[ویکی فقه] بیع سنین به معنای فروش کالا به مدّت یک سال است یا به معنای بیع سلف یا نسیه ای که کالا یا بهای آن ظرف سه سال یا بیشتر تحویل شود. از بیع سنین به مناسبت در باب تجارت سخن رفته است.در حدیث نبوی- منقول از طریق عامه- از بیع سنین نهی شده است.
در بیان مراد از بیع سنین دو احتمال- که در شناسه بدانها اشاره رفت- داده شده است:نخست آنکه فروشنده به خریدار بگوید: این کالا را به مدّت یک سال به تو فروختم. حقیقت بیع در این نوع معامله، موقّت و محدود به زمانی معیّن است که پس از آن زمان، کالا به فروشنده و بهای آن به خریدار باز می گردد. چنین بیعی صحیح نیست؛ امّا اگر بایع، ضمن فروش کالا، برای خود تا یک سال به شرط بازگرداندن ثمن، حقّ خیار فسخ قرار دهد، جایز است. دوم آنکه در بیع سلف، زمان تحویل کالا و در معامله ی نسیه، زمان تحویل بهای آن باید مشخّص باشد. این تشخّص بنابر مشهور- چه در جانب کمی و چه در جانب زیادی- حدّی ندارد؛ لیکن ابن جنید- بنابر آنچه از او نقل شده- به استناد نهی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و از بیع سنین گفته است: مدّت در جانب زیادی نباید از سه سال تجاوز کند. مشهور، نهی یاد شده را حمل بر کراهت کرده و چنین معامله ای را مکروه دانسته اند.
در بیان مراد از بیع سنین دو احتمال- که در شناسه بدانها اشاره رفت- داده شده است:نخست آنکه فروشنده به خریدار بگوید: این کالا را به مدّت یک سال به تو فروختم. حقیقت بیع در این نوع معامله، موقّت و محدود به زمانی معیّن است که پس از آن زمان، کالا به فروشنده و بهای آن به خریدار باز می گردد. چنین بیعی صحیح نیست؛ امّا اگر بایع، ضمن فروش کالا، برای خود تا یک سال به شرط بازگرداندن ثمن، حقّ خیار فسخ قرار دهد، جایز است. دوم آنکه در بیع سلف، زمان تحویل کالا و در معامله ی نسیه، زمان تحویل بهای آن باید مشخّص باشد. این تشخّص بنابر مشهور- چه در جانب کمی و چه در جانب زیادی- حدّی ندارد؛ لیکن ابن جنید- بنابر آنچه از او نقل شده- به استناد نهی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و از بیع سنین گفته است: مدّت در جانب زیادی نباید از سه سال تجاوز کند. مشهور، نهی یاد شده را حمل بر کراهت کرده و چنین معامله ای را مکروه دانسته اند.
wikifeqh: بیع_سنین