تحریف انجیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحریف انجیل (قرآن). یکی از کتب آسمانی که در قرآن صراحتا به کار رفته است، انجیل است.
تحریف تورات و انجیل و بدعت در دین ، به وسیله گروهی از اهل کتاب (عالمان آنان) انجام شد.«و ان منهم لفریقا یلوون السنتهم بالکتـب لتحسبوه من الکتـب و ما هو من الکتاب و یقولون هو من عندالله و ما هو من عند الله و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون»؛ در میان آنها ( یهود ) کسانی هستند که به هنگام تلاوت کتاب (خدا)، زبان خود را چنان می گردانند که گمان کنید (آنچه را می خوانند،) از کتاب (خدا) است؛ در حالی که از کتاب (خدا) نیست! (و با صراحت) می گویند: «آن از طرف خداست!» با اینکه از طرف خدا نیست، و به خدا دروغ می بندند در حالی که می دانند!
شان نزول
مرحوم" طبرسی " در" مجمع البیان " از بعضی نقل می کند که این آیه نیز در باره گروهی از علماء یهود نازل شده که با دست خود چیزهایی بر خلاف آنچه در تورات آمده بود در باره صفات پیامبر اسلام می نوشتند و آن را به خدا نسبت می دادند (و با زبان خود حقائق تورات را تحریف می کردند) ابو الفتوح رازی نام کعب بن اشرف و حی بن اخطب و بعضی دیگر از علمای آنها را در اینجا به خصوص ذکر می کند.
رسوایی تحریف گران
باز در این آیه سخن از بخش دیگری از خلاف کاریهای بعضی از علمای اهل کتاب است، می فرماید: " بعضی از آنها زبان خود را به هنگام تلاوت کتاب خدا چنان می پیچند و منحرف می کنند که گمان کنید آنچه را می خوانند از کتاب خدا است در حالی که از کتاب الهی نیست (و ان منهم لفریقا یلوون السنتهم بالکتاب لتحسبوه من الکتاب و ما هو من الکتاب).یلون از ماده" لی" (بر وزن حی) به معنی پیچیدن و کج کردن است و این تعبیر در اینجا کنایه جالبی از تحریف سخنان الهی است گویا آنها هنگام تلاوت تورات وقتی به صفات پیامبر اسلام که بشارت ظهورش در آیات تورات آمده بود می رسیدند در همان حال آن را تغییر می دادند و چنان ماهرانه این عمل انجام می گرفت که شنونده گمان می کرد آنچه را می شنود متن آیات الهی است.آنها به این کار نیز قناعت نمی کردند بلکه صریحا" می گفتند: این از سوی خدا نازل شده در حالی که از سوی خدا نبود" (و یقولون هو من عند الله و ما هو من عند الله).سپس قرآن بر این امر تاکید می کند که این کار به خاطر این نبود که گرفتار اشتباهی شده باشند بلکه" به خدا دروغ می بندند در حالی که عالم و آگاهند" (و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون).تمام اینها به خاطر این بود که منافع مادی خود را در خطر می دیدند و به خاطر آن دست به هر گناهی می زدند در حالی که اگر افق فکر خود را بالا می گرفتند و خلوص نیتی نشان می دادند خداوند قادر متعال هم زندگی معنوی آنها را تامین می کرد و هم جنبه های مادی آنها را.ضمنا از این آیه و آیات قبل خطر مهم علما، و دانشمندان منحرف برای یک امت و ملت روشن می شود زیرا این تشدید مجازاتها دلیل بر اهمیت موقعیت علما و خطراتی است که از ناحیه انحراف آنها حاصل می شود.

پیشنهاد کاربران

بپرس