بهشت شهیدان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهشت شهیدان (قرآن). طبق نص قرآن ، آنان که در راه خداوند جهاد می کنند و کشته می شوند نزد پروردگارشان روزی می خورند و در بهشت مقیم می شوند.
شهیدان، از روزی خاص و فضل و رحمت خداوند در بهشت، بهره مند می شوند.•ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموتا بل احیآء عند ربهم یرزقون• فرحین بمآ ءاتـیهم الله من فضله...(هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند •به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند.) «عند ربهم» به بهشت تفسیر شده است.
← زندگان جاوید
شهیدان، از نبودن هیچ ترس و اندوهی برای دیگر مجاهدان در بهشت شدمانند.•ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموتا بل احیآء عند ربهم یرزقون• فرحین بمآ ءاتـیهم الله من فضله ویستبشر ون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم ولا هم یحزنون (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند •به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند.)
بهره از بهشت
شهیدان، از باغهای بهشتی با جوی های روان و دیگر نعمات بهشتی بهره می برند.•فالذین... وقـتلوا وقتلوا لاکفرن عنهم سیـاتهم ولادخلنهم جنت تجری من تحتها الانهـر...(پس پروردگارشان دعای آنان را اجابت کرد (و فرمود که) من عمل هیچ صاحب عملی از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمی کنم پس کسانی که هجرت کرده و از خانه های خود رانده شده و در راه من آزار دیده و جنگیده و کشته شده اند بدیهایشان را از آنان می زدایم و آنان را در باغهایی که از زیر (درختان) آن نهرها روان است درمی آورم (این) پاداشی است از جانب خدا و پاداش نیکو نزد خداست.) «و این آیه شریفه با این حال تنها اعمال نیکی را که در این سوره به آن ترغیب نموده نام می برد، یعنی ایثار دین بر وطن ، تحمل اذیت در راه خدا و جهاد در راه او و ظاهرا مراد از ((مهاجرین)) در جمله : ((فالذین هاجروا)) معنائی است عمومی که شامل مهاجرت و دوری از شرک و هم دوری از فامیل و هم دوری از گناه می شود، چون اولا کلمه ((هاجروا)) را مطلق آورده و ثانیا در مقابل آن مسأله اخراج از دیار را ذکر کرده که همان هجرت به معنای اخص است و ثالثا دنبال مسأله هجرت فرموده : ((لاکفرن عنهم سیئاتهم ...)) و کلمه سیئات در اصطلاح قرآن کریم به معنای گناهان صغیره است ،پس معلوم می شود که مراد از مهاجرین کسانی هستند که از گناهان کبیره اجتناب و یا توبه می کنند، و خدا هم از گناهان صغیره آنان صرف نظر می کند.»
نعمات بهشتی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس