بینه

/bayyene/

مترادف بینه: برهان، حجت، دلیل، فرنود، منطق

لغت نامه دهخدا

بینه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) جامه کن حمام. ( آنندراج ). آنجائی از حمام که در آن رخت میکنند. ( ناظم الاطباء ). ( با هاء غیرملفوظ ) رخت کن حمام. آنجای از حمام که استحمام کننده جامه های خود در آنجای نهد. سربینه. رخت کن. مسلخ. بنه. ( یادداشت مؤلف ) :
چو دهلیز تفنگ آن تنگ بینه
رهی باریک تا پای خزینه.
اثر.
- بینه حمام ؛ جامه کن گرمابه. مسلخ حمام : که تشریف نو پوشند یا در مجلس سور یا عروسی یا بینه حمام. ( نظام قاری ص 140 ).

بینه. [ ن ِ ] ( اِخ ) آلفرد. ( 1857 - 1911 م. ) روانشناس فرانسوی. به اتفاق هانری بونیس اولین مجله فرانسوی را تأسیس کرد ( 1895 م. ) و اولین آزمایشگاه روانشناسی فرانسه را در دانشگاه پاریس بنیاد نهاد ( 1889 م. ). با کمک تئودور سیمون تستهائی برای سنجش هوش آدمی تعبیه کرد ( 1905 - 1911 م. ) که بعداً بوسیله دیگران مورد تجدید نظر قرار گرفت و رواج عام یافت. قبلاً اشخاص دیگری از جمله سِر فرانسیس گالتن در انگلستان و ج. م. کتل در امریکا، سعی کرده بودند که تستهائی بسازند اما توجه آنان به استعدادهای بسیط و ساده ( مانند قضاوت درباره طول اجسام در اثر خطای باصره ) بوده است ، ولی بینه اولین بار موفق شد که استعدادهای پیچیده تری را اندازه بگیرد. ( دائرة المعارف فارسی ).

فرهنگ فارسی

دلیل وحجت، حجت و آشکار، رخت کن سرحمام، جائی که لباسهای خودرادرمی آورند
( اسم ) جایی در سر حمام که کسان جامه های خود را آنجا در آورند رخت کن .
آلفرد روانشناس فرانسوی ٠ باتفاق هانری بونیس اولین مجل. روانشناسی فرانسوی را تاسیس کرد و اولین آزمایشگاه روانشناسی فرانسه را در دانشگاه پاریس بنیاد نهاد ٠

فرهنگ معین

(بَ یِّ نِ ) [ ع . بینة ] ( اِ. ) دلیل آشکار، برهان واضح . ج . بینات .

فرهنگ عمید

۱. دلیل و حجت واضح و آشکار.
۲. نود وهشتمین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۸ آیه، الانفکاف، البّریة، لم یکن، قیامت.
جایی که لباس های خود را آنجا درمی آورند، رخت کن.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] فاصل میان دو چیز به گونه ای که دیگر هیچ گونه اتصال و آمیزشی با هم نداشته باشند را «بیّنه» گویند. دلیل روشن و آشکار نیز چون حق و باطل را کاملاً از هم جدا می کند «بیّنه» نامیده شده است. و قرآن کریم نیز از این جهت، خود را «بیّنه» نامیده است؛ مانند:
به معجزه و آیات و احکام الهی نیز «بینه» می گویند؛ چون از مصادیق آن معنای وسیع هستند؛ یعنی حق را از باطل جدا می سازند.

[ویکی الکتاب] معنی بَیِّنَةٍ: راهنمایی کننده با بیانی روشن - روشن
معنی بَیْنَهُ: بین او
معنی یَحْیَیٰ: زندگی می کند ( عبارت "لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَیٰ مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ" یعنی : تا هر که هلاک میشود از روی دلیلی روشن هلاک شود، وهر که زندگی میکند ازروی برهانی آشکار زندگی کند)
معنی مُنفَکِّینَ: جدا شده ها (کلمه منفکین از ماده انفکاک است ، که به معنای جدایی دو چیز است که به شدت به هم متصل بودهاند ، و عبارت "لَمْ یَکُنِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ ﭐلْکِتَابِ وَﭐلْمُشْرِکِینَ مُنفَکِّینَ حَتَّیٰ تَأْتِیَهُمُ ﭐلْبَیِّنَةُ " یعنی سنت الهی دس...
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)

[ویکی فقه] بینه (ابهام زدایی). بینه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: قرآن• بینه (قرآن)، یکی از اسامی قرآن• سوره بینه، نود و هشتمین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف، پس از سوره قدر و پیش از سوره زلزال کاربردهای دیگر • بینه (فقه)، واژه ای قرآنی و اصطلاحی فقهی• بینه (دلیل)، کلمه ای به کار رفته در قرآن کریم که در طول تاریخ نزد مسلمانان به اصطلاحی قرآنی و فقهی گراییده
...

[ویکی شیعه] بینه (ابهام زدایی). بَیِّنه ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

[ویکی فقه] بینه (دلیل). بَیِّنه، کلمه ای به کار رفته در قرآن کریم که در طول تاریخ نزد مسلمانان به اصطلاحی قرآنی و فقهی گراییده است و بیشتری بار معنایی آن را می توان در حالات فعلی و اسمی، در مفاهیم روشن و آشکار شدن و نیز دلیل و گواه دانست. در نگاهی ابتدایی، این واژه صفت می نماید، اما در بررسی کاربردهای آن در قرآن و فقه اسلامی، چنین به نظر می رسد که این واژه اسمی است که در هریک از این متون به یک اصطلاح به معنایی خاص به کار رفته، و غالباً هر یک از این متون آن را در معنایی متفاوت از دیگری به کار برده است.بیّنه به معانی: ۱.دلیل معتبر (حجّت) ۲.شهادت معتبر ۳.شهادت دو مرد عادل می باشد.
تعریف لغوی و فقهی بینه عباتند از:
← تعریف لغوی
بینه از ریشۀ فعلی «بان ـ یبین» اشتقاق یافته که با پیشینه ای قدیم، در دیگر زبانهای سامی از جمله عبری، آرامی، سریانی، حبشی و سبایی کاربرد داشته، و غالباً به معنای جدا، متمایز و مجزا شدن، واضح و شفاف سخن گفتن و تشخیص دادن به کار رفته است. بر این اساس، در زبان های سامی، «تمایز» از مهم ترین مؤلفه های معنایی این واژه به شمار می رود. در زبان عربی هم که معنای این واژه عمدتاً «آشکارشدن» آمده، بیشترین کاربرد بر معنای «آشکاری حاصل از تفکیک و تمایز میان دو چیز مشابه» متمرکز بوده است. بر همین اساس، در کتب لغت و تفسیر غالباً بینه صفت مشبهه از فعل «بان ـ یبین» و مونث «بیّن» به معنای روشن و آشکار آمده است. در عین حال، بینه بدون موصوف، به معنای حجت، گواه و دلیل است. با بافتار نزول، بینه افزون بر کاربرد به معنای شهادت در دعاوی، معنایی نزدیک به حجت و استدلال محکم نیز داشته است. باید گفت بینه آن هنگام که در بافت هایی مرتبط با اختلاف و درگیری به کار رفته، منحصراً به معنای شاهد بوده، و معنایی فراتر از آن نداشته است.
بینه در قرآن کریم
واژۀ بینه و جمع آن بینات با بسامد ۷۱بار تکرار، در قرآن کریم به کار رفته که از آن میان، ۵۴بار کاربرد اسمی است که با دور شدن از کاربرد وصفی، به اصطلاحی قرآنی گراییده است. این واژه غالباً با آنچه پیامبران به مردم ارائه کرده اند، ارتباط دارد؛ اما گاه این مفهوم گسترش یافته، و به معنای بصیرت، بینش عمیق و قدرت تشخیصی که خدا به برخی از انسان ها موهبت می کند، آمده است.واژۀ قرآنی بینه در حالت مفرد، غالباً به معنای دلیلی است که موجب دانش و بصیرت می شود اما تمرکز مصادیق بینه در حالت جمع (بینات) غالباً بر جهان بینی، آموزه های فکری، اخلاقی و دینی پیامبران و استدلال های آنهاست. قرارگیری واژۀ علم ، بصائر ، حکمت، به عنوان جانشینی برای بینه، مفهوم قرآنی این واژه را آشکارا به دانایی نزدیک می سازد. همچنین قرارگیری آن در کنار واژگانی چون تفرقه، اختلاف، لغزش، کتمان و تکذیب ، معنای کهن سامی را بیش تر به ذهن متبادر می کند.در میان انواع آموزه های پیامبران، مفهوم صدور بینۀ قرآنی از سوی خداوند، آن را از دیگر آموزه ها مجزا می سازد. از همین رو قرآن در برخورد انسان با این اموزه ها، تجاوز از حدود الاهی پس از آگاهی از بینات را مهم ترین و اصلی ترین عاملی می داند که سزاوار نکوهش انسان است.
بینه در علوم مختلف
...

[ویکی فقه] بینه (فقه). بَیّنه، واژه ای قرآنی و اصطلاحی فقهی می باشد.
این واژه، مؤنث بَیِّن معنای «آشکار و نمایان»، و صفت مشبّهه است از ماده بانَ، یبین، بیاناً به معنای «روشن و آشکار شد».
← بینه درقرآن
با اینهمه، از مجموعه کاربردهای فراوان این واژه در متون فقهی می توان دریافت که مراد از بیّنه چنین مفهوم عام و گسترده ای نیست، بلکه مراد از آن شهادتی است که شرع آن را حجّت و معتبر می شمارد، و مدّعی برای اثبات مدعای خود می تواند ارائه کند. به گفته ابن قدامه شهادت را از آنرو بیّنه خوانده اند که سبب روشن شدن حق و رفع اختلاف می شود براین اساس، کاربرد بیّنه در این معنای اصطلاحی، نوعی استعمال عام در خاص یا انتقال از معنای لغوی و عرفی به معنای شرعی است. حتی اگر نقل مفهوم بیّنه را از معنای لغوی نپذیریم، باتوجه به کاربرد فراوان بیّنه در اصطلاح یادشده (شهادت معتبر)، ادعای انصراف از معنای عامّ لغوی را دست کم در کتب فقهی ـ و حتی احادیث ـ نمی توان انکار کرد. در احادیثی نیز که موضوع آن ها قضاء و شهادت است، بیّنه غالباً به همان معنای اصطلاحی به کار رفته است.
وجه شهرت بیّنه
حتی به گفته راغب اصفهانی (ذیل «بین») وجه شهرت بیّنه در این اصطلاح و کاربرد آن در مورد شهادت، حدیث معروف نبوی: «البیّنة علی المدّعی والیمین علی من انکر» است، همچنانکه منشأ حجیّت و اعتبار بیّنه به مفهوم مصطلح آن نیز همین حدیث است. این حدیث ـ که در جوامع روایی شیعه و اهل سنّت نقل شده ـ مقبول همه فقهاست و در رتبه احادیث متوا تر قرار گرفته است. بنابرنظر مشهور، مراد از بیّنه در این حدیث دوشاهد مرد است، چنانکه در حدیث دیگری از همان حضرت بدان تصریح شده است. به استناد این احادیث و احادیث دیگر ، می توان گفت که مراد از بیّنه در احادیث و سخنان صحابه و تابعین نیز همان اصطلاح فقهی است.
← نظرات دیگر
...

[ویکی فقه] بینه (قرآن). بینه (قرآن)، یکی از اسامی قرآن است.
فاصل میان دو چیز به گونه ای که دیگر هیچ گونه اتصال و آمیزشی با هم نداشته باشند را «بینه» گویند. دلیل روشن و آشکار نیز چون حق و باطل را کاملا از هم جدا می کند «بینه» نامیده شده است. و قرآن کریم نیز از این جهت، خود را «بینه» نامیده است؛ مانند:۱. (قل انی علی بینة من ربی…) ؛۲. (... فقد جاءکم بینة من ربکم وهدی ورحمة...) .
وجه تسمیه معجزه به بینه
به معجزه و آیات و احکام الهی نیز «بینه» می گویند؛ چون از مصادیق آن معنای وسیع هستند؛ یعنی حق را از باطل جدا می سازند.

دانشنامه عمومی

بینه (شهر). بینه ( به لاتین: Binə ) یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است که از توابع شهر باکو است. جمعیت این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی، ۵۳۳۰۰ نفر بود. [ ۱]
عکس بینه (شهر)عکس بینه (شهر)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

بَیّنِه
(در لغت، امر واضح) اصطلاحی در فقه، به معنای شهادت شهود. در قرآن شریف، بیّنه به معنای اصطلاحی به کار نرفته است؛ به همین سبب در این که اصطلاح بینه در زمان رسول اکرم (ص) به کار رفته یا خیر، اختلاف است. با این حال از پیامر اکرم (ص) نقل شده است: بیّنه برای مدعی و قسم برای منکر است. همچنین فرموده است: من در بین شما، از راه بیّنه و سوگند داوری می کنم. فقیهان مسلمان در اعتبار اصل بیّنه تردید نکرده اند؛ اما در مسائل پیرامونی آن، مانند حدود اعتبار آن نظریه های متفاوتی بیان کرده اند؛ مثلاً کسانی چون محقق حلّی بیّنه را در اثبات اجتهاد و یا کسانی چون ابن بّراج، آن را در اثبات نجاست، کافی نمی دانند. نکته دیگر آن که عمل به بینه محدود به باب قضا نیست؛ بلکه تمام ابواب فقه، از معاملات و عبادات را نیز دربر می گیرد. اصل اولی در بینه آن است که دو مرد عادل شهادت دهند؛ اما به سببی خاص، گاه بر عدد آن اضافه می شود؛ مانند بیّنه در اثبات زنا، لواط و مساحقه که به شهادت چهار مرد عادل نیاز است و گاه شهادت زن نیز مقبول می افتد. در مقام تعارض بیّنات، بیشتر اعتقاد به تساقط دارند؛ اما برخی به قرعه یا راه های دیگر نیز نظر داده اند.

پیشنهاد کاربران

دوستی فرمودند که خوبست جای ویدو بینه گوییم انچه را امروز به ان دیدن میگوییم در پارسی باستان ( پارسی هخامنشی یکی از گویشهای پارسی باستان است و در اینجا منظورم پارسی هخامنشی نیست ) نیز بدان ویدن میگفتند از انجا که در پارسی وی یک پیشوند بسیار پر کاربرد بود مانند ویچیدن ( گزیدن ) ویترتن ( گذردن ) ویتاختن ( گداختن ) و ریشه ویدن نیز وید بوده بجای انکه مصدر انرا ویدن بگویند یعنی در وید دن یک د را حذف کنند انرا ویدیدن گفته اند و انگاه وی اغازی انرا پیشوند پنداشته اند و انرا حذف کرده اند. و بدین گونه دیدن بدست امده
...
[مشاهده متن کامل]

این لغزش مایه ان شده که بجای وید امر به دیدن را وین بگویند که سپس بین شده

خوشبختانه ریشه وید را هنوز در وازگان ویدا = پیدا و هو ویدا /هویدا =خوب پیدا هنوز داریم
بدینگونه واژگان ویدیو و ویذا ( ویزا ) ویئو و ویذیت ( ویزیت ) با ریشه پارسی ان نیز یگانه است میدانیم که در پارسی دری د پس از صدا دار ذ میشود مانند گنبد گنبذ بود بوذ از اینرو واژه ویدا ، ویذا میشود که برابر همان ویزا است همچنین در پارسی پهلوی د پس از صدا دار به ی تبدیل میگردد بدین گونه ویدا /ویدو نیز ویئو میشود بنابرین میتوان گفت روش ساخت این واژ
ان در زبانهای اروپایی با روش ساخت انها در پارسی یگانه است بدینگونه میتوانیم از این واژها مانند واژگان سره پارسی بهره برد
انچه مایه زیان دیدن زبان پارسی شده انبوه بی رویه واژگان عربی است از انجا که زبان عربی دستگاه زبانیش کاملا با دستگاه زبان فارسی فرق دارد امدن انبوه وازگان بی رویه عربی در پارسی مایه اختلال و سترونی زبان پارسی شده
برخی نادانان بدین بهانه که زبان لاتین و یونانی مایه سترونی انگلیسی نشده و مایه پرباری انگلیسی است میپندارند پس عربی هم به پارسی زیان نزده - این نادانان بدین نمینگرند که لاتین و یونانی و ژرمنی همه از یک ریشه هستند دستگاه زبانی بیک گونه کار میکند و در عمل میبینیم که در زبان انگلیسی از یک واژه میتوان صدها واژه ساخت ( بنگرید که سخن درباره واژه سازی از یک واژه است و نه از چند واژه ) ما امروز در پارسی از یک واژه نمیتوانیم بیش از دو سه تا یا دست بالا پنج شش تا واژه بسازیم
مثلا از گشتن که بسیار پرسازه است واژه گردان ، گردون، گردونه، گردش، گرد ، گِرده ، گردو ، را از روزگار کهن داریم این یک استثنا است و از بیشینه ریشه ها نمیتوانیم بجز دو سه تا واژه بسازیم و این هم از روزگار کهن به یاد مانده
بهوش باشیم که سخن درباره ساختن واژه از یک ریشه است و نه از ترکیب چند واژه پس کسی واژه گشتاور را نمونه نیاورد این در حالیست که
در انگلیسی از یک واژه میتوان ده ها واژه گرفت بی انکه انرا با واژه دیگر ترکیب کنی

دوستی فر مود که به گیلکی نعنا است بینه همان پونه است و پونه پارسی نعنا است
و گفتن بینه بجای پونه نیز راست و درست است و این گونه سخن گفتن از خوش ذوقی ایرانیان است میدانیم که بسیاری از ایرانیان و را ی میگویند چون خون خین پول پیل شوهر شیگر خانه خونه خینه - مپندارید این تنها در گیلان و میان لران چنین است در استان فارس و میان بلوچان نیز چنین است برای نمونه در استان فارس بجز شهر شیراز ( زبان پیشین شیراز نیز مانند روستاهای ان و کازرون و کهمره و لارستان بوده و زبان کنونی شیراز بسیار نو است و از تهران تاثیر گرفته. یهودیان شیراز هنوز به شیرازی قدیم سخن میگویند و زبان انها بسیار مانند زبان لارستانیها است مگر انکه لهجه انها مانند کازرونی است ) موی را مود میگویند و البته بیشتر مود را مید میگوید و این میان بلوچان هم همینگونه است باری از انجا که اگر واژه پونه را بمالند پینه میشود و پینه چیز دیگری است و خوش نباشد که پونه که گیاهی خوشبوست را پینه گویند انرا بینه گفته اند
...
[مشاهده متن کامل]

دلیل و برهان روشن وآشکار
بیّنه که با نام های لم یکن، اهل الکتاب، منفکّین و قیّمه نیز شناخته می شود، نود و هشتمین سوره قرآن است. تعداد آیاتش را در نزد بصریان ۹ آیه و در نزد سایر قراء ۸ آیه گزارش کرده اند. در مکی یا مدنی بودن سوره در میان مفسران اختلاف است، ولی احتمال مدنی بودن آن به جهت سیاق آیات نزدیک تر است. این سوره از ۹۴ واژه و ۳۹۹ حرف تشکیل شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

بینه، نود و هشتمین سوره از سوره های قرآن است که در ترتیب سوره های مصحف عثمانی پیش از سوره «زلزال» و بعد از سوره «قدر» قرار گرفته است. بر اساس گزارش ابن عباس در خصوص ترتیب نزول سوره ها، بینه یکصدمین سوره قرآن است و پیش از سوره طلاق و پس از سوره حشر نازل شده است. نزول سوره بینه را در سال سوم یا چهارم هجری و پیش از غزوه بنی نضیر گزارش کرده اند. در منابع اسباب النزول، برای نزول سوره بیّنه علتی را گزارش نکرده اند. تنها در کتاب های تفسیری اهل سنت و شیعه در مورد آیه هفتم آن روایاتی نقل شده است که از نزول آیه در شأن علی بن ابی طالب و شیعیان او حکایت دارد. طبری، حاکم حسکانی و سیوطی از مفسران اهل سنت و بحرانی مفسر شیعی این روایات را گزارش کرده اند. کلمه بیّنه در این سوره به معنای حجت و دلیل آشکار است و اکثر مفسران سنی و شیعه مصداق بیّنه را وجود محمد می دانند.
سوره بینه با معرفی دو دسته از کفار آغاز می شود. گروهی از آنان اهل کتاب اند که منظور پیروان ادیان پیش از اسلام یعنی یهودیت و مسیحیت است و گروه دوم مشرکین عرب که برای خداوند شریک قائل بودند و بت می پرستیدند. همچنین در این سوره به جهانی بودن رسالت محمد اشاره شده است که به باور مسلمانان و آموزه های قرآنی در کتاب های آسمانی پیشین ( تورات و انجیل ) از آن خبر داده شده بود. اهل کتاب پیش از آمدن محمد، در انتظار پیامبر موعود به سر می بردند اما با اعلام رسالت پیامبر اسلام گروهی از آنان برای حفظ منافع خودشان از محمد رویگردان شدند. در بخش دیگری از سوره دو دسته از انسان ها با عنوان «شر البریّه» و «خیر البریّه» معرفی می شوند که از موضع گیری اهل کتاب و مشرکین در برابر اسلام خبر می دهد. این سوره با ذکر پاداش ها و نعمت های جاودان جهان آخرت که برای مؤمنان سعادتمند فراهم شده است، به پایان می رسد.
در منابع شیعه و سنی از ابی الدرداء در فضیلت قرائت سوره بینه از پیامبر اسلام منقول است که اگر مردم می دانستند در سوره «لم یکن» چه اثر و فایده ای هست، خانواده و اموال خود را رها می کردند و به آموزش آن روی می آوردند. بنا به گزارش روایتی که به فضیلت قرائت سوره بینه اختصاص دارد؛ خواننده این سوره دچار شرک نمی گردد و در دین محمد ثابت قدم و محکم می ماند و در قیامت مؤمن محشور می شود. به نقل از محمد گزارش شده است که وقتی خداوند قرائت این سوره را می شنود؛ می گوید به بنده من بشارت دهید که به عزت و جلالم سوگند، احوال تو را در دنیا و آخرت فراموش نمی کنم و چنان بهشت را برای تو فراهم می کنم که راضی شوی.

بینهبینهبینهبینه
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/بینه
بینه:برهان، دلیل
بینه بیاور:دلیل بیاور، شاهد بیاور
🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
...
[مشاهده متن کامل]

13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس

شاهد درفقه
بینه bīne/a
میتواند جایگزین خوبی برای واژه ویدئو باشد .
ویدئو خود به چم چیزی است که می بینیم .
بیمه از بنِ �بین� پیشنهاد من است .
کلمه ( بینة ) صفت مشبهه است و معنایش دلیل ظاهر و واضح است ، چیزی که هست بسیاری از امور واضح و ظاهر آنقدر ظهور دارند که هر چه هم متعلق به آنها شود آن را نیز روشن می سازند، مثل نور که خودش ظاهر و واضح است
...
[مشاهده متن کامل]
و هر چه هم متعلق به آنها شود آن را نیز روشن می سازند، مثل نور که خودش ظاهر و واضح است و هر چه هم نزدیکش شود ظاهر می گردد، و به همین خاطر کلمه ( بینة ) بسیار می شود که درباره چیزهائی استعمال می شود که به وسیله آن چیزهای دیگر روشن و واضح می گردد، نظیر حجت و آیت که از آن دو، تعبیر به ( بینه ) می شود. شاهدی را هم که به نفع مدعی شهادت می دهد از این رو بینه می نامند که ادعای او را روشن می کند. ( ترجمه المیزان )

در گیلکی ، به معنای نعنا
بینه یا سربینه یا اتاق رختکن حمام که بخشی از ساختمان حمام های عمومی قدیمی بود و شامل کمدهای قفل دار کوچک بود و محل تعویض لباس مراجعین، قرار دادن وسایل و حوله و محلی برای خشک کردن و لباس پوشیدن بودهمچنین
...
[مشاهده متن کامل]
مراجعین باید انجا کفشهایشان را می گذاشتند و با دمپایی وارد بقیه قسمت ها می شدند. این اتاق در ابتدایی ترین بخش های ورودی حمام قرار داشت و تقریبا درب ان در سمت مخالف درب ورودی اصلی حمام عمومی قرار داشت و اصولا بر طبق سنت علاوه بر در، دارای یک پرده در بیرون در بود که برای امنیت بیشتر افراد از دوطرف بالا به دیوار میخ شده بود. عموما کمدها در دیوارها قرار داشتند و در پایین انها یک سکو قرار داشت بدین صورت که اگر کسی وسط اتاق می ایستاد و بصورت دایره ای می چرخید در همه طرف ( بجز درب ورودی ) یک ردیف کمدهای کوچک پیوستهو یک سکوی دایره ای می دید و در مقابل انها روی زمین مملو از دمپایی بود.

از خانواده نعنا اسم دخترانه
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس