[ویکی فقه] تسخیر جن (قرآن). در مورد تسخیر جن، در قرآن تنها درباره حضرت سلیمان آمده است که از نعمت هایی که خدا به آن حضرت عطا کرد علاوه بر بسیاری از بنی آدم،جن نیز در اختیار ایشان بودند.
خاندان داود علیه السلام، در برابر تسخیر جن برای سلیمان علیه السّلام جهت اجرای خواسته های او موظف به شکرگزاری به درگاه خداوند شدند.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه... • یعملون له ما یشاء... اعملوا ءال داوود شکرا.. و برای سلیمان... گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم! • آنها هر چه سلیمان می خواست برایش درست می کردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و دیگهای ثابت (که از بزرگی قابل حمل و نقل نبود و به آنان گفتیم: ) ای آل داوود ! شکر (این همه نعمت را) بجا آورید ولی عده کمی از بندگان من شکر گزارند!" جن" چنان که از نامش نیز پیداست موجودی است مستور از حس ، دارای عقل و قدرت و چنان که از آیات قرآن استفاده می شود مکلف به تکالیف الهی است.در باره" جن" افسانه ها و داستانهای خرافی بسیار ساخته اند، ولی اگر این خرافات را حذف کنیم اصل وجود آن و صفات ویژه ای که در قرآن برای جن آمده است مطلبی است که هرگز با علم و عقل مخالف نیست، و ما شرح بیشتر این موضوع را در تفسیر"سوره جن" به خواست خدا خواهیم داد.به هر حال از تعبیر آیه فوق استفاده می شود که تسخیر این نیروی عظیم نیز به فرمان پروردگار بوده، و هر گاه از انجام وظائفشان سر باز می زدند مجازات می شدند.
امر الهی به تسخیر
رام و در اختیار بودن جنیان برای سلیمان علیه السلام، تکلیفی الهی بر عهده آنها بود.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه... ومن یزغ منهم عن امرنا نذقه من عذاب السعیر. و برای سلیمان باد را مسخر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم و گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم!از تهدید به عذاب شدن جنیان تحت خدمت سلیمان علیه السّلام استفاده می شود که آنان موظف به انجام دادن چنین کاری بوده اند.ابن عباس گوید: خداوند آنها را مسخر برای سلیمان نمود و ایشان را دستور داد که از او اطاعت در آنچه فرمانشان میدهد نمایند و در این آیه دلالت است که در میان جنیان افرادی بودند که تسخیر او نشده بودند. فرمان خداوند، منشا مسخر شدن و در اختیار قرار گرفتن جن برای سلیمان علیه السّلام بود.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه.. یعنی و ما مسخر کردیم برای او از جنیان افرادی که در حضور او و پیش روی او آنچه که او ایشان را فرمان میدهد از کارها انجام دهند چنانچه انسان در جلو دست انسانی کار میکند بامر پروردگار تعالی
تهدید جنیان
جنیان مسخر سلیمان علیه السلام، در صورت سرپیچی از فرمان آن حضرت تهدید به عذاب آتش دوزخ از سوی خداوند شدند.... ومن الجن من یعمل بین یدیه... ومن یزغ منهم عن امرنا نذقه من عذاب السعیر. و برای سلیمان باد را مسخر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم و گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم!از ظاهر سیاق بر می آید که مراد از عذاب سعیر عذاب آتش دنیا بوده، نه آخرت، و از ظاهر الفاظ آیه بر می آید که: همه طوایف جن مسخر وی نبوده اند، بلکه بعضی از جن مسخرش بوده اند.
عمل جنیان
...
خاندان داود علیه السلام، در برابر تسخیر جن برای سلیمان علیه السّلام جهت اجرای خواسته های او موظف به شکرگزاری به درگاه خداوند شدند.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه... • یعملون له ما یشاء... اعملوا ءال داوود شکرا.. و برای سلیمان... گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم! • آنها هر چه سلیمان می خواست برایش درست می کردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و دیگهای ثابت (که از بزرگی قابل حمل و نقل نبود و به آنان گفتیم: ) ای آل داوود ! شکر (این همه نعمت را) بجا آورید ولی عده کمی از بندگان من شکر گزارند!" جن" چنان که از نامش نیز پیداست موجودی است مستور از حس ، دارای عقل و قدرت و چنان که از آیات قرآن استفاده می شود مکلف به تکالیف الهی است.در باره" جن" افسانه ها و داستانهای خرافی بسیار ساخته اند، ولی اگر این خرافات را حذف کنیم اصل وجود آن و صفات ویژه ای که در قرآن برای جن آمده است مطلبی است که هرگز با علم و عقل مخالف نیست، و ما شرح بیشتر این موضوع را در تفسیر"سوره جن" به خواست خدا خواهیم داد.به هر حال از تعبیر آیه فوق استفاده می شود که تسخیر این نیروی عظیم نیز به فرمان پروردگار بوده، و هر گاه از انجام وظائفشان سر باز می زدند مجازات می شدند.
امر الهی به تسخیر
رام و در اختیار بودن جنیان برای سلیمان علیه السلام، تکلیفی الهی بر عهده آنها بود.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه... ومن یزغ منهم عن امرنا نذقه من عذاب السعیر. و برای سلیمان باد را مسخر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم و گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم!از تهدید به عذاب شدن جنیان تحت خدمت سلیمان علیه السّلام استفاده می شود که آنان موظف به انجام دادن چنین کاری بوده اند.ابن عباس گوید: خداوند آنها را مسخر برای سلیمان نمود و ایشان را دستور داد که از او اطاعت در آنچه فرمانشان میدهد نمایند و در این آیه دلالت است که در میان جنیان افرادی بودند که تسخیر او نشده بودند. فرمان خداوند، منشا مسخر شدن و در اختیار قرار گرفتن جن برای سلیمان علیه السّلام بود.ولسلیمـن... ومن الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه.. یعنی و ما مسخر کردیم برای او از جنیان افرادی که در حضور او و پیش روی او آنچه که او ایشان را فرمان میدهد از کارها انجام دهند چنانچه انسان در جلو دست انسانی کار میکند بامر پروردگار تعالی
تهدید جنیان
جنیان مسخر سلیمان علیه السلام، در صورت سرپیچی از فرمان آن حضرت تهدید به عذاب آتش دوزخ از سوی خداوند شدند.... ومن الجن من یعمل بین یدیه... ومن یزغ منهم عن امرنا نذقه من عذاب السعیر. و برای سلیمان باد را مسخر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم و گروهی از جن پیش روی او به اذن پروردگارش کار می کردند و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می کرد، او را عذاب آتش سوزان می چشانیم!از ظاهر سیاق بر می آید که مراد از عذاب سعیر عذاب آتش دنیا بوده، نه آخرت، و از ظاهر الفاظ آیه بر می آید که: همه طوایف جن مسخر وی نبوده اند، بلکه بعضی از جن مسخرش بوده اند.
عمل جنیان
...
wikifeqh: تسخیر_جن_(قرآن)