[ویکی فقه] تفسیر الاعمش اثر سلیمان بن مهران اعمش (۶۱ - ۱۴۸ یا ۱۴۹ ق) از اکابر مفسران و خواص اصحاب و از قاریان مشهور شیعه می باشد.
تفسیر الاعمش از ابومحمد سلیمان (۶۱ - ۱۴۸ یا ۱۴۹ ق) فرزند مهران الاعمش اسدی کاهلی از اکابر مفسران و خواص اصحاب امام محمدباقر (علیه السّلام) و از قاریان مشهور شیعه.ابن سعد در الطبقات الکبری او را اعرف مردم در تفسیر و فنون قرآن می خواند سپس اضافه کرده است که ابوحیان تیمی قرآنی را با خود داشت که آن را بر اعمش عرضه می کرد و تصحیح می نمود بر قراات او و این صحیح ترین مصاحف بود. ابن عماد حنبلی او را در کتاب خود شذرات از شیوخ محدثین کوفه و عالم رئیس می خواند که سند ۱۳۰۰ حدیث در تفسیر و سایر موارد به او منتهی می گردد.
معرفی تفسیر
تـفسیر اعمش به زبان عربی و شیوه روائی است و منقولاتی از آن در بسیاری از تفسیرهای سنی و شیعه آمده است که در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) و خاندان عصمت و طهارت می باشد.مـانند تفسیر آیه ۳۷ سوره بقره «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه» اعمش از ابی صالح از ابن عباس روایت می کند که چون آدم دچار خطیئه شد جبرئیل به او تعلیم کرد که خداوند را به حق خمسه طیبه سوگند دهد تا بخشوده شود و او چنین کرد پس بخشوده شد.
تفسیر الاعمش از ابومحمد سلیمان (۶۱ - ۱۴۸ یا ۱۴۹ ق) فرزند مهران الاعمش اسدی کاهلی از اکابر مفسران و خواص اصحاب امام محمدباقر (علیه السّلام) و از قاریان مشهور شیعه.ابن سعد در الطبقات الکبری او را اعرف مردم در تفسیر و فنون قرآن می خواند سپس اضافه کرده است که ابوحیان تیمی قرآنی را با خود داشت که آن را بر اعمش عرضه می کرد و تصحیح می نمود بر قراات او و این صحیح ترین مصاحف بود. ابن عماد حنبلی او را در کتاب خود شذرات از شیوخ محدثین کوفه و عالم رئیس می خواند که سند ۱۳۰۰ حدیث در تفسیر و سایر موارد به او منتهی می گردد.
معرفی تفسیر
تـفسیر اعمش به زبان عربی و شیوه روائی است و منقولاتی از آن در بسیاری از تفسیرهای سنی و شیعه آمده است که در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) و خاندان عصمت و طهارت می باشد.مـانند تفسیر آیه ۳۷ سوره بقره «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه» اعمش از ابی صالح از ابن عباس روایت می کند که چون آدم دچار خطیئه شد جبرئیل به او تعلیم کرد که خداوند را به حق خمسه طیبه سوگند دهد تا بخشوده شود و او چنین کرد پس بخشوده شد.
wikifeqh: تفسیر_الاعمش