[ویکی فقه] بنی اسرائیل و مسجدالاقصی (قرآن). مسجد الاقصی یکی از مساجد مقدس مسلمانان بوده که در برهه ای از تاریخ بنی اسرائیل برآن حاکمیت داشتند.
مسجد الاقصی مسجدی است در شهر قدس، از مسجد های تاریخی و مهم مسلمانان. مسجدالاقصی نام مسجدی در بخش شرقی شهر بیت المقدس است که در سال ۷۱۰ میلادی ساخته شد، به همین دلیل صرف نظر از قداست یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام به شمار می آید.
حاکمیت بنی اسرائیل بر مسجدالاقصی
... فاذا جآء وعد الاخرة لیسوءوا وجوهکم ولیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مرة ولیتبروا ما علوا تتبیرا.(اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می کنید. و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می شود؛ و داخل مسجد (الاقصی) می شوند همان گونه که بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می گیرند، در هم می کوبند.) (منظور از «المسجد»، مسجدالاقصی است.)
تفسیر آیه فوق
مقصود از مسجد در جمله: " و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مرة" مسجد اقصی بیت المقدس- است و به حرف آن کس که گفته مراد از مسجد تمامی سرزمین بیت المقدس است، و مجازا آن را مسجد خوانده نباید اعتنا کرد.این کلام دلالت بر چند نکته دارد: اول اینکه دشمنان بنی اسرائیل در نوبت اول هم داخل مسجد اقصی شده و آن را به قوه قهریه گرفتند، و اگر در قرآن کریم آن را نیاورده به منظور اختصار بوده است، دوم اینکه داخل شدن در مسجد برای هتک حرمت و تخریب آن بوده، سوم اینکه این مهاجمین و مبعوثین برای مجازات بنی اسرائیل و گرفتن انتقام از ایشان همانها بودند که در بار اول مبعوث برایشان شدند. و معنای جمله" و لیتبروا ما علوا تتبیرا" این است که هلاک کنند و نابود سازند" هر کسی را" که بر آن دست یابند، مردم را کشته، اموال را سوزانیده، خانه ها را خراب و شهرها را ویران سازند.
مسجد الاقصی در روایات
...
مسجد الاقصی مسجدی است در شهر قدس، از مسجد های تاریخی و مهم مسلمانان. مسجدالاقصی نام مسجدی در بخش شرقی شهر بیت المقدس است که در سال ۷۱۰ میلادی ساخته شد، به همین دلیل صرف نظر از قداست یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام به شمار می آید.
حاکمیت بنی اسرائیل بر مسجدالاقصی
... فاذا جآء وعد الاخرة لیسوءوا وجوهکم ولیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مرة ولیتبروا ما علوا تتبیرا.(اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می کنید. و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می شود؛ و داخل مسجد (الاقصی) می شوند همان گونه که بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می گیرند، در هم می کوبند.) (منظور از «المسجد»، مسجدالاقصی است.)
تفسیر آیه فوق
مقصود از مسجد در جمله: " و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مرة" مسجد اقصی بیت المقدس- است و به حرف آن کس که گفته مراد از مسجد تمامی سرزمین بیت المقدس است، و مجازا آن را مسجد خوانده نباید اعتنا کرد.این کلام دلالت بر چند نکته دارد: اول اینکه دشمنان بنی اسرائیل در نوبت اول هم داخل مسجد اقصی شده و آن را به قوه قهریه گرفتند، و اگر در قرآن کریم آن را نیاورده به منظور اختصار بوده است، دوم اینکه داخل شدن در مسجد برای هتک حرمت و تخریب آن بوده، سوم اینکه این مهاجمین و مبعوثین برای مجازات بنی اسرائیل و گرفتن انتقام از ایشان همانها بودند که در بار اول مبعوث برایشان شدند. و معنای جمله" و لیتبروا ما علوا تتبیرا" این است که هلاک کنند و نابود سازند" هر کسی را" که بر آن دست یابند، مردم را کشته، اموال را سوزانیده، خانه ها را خراب و شهرها را ویران سازند.
مسجد الاقصی در روایات
...
wikifeqh: بنی_اسرائیل_و_مسجدالاقصی_(قرآن)