تفاسیر قرن پنجم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفاسیر قرن پنجم چهارده مورد می باشد، از جمله آنان کتاب سید رضی، سید مرتضی، شیخ مفید، ابوعلی سینا، دیلمی و .... می باشد.
تلخیص البیان عن مجازات القرآن اثـر ابـوالـحسن محمد (۳۵۹ - ۴۰۶ ق) فرزند ابواحمد الحسین از نوادگان ابراهیم مجاب فرزند امام موسی کاظم (علیه السّلام) معروف به شریف رضی از بزرگان شیعه و ائمه ادب و جامع کتاب گران قدر نهج البلاغه (شریف رضی). تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عربی در تفسیر آیات قرآن کریم مخصوصا واژه ها و عبارات و تعبیرات مجازی و کنایی و استعاری است.نخستین شخصی که نسخه این تفسیر را معرفی نمود علامه نوری (م ۱۳۲۰ ق) بود که چند برگ آن را مشاهده کرده بود. شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه به نقل از تکمله سید حسن صدر به این مساله اشاره دارد.سـپـس نسخه کهن و بسیار قدیمی متعلق به قرن ششم هجری جزء مخطوطات کتابخانه اهدائی سید محمد مشکوة به دانشگاه تهران شناسائی گردید.که از آغاز آن افتادگی دارد که به همان کیفیت و عینا در سال ۱۳۷۲ ق در تهران به طبع رسید.سپس نسخه کامل متعلق به قرن سیزدهم هجری در عراق به دست آمد و مجددا به طور کامل در سال ۱۳۷۵ ق در چاپخانه المعارف بغداد و مجددا در بیروت به طبع رسید.سه تفسیر دیگر اثر مرحوم شریف رضی ذکر شده است که عبارتند از:۱) حقائق التاویل فی متشابه التنزیل، تفسیری است که به نظر شیخ آقابزرگ تهرانی بزرگتر از تفسیر تبیان شیخ طوسی و فعلا چـنـد نـسخه از مجلد پنجم آن در کتابخانه های ایران و عراق موجود است که نسخه آستان قدس رضوی بـه شـماره ۱۳۲۰ از همه قدیمی تر است و این نسخه نزد مصنف آن خوانده شده و به خط شـریـف رضـی چـنـین نوشته شده است : قری علی هذا الجزء من اوله الی آخره و صح الا ما اغفل القاری من تصحیحه و فی شعبان من سنة اثنتین و اربعمائة (۴۰۲). این نسخه در ۱۹۳۶ م در نجف اشرف به چاپ رسیده است.۲) مجازات القرآن، که مؤلف بزرگوار آن در کتاب دیگر خود به نام (المجازات النبویه) یا (مجازات الاثار الوارده عن رسول اللّه (صلی الله علیه و آله وسلّم)) از این تفسیر بسیار نقل نموده است.و ابن خلکان در وفیات الاعیان در وصف آن شرحی بیان داشته و تبحر مؤلف آن را در نحو و لغت ستوده است. ولی اکنون نسخه ای از آن در دست نیست.۳) معانی القرآن، تفسیری بوده در معانی بدیع آیات قرآنی که مورد توجه ابن شهر آشوب در معالم العلماء و ابن خلکان در وفیات الاعیان قرار گرفته و از این تفسیر با وصف (یتعذر وجود مثله) یاد کرده اند و فعلا وجود ندارد.
الناسخ و المنسوخ
الناسخ و المنسوخ اثـر ابوالقاسم هبة اللّه (م ۴۱۰ ق) فرزند سلامة بن نصر ضریر مقعری نحوی بغدادی از مفسران و اکابر قراء شیعه.و خطیب بغدادی (م ۴۳۶ ق) می گوید کان من احفظ الناس لتفسیر القرآن.این تفسیر در ۲۰۱ موضوع بحث کرده است و از چندین تفسیر بهره گرفته شده است. کارل بروکلمان در ادب العربی این تفسیر را معرفی کرده است.نـسـخـه هـای این تفسیر در کتابخانه های عمومی و خصوصی ایران و مصر و اروپا موجود است که نسخه های آستان قدس رضوی (شماره ۱۴۲۶) و بریطانیا (۱۲۹) و پاریس (۷۶۰) و برلین و قاهره از آن جمله اند. ایـن تفسیر در سال ۱۳۱۵ ق در حاشیه اسباب النزول واحدی در مصر به چاپ رسیده و در بیروت تجدید چاپ شده است.تفسیر دیگری به نام تفسیر ابن سلامة از این مفسر ذکر شده که موجود نیست.
تفسیر المظفر
تفسیر المظفر اثـر شیخ ابوالفرج مظفر (ح ۳۱۰ - ح ۴۱۰ ق) فرزند علی بن الحسین حمدانی قزوینی از شیوخ امامیه و سفرای حضرت حجت بن الحسن (عجّل الله فرجه الشریف) در قزوین.تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عربی و به شیوه روائی است.گویا نسخه ای از این تفسیر در کتابخانه خصوصی هندوستان مشاهده شده است.سید اعجاز حسین کنتوری (م ۱۲۸۶ ق) در کشف الحجب آن را ضبط کرده ولی محل نسخه را معرفی نکرده است. آیات النازله فی امیرالمؤمنین (علیه السّلام)
امامة امیرالمؤمنین من القرآن
...

پیشنهاد کاربران

بپرس