تاریخ طبری
/tabari/
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] تاریخ طبری، تاریخی است، عمومی (از آغاز آفرینش تا ۳۰۲) که به زبان عربی و تألیف ابوجعفر محمدبن جریر طبری (متوفی ۳۱۰)می باشد.
نام اصلی کتاب تاریخ الامم و الرسل و الملوک است، اما به تاریخ طبری مشهور شده است.
ویژگی های تاریخ طبری
این کتاب به سبب تفصیل، قدمت و روش خاص مؤلف، اثری منحصر به فرد و معتبر است.
تاریخ تالیف کتاب
تاریخ دقیق آغاز تألیف آن معلوم نیست، ولی مسلّم است که طبری پس از نوشتن جامع البیان فی تفسیر القرآن به تألیف آن پرداخته است
وی تفسیر خود را از ۲۸۳ تا ۲۹۰ بر شاگردانش املا می کرده و سپس اجازi روایت تاریخ خود را تا حوادث ۲۹۴، یعنی تا پیش از روی کار آمدن مقتدر، به شاگردانش داده است.
به نوشته یاقوت حموی متوفی در قرن هفتم، تألیف تاریخ طبری در ۳۰۳ به پایان رسیده است.
محتوای کتاب تاریخ طبری
...
نام اصلی کتاب تاریخ الامم و الرسل و الملوک است، اما به تاریخ طبری مشهور شده است.
ویژگی های تاریخ طبری
این کتاب به سبب تفصیل، قدمت و روش خاص مؤلف، اثری منحصر به فرد و معتبر است.
تاریخ تالیف کتاب
تاریخ دقیق آغاز تألیف آن معلوم نیست، ولی مسلّم است که طبری پس از نوشتن جامع البیان فی تفسیر القرآن به تألیف آن پرداخته است
وی تفسیر خود را از ۲۸۳ تا ۲۹۰ بر شاگردانش املا می کرده و سپس اجازi روایت تاریخ خود را تا حوادث ۲۹۴، یعنی تا پیش از روی کار آمدن مقتدر، به شاگردانش داده است.
به نوشته یاقوت حموی متوفی در قرن هفتم، تألیف تاریخ طبری در ۳۰۳ به پایان رسیده است.
محتوای کتاب تاریخ طبری
...
wikifeqh: تاریخ_طبری
[ویکی اهل البیت] تاریخِ طَبَری کتابی از تاریخنگار قرن سوم؛ ابوجعفر طبری (د 310 ق/ 923 م)، بزرگترین و پرآوازه ترین اثر مکتوب تاریخیِ بر جای مانده از سده های 3-4 ق است این کتاب تاریخ پیش از اسلام و تاریخ پس از اسلام تا زمان مولف را در بر دارد.
نام کامل این کتاب تاریخ الرسل والانبیاء والملوک والخلفاء است.
ابوجعفر محمد بن جریدبن یزید طبری، محدث و فقیه و مورخ قرن سوم بود که در اوایل سال 225 هـ.ق در آمل که آن زمان از شهرهای طبرستان بود به دنیا آمد، او از علمای عراق و شام و مصر، علوم مختلف را یاد گرفت و در بغداد ساکن بود و تا زمان وفاتش هم در آنجا ماند.
طبری در علوم زیادی تبحر داشت و حافظ و عارف به قرآن و معانی و احکام آن بود. اطلاعاتش راجع به صحابه و تابعین و افراد بعد از آنان زیاد بود و در مسائل راجع به ایام و اخبار مردم، آگاهی کامل داشت و از همین رو، کتابی در تفسیر قرآن نگاشته و تالیفاتی در فقه و حدیث و نحو و لغت و عروض دارد.
کتاب تفسیر قرآن او به نام «جامع البیان عن تاویل القرآن» می باشد و بعد از این کتاب، تاریخ طبری را شروع کرد. از زهد و ورع او، سخن گویند و از کثرت تالیفات و نوشته هایش نیز بسیار مشهور است.
در مورد مذهب طبری اختلاف است. غالبا او را به خاطر اینکه خلفای سه گانه را گرامی می داشته است به عنوان عالم اهل سنت می شناسند. اما برخی او را شیعه می دانند و گرامیداشت او از خلفا را حمل به تقیه می کنند چرا که او در مرکز خلافت اهل سنت بود و اظهار تشیع برای او خطر جانی داشت. دلایل کسانی که او را شیعه می دانند ان است که:
طبری در سال 310 هـ.ق، در سن 86 سالگی در بغداد از دنیا رفت. سخنان او به نحوی بوده است که حتی مردم زمانش نیز گمان به شیعه بودن او داشتند، این بود که بعد از وفاتش از ترس مردم عوام، او را شبانه دفن کردند.
تاریخِ طَبَری با عنوان "تاریخ الرسل والانبیاء والملوک والخلفاء" مشتمل است بر یک دوره تاریخ عمومی از آفرینش تا سال 302 قمری، و شامل دو بخش بزرگ است: پیش از اسلام و پس از اسلام. بخش نخست در برابر بخش پس از اسلام بسیار اندک، و مشتمل است بر مقدمه مؤلف، گفتارهایی در باب ماهیت زمان، چگونگی آفرینش، بعثت پیامبران، پادشاهان ایران، اقوام و قبایل عرب، نیاکان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سیره آن حضرت تا زمان هجرت.
نام کامل این کتاب تاریخ الرسل والانبیاء والملوک والخلفاء است.
ابوجعفر محمد بن جریدبن یزید طبری، محدث و فقیه و مورخ قرن سوم بود که در اوایل سال 225 هـ.ق در آمل که آن زمان از شهرهای طبرستان بود به دنیا آمد، او از علمای عراق و شام و مصر، علوم مختلف را یاد گرفت و در بغداد ساکن بود و تا زمان وفاتش هم در آنجا ماند.
طبری در علوم زیادی تبحر داشت و حافظ و عارف به قرآن و معانی و احکام آن بود. اطلاعاتش راجع به صحابه و تابعین و افراد بعد از آنان زیاد بود و در مسائل راجع به ایام و اخبار مردم، آگاهی کامل داشت و از همین رو، کتابی در تفسیر قرآن نگاشته و تالیفاتی در فقه و حدیث و نحو و لغت و عروض دارد.
کتاب تفسیر قرآن او به نام «جامع البیان عن تاویل القرآن» می باشد و بعد از این کتاب، تاریخ طبری را شروع کرد. از زهد و ورع او، سخن گویند و از کثرت تالیفات و نوشته هایش نیز بسیار مشهور است.
در مورد مذهب طبری اختلاف است. غالبا او را به خاطر اینکه خلفای سه گانه را گرامی می داشته است به عنوان عالم اهل سنت می شناسند. اما برخی او را شیعه می دانند و گرامیداشت او از خلفا را حمل به تقیه می کنند چرا که او در مرکز خلافت اهل سنت بود و اظهار تشیع برای او خطر جانی داشت. دلایل کسانی که او را شیعه می دانند ان است که:
طبری در سال 310 هـ.ق، در سن 86 سالگی در بغداد از دنیا رفت. سخنان او به نحوی بوده است که حتی مردم زمانش نیز گمان به شیعه بودن او داشتند، این بود که بعد از وفاتش از ترس مردم عوام، او را شبانه دفن کردند.
تاریخِ طَبَری با عنوان "تاریخ الرسل والانبیاء والملوک والخلفاء" مشتمل است بر یک دوره تاریخ عمومی از آفرینش تا سال 302 قمری، و شامل دو بخش بزرگ است: پیش از اسلام و پس از اسلام. بخش نخست در برابر بخش پس از اسلام بسیار اندک، و مشتمل است بر مقدمه مؤلف، گفتارهایی در باب ماهیت زمان، چگونگی آفرینش، بعثت پیامبران، پادشاهان ایران، اقوام و قبایل عرب، نیاکان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سیره آن حضرت تا زمان هجرت.
wikiahlb: تاریخ_طبری
[ویکی فقه] تاریخ طبری (ترجمه). «تاریخ طبری»، اثر عربی ابوجعفر محمد بن جریر طبری ، تاریخی عمومی از آغاز آفرینش تا ۳۰۲ ق می باشد که نام اصلی آن «تاریخ الامم و الرسل و الملوک» بوده و در سال ۳۰۳ ق نوشته شده است.
انگیزه تالیف، بیان تاریخ ملوک گذشته و پیامبران الهی علیه السّلام برای پند گرفتن از سرگذشت آنان می باشد. کتاب به سبب جامعیت بخش تاریخ اسلام ، که نتیجه احاطه، بی طرفی و امانتداری مؤلف است، در بین تواریخ اسلامی بی نظیر بوده و این امر باعث اهمیت کتاب شده است.
ساختار کتاب
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شانزده جلد، در دو بخش تاریخ جهان و اسلام ارائه شده است. بخش تاریخ اسلام، به ترتیب سال شمار هجری و منحصر به رویدادهای سیاسی و شرح جنگ هاست. تاریخ جهان، ترتیب سال شمار نداشته و ترتیب آن، موضوعی است، اگر چه در تنظیم مطالب، تقدم زمانی حفظ شده است. هدف نویسنده، ذکر تاریخ شاهان و پیامبران الهی بوده و مطالب را با بحث درباره زمان و ماهیت و مقدار آن از ابتدای خلق آدم آغاز کرده است؛ در این خصوص، بعد از نقل گزارش های مفصل از راویان اخبار ، به عقاید ادیان و امت های گوناگون و آرای زردشتیان استناد شده است. قسمت اعظم مباحث، مجموعه ای از روایات گوناگون از راویان مختلف است که به شکل معمول روایت خبر، نقل شده است، بدین صورت که ابتدا سلسله راویان و سپس خبر گزارش می شود؛ بنابراین کتاب، صرفا نقلی بوده و مؤلف دخل و تصرفی در منابع خود نکرده و مطالب را بدون در نظر گرفتن صحت و سقم آن ها ضبط نموده است. وی از یک سو با امانتداری کامل و در نوع خود بی نظر، روایات متعدد و متنوع راجع به هر واقعه را آورده است؛ اما از سوی دیگر، مطالب غیر واقعی، افسانه های حماسی و نیز خلط و سهوهایی در کتابش دیده می شود؛ از این رو باید محتوای هر روایت بررسی و با روایات دیگر مقایسه و مختصات و مسائل آن معلوم گردد. شیوه نقل نویسنده، معلوم می دارد که وی از منابع مکتوب استفاده کرده است. او هر گاه از منابعی استفاده کرده که اجازه نقل حدیث از آن ها داشته، با بیان «حدثنا»، «اخبرنا»، «کتب الی» گزارش داده است و هر گاه از منابعی سود جسته که اجازه نقل حدیث نداشته، با ذکر «قالوا»، «حدثوا»، «روی» و «ذکر» گزارش آورده است. وی گاه مطلبی را از یک روایت با ذکر «اما» بیان کرده که احتمالا تفسیر و تعبیر خود او از محتوای یک روایت بوده است. شیوه گزارش و شکل روایات کتاب یکسان نیست که سبب آن، میزان اهمیت و کثرت حوادث، محتوای روایات و تاثیر زمان بر آن ها بوده است. مؤلف در چند جای کتاب توضیح می دهد که چرا از بین همه اقوام و ملل دنیا فقط تاریخ شاهان ایران را نوشته است. او می گوید که اقوام دیگر، تاریخ مشخص و پادشاهی پیوسته نداشته اند تا بتوان بنای تاریخ را بر روزگار ملوکشان نهاد. شیوه تدوین مطالب (کنار هم قرار دادن روایات مختلف و گاه متضاد درباره یک واقعه) ارزش کتاب را برای محقق امروزی به مراتب بیشتر و امکان نقد و ارزیابی را برای او فراهم کرده است. کتاب به سبب تفصیل، قدمت و روش خاص مؤلف، اثری منحصر به فرد و معتبر می باشد.
گزارش محتوا
بخش تاریخ جهان، مشتمل است بر مقدمه ای درباره زمان و حدوث آن، داستان آفرینش، قصص انبیا از حضرت آدم علیه السّلام تا حضرت مسیح علیه السّلام و تاریخ ایرانیان از ابتدا تا پایان دوره ساسانی. در دوره باستانی ایران، تاریخ یمن گنجانده شده است، در بخش راجع به حضرت مسیح علیه السّلام فهرست شاهان روم آمده و در بخش راجع به ساسانیان اقوام و ملوک حیره ذکر شده اند. نویسنده در بحث از آفرینش و پراکنده شدن فرزندان آدم بر روی زمین ، احادیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نقل کرده و برای تایید آن ها، آیاتی از قرآن کریم آورده و توضیح داده است. وی در این مبحث بیش از هر مبحث دیگری در کتابش، نظر شخصی خود را بیان کرده است. وی داستان آفرینش و تاریخ پیامبران بنی اسرائیل را عمدتا از قول راویان مسلمان و به استناد آیات قرآن شرح داده است. در این بخش، مطالب صرفا صبغه دینی داشته و پاره ای از آرا و عقاید اهل کتاب (اسرائیلیات) اغلب از طریق راویانی؛ مانند «وهب بن منبه در آن راه یافته است. وی همچنین عقاید ایرانیان را درباره آفرینش و این که برخی کیومرث را اولین انسان دانسته اند، به تفصیل بیان کرده است.
← بررسی تاریخ ایران
...
انگیزه تالیف، بیان تاریخ ملوک گذشته و پیامبران الهی علیه السّلام برای پند گرفتن از سرگذشت آنان می باشد. کتاب به سبب جامعیت بخش تاریخ اسلام ، که نتیجه احاطه، بی طرفی و امانتداری مؤلف است، در بین تواریخ اسلامی بی نظیر بوده و این امر باعث اهمیت کتاب شده است.
ساختار کتاب
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شانزده جلد، در دو بخش تاریخ جهان و اسلام ارائه شده است. بخش تاریخ اسلام، به ترتیب سال شمار هجری و منحصر به رویدادهای سیاسی و شرح جنگ هاست. تاریخ جهان، ترتیب سال شمار نداشته و ترتیب آن، موضوعی است، اگر چه در تنظیم مطالب، تقدم زمانی حفظ شده است. هدف نویسنده، ذکر تاریخ شاهان و پیامبران الهی بوده و مطالب را با بحث درباره زمان و ماهیت و مقدار آن از ابتدای خلق آدم آغاز کرده است؛ در این خصوص، بعد از نقل گزارش های مفصل از راویان اخبار ، به عقاید ادیان و امت های گوناگون و آرای زردشتیان استناد شده است. قسمت اعظم مباحث، مجموعه ای از روایات گوناگون از راویان مختلف است که به شکل معمول روایت خبر، نقل شده است، بدین صورت که ابتدا سلسله راویان و سپس خبر گزارش می شود؛ بنابراین کتاب، صرفا نقلی بوده و مؤلف دخل و تصرفی در منابع خود نکرده و مطالب را بدون در نظر گرفتن صحت و سقم آن ها ضبط نموده است. وی از یک سو با امانتداری کامل و در نوع خود بی نظر، روایات متعدد و متنوع راجع به هر واقعه را آورده است؛ اما از سوی دیگر، مطالب غیر واقعی، افسانه های حماسی و نیز خلط و سهوهایی در کتابش دیده می شود؛ از این رو باید محتوای هر روایت بررسی و با روایات دیگر مقایسه و مختصات و مسائل آن معلوم گردد. شیوه نقل نویسنده، معلوم می دارد که وی از منابع مکتوب استفاده کرده است. او هر گاه از منابعی استفاده کرده که اجازه نقل حدیث از آن ها داشته، با بیان «حدثنا»، «اخبرنا»، «کتب الی» گزارش داده است و هر گاه از منابعی سود جسته که اجازه نقل حدیث نداشته، با ذکر «قالوا»، «حدثوا»، «روی» و «ذکر» گزارش آورده است. وی گاه مطلبی را از یک روایت با ذکر «اما» بیان کرده که احتمالا تفسیر و تعبیر خود او از محتوای یک روایت بوده است. شیوه گزارش و شکل روایات کتاب یکسان نیست که سبب آن، میزان اهمیت و کثرت حوادث، محتوای روایات و تاثیر زمان بر آن ها بوده است. مؤلف در چند جای کتاب توضیح می دهد که چرا از بین همه اقوام و ملل دنیا فقط تاریخ شاهان ایران را نوشته است. او می گوید که اقوام دیگر، تاریخ مشخص و پادشاهی پیوسته نداشته اند تا بتوان بنای تاریخ را بر روزگار ملوکشان نهاد. شیوه تدوین مطالب (کنار هم قرار دادن روایات مختلف و گاه متضاد درباره یک واقعه) ارزش کتاب را برای محقق امروزی به مراتب بیشتر و امکان نقد و ارزیابی را برای او فراهم کرده است. کتاب به سبب تفصیل، قدمت و روش خاص مؤلف، اثری منحصر به فرد و معتبر می باشد.
گزارش محتوا
بخش تاریخ جهان، مشتمل است بر مقدمه ای درباره زمان و حدوث آن، داستان آفرینش، قصص انبیا از حضرت آدم علیه السّلام تا حضرت مسیح علیه السّلام و تاریخ ایرانیان از ابتدا تا پایان دوره ساسانی. در دوره باستانی ایران، تاریخ یمن گنجانده شده است، در بخش راجع به حضرت مسیح علیه السّلام فهرست شاهان روم آمده و در بخش راجع به ساسانیان اقوام و ملوک حیره ذکر شده اند. نویسنده در بحث از آفرینش و پراکنده شدن فرزندان آدم بر روی زمین ، احادیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نقل کرده و برای تایید آن ها، آیاتی از قرآن کریم آورده و توضیح داده است. وی در این مبحث بیش از هر مبحث دیگری در کتابش، نظر شخصی خود را بیان کرده است. وی داستان آفرینش و تاریخ پیامبران بنی اسرائیل را عمدتا از قول راویان مسلمان و به استناد آیات قرآن شرح داده است. در این بخش، مطالب صرفا صبغه دینی داشته و پاره ای از آرا و عقاید اهل کتاب (اسرائیلیات) اغلب از طریق راویانی؛ مانند «وهب بن منبه در آن راه یافته است. وی همچنین عقاید ایرانیان را درباره آفرینش و این که برخی کیومرث را اولین انسان دانسته اند، به تفصیل بیان کرده است.
← بررسی تاریخ ایران
...
wikifeqh: تاریخ_طبری_(ترجمه)
[ویکی نور] تاریخ طبری (ترجمه). تاریخ طبری، اثر عربی ابوجعفر محمد بن جریر طبری، تاریخی عمومی از آغاز آفرینش تا 302ق می باشد که نام اصلی آن «تاریخ الامم و الرسل و الملوک» بوده و در سال303ق نوشته شده است.
انگیزه تألیف، بیان تاریخ ملوک گذشته و پیامبران الهی(ع) برای پند گرفتن از سرگذشت آنان می باشد.
کتاب به سبب جامعیتِ بخش تاریخ اسلام، که نتیجه احاطه، بی طرفی و امانتداری مؤلف است، در بین تواریخ اسلامی بی نظیر بوده و این امر باعث اهمیت کتاب شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شانزده جلد، در دو بخش تاریخ جهان و اسلام ارائه شده است.
بخش تاریخ اسلام، به ترتیبِ سال شمار هجری و منحصر به رویدادهای سیاسی و شرح جنگ هاست.
انگیزه تألیف، بیان تاریخ ملوک گذشته و پیامبران الهی(ع) برای پند گرفتن از سرگذشت آنان می باشد.
کتاب به سبب جامعیتِ بخش تاریخ اسلام، که نتیجه احاطه، بی طرفی و امانتداری مؤلف است، در بین تواریخ اسلامی بی نظیر بوده و این امر باعث اهمیت کتاب شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شانزده جلد، در دو بخش تاریخ جهان و اسلام ارائه شده است.
بخش تاریخ اسلام، به ترتیبِ سال شمار هجری و منحصر به رویدادهای سیاسی و شرح جنگ هاست.
wikinoor: تاریخ_طبری_(ترجمه)
دانشنامه آزاد فارسی
تاریخ طَبَری
(یا: تاریخ الامم و الملوک؛ تاریخ الرسل و الملوک) کتابی در تاریخ عمومی به عربی از محمد بن جریر طبری (۲۲۴ـ۳۱۰ق). مشتمل بر تاریخ جهان از آغاز آفرینش تا ۳۰۲ق. این کتاب نخستین تاریخ عمومی اسلامی به شمار می رود. روش تاریخ نگاری طبری توصیفی است و اخبار و روایات مربوط به حوادث و رویدادها را بدون نقد و بررسی در تاریخ خود آورده است. او نه تنها از آثار معتبر مورخان و محدثان پیش از خود چون ابن اسحاق، واقدی، کلبی، ابن سعد استفاده کرده، بلکه از روایات شفاهی که ضمن مسافرت های خود جمع آوری کرده، بهره برده است. رویدادهای تاریخ طبری هر اندازه به زمان حیات مؤلف نزدیک تر می شود مختصرتر است. ابوعلی بلعمی در ۳۵۲ق کتاب را به فارسی ترجمه و تلخیص کرد. ذیل های متعددی از قرن ۴ق به بعد بر این کتاب نوشته شده و بخش هایی از آن به زبان های اروپایی و ترکی استانبولی ترجمه شده است. در سال های ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۱ دخویه و برخی دیگر از اسلام شناسان این کتاب را در لیدن منتشر کردند و پس از آن بارها در مصر به چاپ رسید. گزیده هایی از این کتاب به فارسی ترجمه شده و ترجمۀ ابوالقاسم پاینده نیز در ۱۵ جلد چاپ و منتشر شده است. (تهران، ۱۳۵۲).
(یا: تاریخ الامم و الملوک؛ تاریخ الرسل و الملوک) کتابی در تاریخ عمومی به عربی از محمد بن جریر طبری (۲۲۴ـ۳۱۰ق). مشتمل بر تاریخ جهان از آغاز آفرینش تا ۳۰۲ق. این کتاب نخستین تاریخ عمومی اسلامی به شمار می رود. روش تاریخ نگاری طبری توصیفی است و اخبار و روایات مربوط به حوادث و رویدادها را بدون نقد و بررسی در تاریخ خود آورده است. او نه تنها از آثار معتبر مورخان و محدثان پیش از خود چون ابن اسحاق، واقدی، کلبی، ابن سعد استفاده کرده، بلکه از روایات شفاهی که ضمن مسافرت های خود جمع آوری کرده، بهره برده است. رویدادهای تاریخ طبری هر اندازه به زمان حیات مؤلف نزدیک تر می شود مختصرتر است. ابوعلی بلعمی در ۳۵۲ق کتاب را به فارسی ترجمه و تلخیص کرد. ذیل های متعددی از قرن ۴ق به بعد بر این کتاب نوشته شده و بخش هایی از آن به زبان های اروپایی و ترکی استانبولی ترجمه شده است. در سال های ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۱ دخویه و برخی دیگر از اسلام شناسان این کتاب را در لیدن منتشر کردند و پس از آن بارها در مصر به چاپ رسید. گزیده هایی از این کتاب به فارسی ترجمه شده و ترجمۀ ابوالقاسم پاینده نیز در ۱۵ جلد چاپ و منتشر شده است. (تهران، ۱۳۵۲).
wikijoo: تاریخ_طبری
پیشنهاد کاربران
تاریخ الرسل و الملوک یا تاریخ الامم و الملوک معروف به تاریخ طبری کتابی است به زبان عربی که توسط محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب طبری، تاریخ نگار و پژوهش گرِ ایرانی مسلمان در اواخر سال 1402 پس از هجرت به رشته تحریر درآمده است
... [مشاهده متن کامل]
این کتاب، تاریخ را از زمان خلقت شروع کرده و سپس به نقل داستان پیامبران و پادشاهان قدیمی می پردازد. در بخش بعدی کتاب طبری به نقل تاریخ پادشاهان ساسانی می پردازد، و از آنجا به نقل زندگی پیامبر اسلام، محمد می پردازد. در این کتاب وقایع پس از شروع تاریخ اسلامی ( مقارن با هجرت به مدینه ) به ترتیب سال تنظیم شده و تا سال ۲۹۳ هجری شمسی را در بر می گیرد.
تاریخ طبری شامل دو بخش کلی است:
• تاریخ پیش از اسلام: بخش پیش از اسلام مشهورترین، مهم ترین قسمت آن است و نویسنده این بخش از کتاب را پس از پایان تفسیر طبری ( تفسیر قرآنش ) تألیف نمود.
• پس از اسلام: در تاریخ پس از اسلام این کتاب، نویسنده وقایع را به صورت وقایع نگاری نقل می کند. این بخش ( پس از اسلام ) خود مشتمل بر سه بخش جداگانه دیگر است.
نکته در خور توجه این است که طبری از چه سالی شروع به نوشتن کتاب های خود کرده است ؟! برخی می گویند که او در سال ۲۱۰ ه. ق شروع به تحریر کتاب خود کرده است و برخی روایت ها حاکی از آن است که طبری بخش تاریخ عباسیان را در کتاب جداگانه ای به نام القطعین تألیف کرده است و این خود نشان دهنده این است که طبری تاریخ خود را فقط تا پایان دوره عباسیان نوشته است.
تاریخ طبری دارای ۱۶ جلد و مرجع عمده تاریخ ایران تا اول سده چهارم هجری است، همچنین این کتاب مأخذ عمده بسیاری از کسانی واقع شده است که بعد از طبری به تألیف تاریخ اسلام اهتمام ورزیده اند. همچنین تاریخ طبری در ۵ جلد چاپ شده که این را جزئیات می نامند.
طبری در نگارش هر دوره ابتدا مهم ترین حوادث آن دوره را ذکر کرده و سپس به ذکر جزئیات آن حادثه پرداخته است. روشی که طبری در شیوهٔ نگارش خود بکار برده یعنی همان تاریخ گذاری یا واقعه نگاری، روشی بی سابقه نبوده و تاریخ نگاران دیگری مانند یعقوبی و هیثم بن عدی نیز از این روش استفاده کرده اند. اما به لحاظ کیفی آن ها را با تاریخ طبری نمی توان مقایسه کرد.
... [مشاهده متن کامل]
این کتاب، تاریخ را از زمان خلقت شروع کرده و سپس به نقل داستان پیامبران و پادشاهان قدیمی می پردازد. در بخش بعدی کتاب طبری به نقل تاریخ پادشاهان ساسانی می پردازد، و از آنجا به نقل زندگی پیامبر اسلام، محمد می پردازد. در این کتاب وقایع پس از شروع تاریخ اسلامی ( مقارن با هجرت به مدینه ) به ترتیب سال تنظیم شده و تا سال ۲۹۳ هجری شمسی را در بر می گیرد.
تاریخ طبری شامل دو بخش کلی است:
• تاریخ پیش از اسلام: بخش پیش از اسلام مشهورترین، مهم ترین قسمت آن است و نویسنده این بخش از کتاب را پس از پایان تفسیر طبری ( تفسیر قرآنش ) تألیف نمود.
• پس از اسلام: در تاریخ پس از اسلام این کتاب، نویسنده وقایع را به صورت وقایع نگاری نقل می کند. این بخش ( پس از اسلام ) خود مشتمل بر سه بخش جداگانه دیگر است.
نکته در خور توجه این است که طبری از چه سالی شروع به نوشتن کتاب های خود کرده است ؟! برخی می گویند که او در سال ۲۱۰ ه. ق شروع به تحریر کتاب خود کرده است و برخی روایت ها حاکی از آن است که طبری بخش تاریخ عباسیان را در کتاب جداگانه ای به نام القطعین تألیف کرده است و این خود نشان دهنده این است که طبری تاریخ خود را فقط تا پایان دوره عباسیان نوشته است.
تاریخ طبری دارای ۱۶ جلد و مرجع عمده تاریخ ایران تا اول سده چهارم هجری است، همچنین این کتاب مأخذ عمده بسیاری از کسانی واقع شده است که بعد از طبری به تألیف تاریخ اسلام اهتمام ورزیده اند. همچنین تاریخ طبری در ۵ جلد چاپ شده که این را جزئیات می نامند.
طبری در نگارش هر دوره ابتدا مهم ترین حوادث آن دوره را ذکر کرده و سپس به ذکر جزئیات آن حادثه پرداخته است. روشی که طبری در شیوهٔ نگارش خود بکار برده یعنی همان تاریخ گذاری یا واقعه نگاری، روشی بی سابقه نبوده و تاریخ نگاران دیگری مانند یعقوبی و هیثم بن عدی نیز از این روش استفاده کرده اند. اما به لحاظ کیفی آن ها را با تاریخ طبری نمی توان مقایسه کرد.
بنام خدا
باسلام، تاریخ طبری که نوشته محمد بن جریر بن یزید طبری هست یک تاریخ عمومی از افرینش تا زمان خود را در بر میگیرد، متاسفانه طبری کسی بودکه مطالبی را که میشنید بدون تحقیق در صحت و سقم ان ، مطلب را وارد کتابش میکرد، از طرفی طایفه بنی قریظه که در صدر اسلام یکی از دشمنان قسم خورده اسلام بوده با ساختن اسراییلات ان را سینه به سینه نقل تا در قرن سوم قمری برخی از ان خزعبلات وارد تا ریخ طبری شد بدون انکه خود بداند. این اسراییلات علاوه بر تاریخ وارد تفسیر وی شده و دانشمندان مسلمان که در حوزه تاریخ ویا تفسیر کار میکردند در قرون بعدی با استناد به تاریخ معروف طبری این موارد را وارد تاریخ یا تغسیر خود کردهاند و در ضمن طبری هیچ اشارهای به واقعه عظیم غدیر خم ننموده است ویا شاید حذف شده است به خاطر این امر چاپخانه معروف بریل در شهر دانشگاهی لیدن که مفتخر به چاپ ۶۰۰۰ عنوان کتاب شرقی اسلامی به سه زبان عربی، فارسی و ترکی در طول تاریخ سیصد ساله خود میباشد تاریخ طبری را با علم وجود اسراییلات با رها چاپ کرده است و دانشمندان غربی زمانیکه کتابی مینویسند به تاریخ و تفسیر طبری استناد میکنند این ناشر لیدنی چرا یکبار نهج البلاغه را با علم به اینکه مهمتر از ان کتاب که توسط مخلوق نوشته شده چاپ نکرده اند. با تشکر
... [مشاهده متن کامل]
باسلام، تاریخ طبری که نوشته محمد بن جریر بن یزید طبری هست یک تاریخ عمومی از افرینش تا زمان خود را در بر میگیرد، متاسفانه طبری کسی بودکه مطالبی را که میشنید بدون تحقیق در صحت و سقم ان ، مطلب را وارد کتابش میکرد، از طرفی طایفه بنی قریظه که در صدر اسلام یکی از دشمنان قسم خورده اسلام بوده با ساختن اسراییلات ان را سینه به سینه نقل تا در قرن سوم قمری برخی از ان خزعبلات وارد تا ریخ طبری شد بدون انکه خود بداند. این اسراییلات علاوه بر تاریخ وارد تفسیر وی شده و دانشمندان مسلمان که در حوزه تاریخ ویا تفسیر کار میکردند در قرون بعدی با استناد به تاریخ معروف طبری این موارد را وارد تاریخ یا تغسیر خود کردهاند و در ضمن طبری هیچ اشارهای به واقعه عظیم غدیر خم ننموده است ویا شاید حذف شده است به خاطر این امر چاپخانه معروف بریل در شهر دانشگاهی لیدن که مفتخر به چاپ ۶۰۰۰ عنوان کتاب شرقی اسلامی به سه زبان عربی، فارسی و ترکی در طول تاریخ سیصد ساله خود میباشد تاریخ طبری را با علم وجود اسراییلات با رها چاپ کرده است و دانشمندان غربی زمانیکه کتابی مینویسند به تاریخ و تفسیر طبری استناد میکنند این ناشر لیدنی چرا یکبار نهج البلاغه را با علم به اینکه مهمتر از ان کتاب که توسط مخلوق نوشته شده چاپ نکرده اند. با تشکر
... [مشاهده متن کامل]