح نظریه فقهی خود نویسنده است.
ساختار
ویژگی عمومی این اثر علاوه بر تشریح جوانب و فروعات و مبانی نظری هر مسئله، پشتوانه های اصولی است که نویسنده با تسلط بر مباحث و قواعد لفظی و مباحث عقلی اصول فقه، آنها را به شکلی روشن پایه استدلال و تقریر فقهی قرار داده است.
گزارش محتوا
...
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ دیده به جهان گشود. از آنجا که عشق، راهنمای استاد، و شور و علاقه، چراغ راهش بود، تحصیلات دینی او با سرعتی بسیار پیش می رفت، به طوری که دوره های ادبیات و سطوح را که معمولا طلّاب دیگر در مدت ۸ یا ۹ سال به پایان می بردند، وی تنها در مدت ۶ سال سپری کرد، از این رو هنگامی که درست ۱۹ سال از سنین عمر را پشت سر نهاده بود، وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنی درس خارج گردید.در سال های جوانی حدود ۱۱ سال در درس مرحوم آیت الله بروجردی و حدود ۹ سال نیز مجموعاً در درس های فقه و اصول امام خمینی ( قدس سره) شرکت داشت . ایشان در کنار درس های فقه و اصول ، چند سال از عمر پرثمرش را نیز در درس های فلسفه و حکمت گذرانید. در این رشته استاد او، بزرگ مرد تفسیر، استاد کم نظیر، مرحوم علامه طباطبایی بود که وی در محضر پربارش طیّ سال ها، قسمتی از مباحث منظومه سبزواری و سپس کتاب اسفار ملا صدرای شیرازی را تعلیم گرفت. البته در کنار همه اینها در مباحث دیگری چون بحث های مسائل عقیدتی و نیز مباحثی در درس اخلاق شرکت می کرد و از استادان دیگری هم به طور پراکنده بهره گیری و کسب فیض می نمود. ایشان در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسیدند . نکته ای دیگر که در زندگی استاد جلب توجه می کند، این است که از نخستین سال های جوانی، همواره تحصیل و تدریس به موازات یکدیگر در زندگی اش جریان داشته است، در آن سال های ۱۵- ۱۶ سالگی عده شاگردانش غالبا به ۷۰- ۸۰ نفر می رسید و هنگامی که به ۱۹ سالگی رسید، دیگر جلسات درسش آن قدر گسترش یافته بود که بیشتر اوقات صدها نفر در محضر درس وی حاضر می شدند، تا جایی که وقتی به تدریس کفایة الاصول (آخرین کتاب سطح عالی و دشوارترین کتاب آن دوره) می پرداخت قریب ۶۰۰- ۷۰۰ نفر پای درسش می نشستند . حضرت آیةالله العظمی فاضل، روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۶ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. خداوند او را با اولیاء الله محشور کند انشاء الله .
انگیزه تألیف
هدف اصلی شارح، شناسایی مبانی و ادله فقهی مسایل مطرح شده در متن تحریر و مقایسه و تطبیق میان آرای ماتن( صاحب متن کتاب) با آرای دیگر فقیهان شیعه و در نهایت طرح نظریه فقهی خود نویسنده است.
ساختار
ویژگی عمومی این اثر علاوه بر تشریح جوانب و فروعات و مبانی نظری هر مسئله، پشتوانه های اصولی است که نویسنده با تسلط بر مباحث و قواعد لفظی و مباحث عقلی اصول فقه، آنها را به شکلی روشن پایه استدلال و تقریر فقهی قرار داده است.
گزارش محتوا
...