[ویکی فقه] بیع مُحاقَلَه به معنی معامله سُنبل در برابر دانه است و از آن در باب تجارت سخن رفته است.
در مراد از محاقله، اختلاف است. بعضی آن را به فروش سُنبل در برابر مقدار معینی دانه از خود آن، و بعض دیگر به فروش سنبل در برابر مقدار معینی دانه از جنس آن، خواه از سنبل مورد معامله باشد و یا غیر آن تعریف کردهاند. قول دوم، مشهور است. چنانکه در مراد از سنبل ـ که خصوص گندم است یا گندم و جو یا اعم از آن دو و دیگر کشتها همچون برنج ـ احتمالاتی مطرح شده است. عبارات فقها در تعریف محاقله، برخی افاده عمومیت و برخی افاده خصوصیت مینماید. برخی نیز بر اساس بعضی روایات، تعریف یاد شده در شناسه را برای بیع مزابنه ذکر کرده و در مقابل، تعریف مشهور برای بیع مزابنه را که در خصوص خرما است برای بیع محاقله آوردهاند.
در کلمات برخی فقها به جای واژه سنبل، در تعریف محاقله، واژه زرع به کار رفته است که مراد از آن ـ بنابر تصریح بعضی ـ همان سنبل است.
حکم بیع محاقله
بیع محاقله، حرام و باطل است، و قدر متیقّن از حرمت، فروش سنبل گندم در برابر مقدار معینی دانه گندم از همان سنبل است. حکم فروش سنبل در برابر دانه گندم از غیر آن سنبل نیز بنابر مشهور، چنین است. بسیاری از فقها، جو را نیز در حرمت، به گندم ملحق کردهاند. برخی نیز الحاق دیگر حبوبات را به گندم محتمل دانستهاند.
در مراد از محاقله، اختلاف است. بعضی آن را به فروش سُنبل در برابر مقدار معینی دانه از خود آن، و بعض دیگر به فروش سنبل در برابر مقدار معینی دانه از جنس آن، خواه از سنبل مورد معامله باشد و یا غیر آن تعریف کردهاند. قول دوم، مشهور است. چنانکه در مراد از سنبل ـ که خصوص گندم است یا گندم و جو یا اعم از آن دو و دیگر کشتها همچون برنج ـ احتمالاتی مطرح شده است. عبارات فقها در تعریف محاقله، برخی افاده عمومیت و برخی افاده خصوصیت مینماید. برخی نیز بر اساس بعضی روایات، تعریف یاد شده در شناسه را برای بیع مزابنه ذکر کرده و در مقابل، تعریف مشهور برای بیع مزابنه را که در خصوص خرما است برای بیع محاقله آوردهاند.
در کلمات برخی فقها به جای واژه سنبل، در تعریف محاقله، واژه زرع به کار رفته است که مراد از آن ـ بنابر تصریح بعضی ـ همان سنبل است.
حکم بیع محاقله
بیع محاقله، حرام و باطل است، و قدر متیقّن از حرمت، فروش سنبل گندم در برابر مقدار معینی دانه گندم از همان سنبل است. حکم فروش سنبل در برابر دانه گندم از غیر آن سنبل نیز بنابر مشهور، چنین است. بسیاری از فقها، جو را نیز در حرمت، به گندم ملحق کردهاند. برخی نیز الحاق دیگر حبوبات را به گندم محتمل دانستهاند.
wikifeqh: بیع_محاقله