[ویکی نور] تاریخ تفسیر قرآن کریم. تاریخ تفسیر قرآن کریم تألیف حبیب الله جلالیان
کتاب دربارۀ تاریخ تفسیر قرآن نوشته شده است مؤلف محترم مطالب را در 3 قسمت(بخش)بیان کرده است
قسمت اول مربوط است به معنای واژه تفسیر و تاویل و تفاوت آن دو با یکدیگر، که پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی این دو، تفاوت آنها را بیان کرده است.آنگاه ضرورت تفسیر قرآن کریم را با استفاده از چند آیه توضیح داده،جایگاه تفسیر در عصر پیامبر(ص) و صحابه و تابعین را بیان کرده، مشهورترین مفسران هر دوره را نام می برد.
قسمت دوم:این قسمت مربوط است به تفسیر قرآن در عصر تدوین، وی در ابتدا اولین مدوّن تفسیر قرآن را در بین افرادی همچون:ابن عباس، سعید بن جُبیر،فَرّاء نحوی، عِکرمه و ابن جُریح، مورد بحث قرار داده، نتیجه می گیرد که اولین فرد سعید بن جُبیر می باشد
آنگاه به سیر پیدایش تفسیر عقلی پرداخته با استفاده از برخی از آیات و روایات ائمه معصومین(ع)جایگاه آن را تشریح می کند.
کتاب دربارۀ تاریخ تفسیر قرآن نوشته شده است مؤلف محترم مطالب را در 3 قسمت(بخش)بیان کرده است
قسمت اول مربوط است به معنای واژه تفسیر و تاویل و تفاوت آن دو با یکدیگر، که پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی این دو، تفاوت آنها را بیان کرده است.آنگاه ضرورت تفسیر قرآن کریم را با استفاده از چند آیه توضیح داده،جایگاه تفسیر در عصر پیامبر(ص) و صحابه و تابعین را بیان کرده، مشهورترین مفسران هر دوره را نام می برد.
قسمت دوم:این قسمت مربوط است به تفسیر قرآن در عصر تدوین، وی در ابتدا اولین مدوّن تفسیر قرآن را در بین افرادی همچون:ابن عباس، سعید بن جُبیر،فَرّاء نحوی، عِکرمه و ابن جُریح، مورد بحث قرار داده، نتیجه می گیرد که اولین فرد سعید بن جُبیر می باشد
آنگاه به سیر پیدایش تفسیر عقلی پرداخته با استفاده از برخی از آیات و روایات ائمه معصومین(ع)جایگاه آن را تشریح می کند.
wikinoor: تاریخ_تفسیر_قرآن_کریم
[ویکی فقه] تاریخ تفسیر قرآن کریم (جلالیان). «تاریخ تفسیر قرآن کریم» تالیف حبیب الله جلالیان کتاب درباره تاریخ تفسیر قرآن نوشته شده است.
مؤلف محترم مطالب را در ۳ قسمت (بخش) بیان کرده است قسمت اول مربوط است به معنای واژه تفسیر و تاویل و تفاوت آن دو با یکدیگر، که پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی این دو، تفاوت آنها را بیان کرده است. آنگاه ضرورت تفسیر قرآن کریم را با استفاده از چند آیه توضیح داده، جایگاه تفسیر در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و صحابه و تابعین را بیان کرده، مشهورترین مفسران هر دوره را نام می برد. قسمت دوم: این قسمت مربوط است به تفسیر قرآن در عصر تدوین، وی در ابتدا اولین مدون تفسیر قرآن را در بین افرادی همچون: ابن عباس ، سعید بن جبیر ، فراء نحوی ، عکرمه و ابن جریح ، مورد بحث قرار داده، نتیجه می گیرد که اولین فرد سعید بن جبیر می باشد آنگاه به سیر پیدایش تفسیر عقلی پرداخته با استفاده از برخی از آیات و روایات ائمه معصومین علیه السّلام جایگاه آن را تشریح می کند در بخش دیگر، تفسیر به ماثور را توضیح داده، علل ضعف پاره ایی از تفاسیر به ماثور را بیان می کند. در ادامه مساله ورود اسرائیلیات در تفسیر قرآن کریم و شخصیت هایی که در این باره نقش مؤثر داشته اند بررسی شده است قسمت سوم: در این قسمت تفسیر در نزد معتزله ، شیعه امامیه و خوارج مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمتی دیگر، مفسران شیعه را در هفت طبقه تقسیم بندی کرده، معروفترین هر کدام از طبقات را همراه با نام کتاب تفسیری او معرفی می کند. در پایان این قسمت، تفسیر علمی قرآن را مطرح کرده برخی از تفاسیر علمی را معرفی می کند.
ویژگی ها
۱- متن کتاب سلیس و روان می باشد ۲- سعی کرده است که آراء و نظریات شیعه را بیان نماید. ۳- در بیان مطالب در کنار آیات از روایات نیز استفاده کرده است ۴- مباحث کتاب سیر منطقی دارد. ۵- تفاسیر شیعه و اهل سنت در دو قسمت جداگانه مورد بحث قرار گرفته است
اشکالات
۱- کتاب و مآخذ ندارد ۲- از منابع اولیه و اصلی کمتر استفاده کرده است ۳- برخی از مطالب موجود در کتاب، رابطه ایی با موضوع بحث ندارد مثلا در بحث روش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اهل بیت علیه السّلام در تفسیر، بحث عدم تحریف قرآن و ادله آن آورده شده است. ۴- برخی از مطالب تکراری است مثلا در صفحه (۵۶) از ابن عباس به عنوان مفسر مشهور صحابه، نام برده آن را معرفی می کند در صفحه (۸۵) نیز عنوان مفسرین مشهور صحابه وجود دارد که ابن عباس را نیز ذکر کرده است.
نسخه شناسی
مؤلف محترم مطالب را در ۳ قسمت (بخش) بیان کرده است قسمت اول مربوط است به معنای واژه تفسیر و تاویل و تفاوت آن دو با یکدیگر، که پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی این دو، تفاوت آنها را بیان کرده است. آنگاه ضرورت تفسیر قرآن کریم را با استفاده از چند آیه توضیح داده، جایگاه تفسیر در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و صحابه و تابعین را بیان کرده، مشهورترین مفسران هر دوره را نام می برد. قسمت دوم: این قسمت مربوط است به تفسیر قرآن در عصر تدوین، وی در ابتدا اولین مدون تفسیر قرآن را در بین افرادی همچون: ابن عباس ، سعید بن جبیر ، فراء نحوی ، عکرمه و ابن جریح ، مورد بحث قرار داده، نتیجه می گیرد که اولین فرد سعید بن جبیر می باشد آنگاه به سیر پیدایش تفسیر عقلی پرداخته با استفاده از برخی از آیات و روایات ائمه معصومین علیه السّلام جایگاه آن را تشریح می کند در بخش دیگر، تفسیر به ماثور را توضیح داده، علل ضعف پاره ایی از تفاسیر به ماثور را بیان می کند. در ادامه مساله ورود اسرائیلیات در تفسیر قرآن کریم و شخصیت هایی که در این باره نقش مؤثر داشته اند بررسی شده است قسمت سوم: در این قسمت تفسیر در نزد معتزله ، شیعه امامیه و خوارج مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمتی دیگر، مفسران شیعه را در هفت طبقه تقسیم بندی کرده، معروفترین هر کدام از طبقات را همراه با نام کتاب تفسیری او معرفی می کند. در پایان این قسمت، تفسیر علمی قرآن را مطرح کرده برخی از تفاسیر علمی را معرفی می کند.
ویژگی ها
۱- متن کتاب سلیس و روان می باشد ۲- سعی کرده است که آراء و نظریات شیعه را بیان نماید. ۳- در بیان مطالب در کنار آیات از روایات نیز استفاده کرده است ۴- مباحث کتاب سیر منطقی دارد. ۵- تفاسیر شیعه و اهل سنت در دو قسمت جداگانه مورد بحث قرار گرفته است
اشکالات
۱- کتاب و مآخذ ندارد ۲- از منابع اولیه و اصلی کمتر استفاده کرده است ۳- برخی از مطالب موجود در کتاب، رابطه ایی با موضوع بحث ندارد مثلا در بحث روش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اهل بیت علیه السّلام در تفسیر، بحث عدم تحریف قرآن و ادله آن آورده شده است. ۴- برخی از مطالب تکراری است مثلا در صفحه (۵۶) از ابن عباس به عنوان مفسر مشهور صحابه، نام برده آن را معرفی می کند در صفحه (۸۵) نیز عنوان مفسرین مشهور صحابه وجود دارد که ابن عباس را نیز ذکر کرده است.
نسخه شناسی
wikifeqh: تاریخ_تفسیر_قرآن_کریم_(جلالیان)