[ویکی فقه]
آیات متعدد قرآن مجید، به صراحت حکایت از بقای روح پس از مرگ میکند.
انسانها با توجه به دیدگاه قرآن و احادیث و تایید دانشمندان اسلامی و حکماء و متکلمین و حتی دانشمندان غربی در باطن خود موجودی به نام روح و نفس دارند.
این موجود غیر از بدن و اعضاء و جوارح او بوده، حاکم و مدبر و مدیر و دارای شعور و درک بوده، اعمال بدن و جوارح و اعضاء را اداره میکند . نفس و روان انسانی موجود مجرد بوده، ویژگیهای جسم و ماده را ندارد، بلکه موجودی مستقل میباشد؛ گرچه در بدن در رابطه نزدیکی با جسم و اعضاء و جوارح بدن قرار دارد .
حال این مسئله در اینجا مطرح است که گرچه نفس و روح با بدن و جسم در رابطه نزدیکی قرار دارند ولی بعد از مردن انسان و جداشدن روح از بدن آیا روح فانی میگردد؟ و از بین میرود؟ یا اینکه بقاء داشته، به زندگی خود ادامه میدهد؟ .
دیدگاه غزالی در مورد علاقه نفس با بدن
غزالی در مورد علاقه نفس یا بدن چنین میگوید:
«نفس در بدن غریب است زیرا بدن از عالم فانی ملک است و نفس از عالم سرمدی ملکوت، نفس، مدبر بدن است و بدن آلت نفس، نفس انسانی در بدن به مثابه حاکمی است که در شهر و در مملکتخویش فرمان میراند»
و باز میگوید: «این جسم نسبتبه نفس چون جامه است نسبتبه تن، و تن است که جامه را به واسطه اعضای خود حرکت میدهد، قوای نفس در مواضعی از بدن ظاهر میشود در حالیکه نفس ذاتا واحد است . سمع و بصر و ذوق و لمس به منزله آلتاند . نفس مدرک است ... »
پس نفس موجود مستقلی است در بدن و همراه بدن بوده، اعضاء و جوارح را اداره میکند . حال پاسخ سؤال بالا این است که روح بعد از مرگ انسان و جداشدن از بدن بقا دارد . و بقای روح پس از مرگ بدن از معارف بلند اسلامی است که مرگ را پایان زندگی ندانسته بلکه آنرا روزنهای به زندگی دیگر آنهم در جهان برتر تلقی میکند .
نگاه قرآن به زندگی پس از مرگ
قرآن برخلاف اندیشه عرب جاهلی که معتقد بودند:
«ما هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیی و ما یهلکنا الا الدهر»
«جز زندگی دنیا، زندگی نیست میمیریم و زنده میشویم و ما را زمان و گذران زندگی نابود میسازد»
میگوید: که رشته زندگی پس از مرگ باقی است و هرگز از هم گسسته نمیشود و این حقیقت ضمن آیاتی بیان شده که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:
شهیدان زندهاند!
...
آیات متعدد قرآن مجید، به صراحت حکایت از بقای روح پس از مرگ میکند.
انسانها با توجه به دیدگاه قرآن و احادیث و تایید دانشمندان اسلامی و حکماء و متکلمین و حتی دانشمندان غربی در باطن خود موجودی به نام روح و نفس دارند.
این موجود غیر از بدن و اعضاء و جوارح او بوده، حاکم و مدبر و مدیر و دارای شعور و درک بوده، اعمال بدن و جوارح و اعضاء را اداره میکند . نفس و روان انسانی موجود مجرد بوده، ویژگیهای جسم و ماده را ندارد، بلکه موجودی مستقل میباشد؛ گرچه در بدن در رابطه نزدیکی با جسم و اعضاء و جوارح بدن قرار دارد .
حال این مسئله در اینجا مطرح است که گرچه نفس و روح با بدن و جسم در رابطه نزدیکی قرار دارند ولی بعد از مردن انسان و جداشدن روح از بدن آیا روح فانی میگردد؟ و از بین میرود؟ یا اینکه بقاء داشته، به زندگی خود ادامه میدهد؟ .
دیدگاه غزالی در مورد علاقه نفس با بدن
غزالی در مورد علاقه نفس یا بدن چنین میگوید:
«نفس در بدن غریب است زیرا بدن از عالم فانی ملک است و نفس از عالم سرمدی ملکوت، نفس، مدبر بدن است و بدن آلت نفس، نفس انسانی در بدن به مثابه حاکمی است که در شهر و در مملکتخویش فرمان میراند»
و باز میگوید: «این جسم نسبتبه نفس چون جامه است نسبتبه تن، و تن است که جامه را به واسطه اعضای خود حرکت میدهد، قوای نفس در مواضعی از بدن ظاهر میشود در حالیکه نفس ذاتا واحد است . سمع و بصر و ذوق و لمس به منزله آلتاند . نفس مدرک است ... »
پس نفس موجود مستقلی است در بدن و همراه بدن بوده، اعضاء و جوارح را اداره میکند . حال پاسخ سؤال بالا این است که روح بعد از مرگ انسان و جداشدن از بدن بقا دارد . و بقای روح پس از مرگ بدن از معارف بلند اسلامی است که مرگ را پایان زندگی ندانسته بلکه آنرا روزنهای به زندگی دیگر آنهم در جهان برتر تلقی میکند .
نگاه قرآن به زندگی پس از مرگ
قرآن برخلاف اندیشه عرب جاهلی که معتقد بودند:
«ما هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیی و ما یهلکنا الا الدهر»
«جز زندگی دنیا، زندگی نیست میمیریم و زنده میشویم و ما را زمان و گذران زندگی نابود میسازد»
میگوید: که رشته زندگی پس از مرگ باقی است و هرگز از هم گسسته نمیشود و این حقیقت ضمن آیاتی بیان شده که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:
شهیدان زندهاند!
...
wikifeqh: بقای_روح_بعد_از_مرگ