[ویکی فقه] برزخ منافقان (قرآن). منافقان از طرف خداوند تهدید به گرفتار شدن به عذاب در برزخ می شوند.
گرفتاری منافقان به عذاب برزخی ، تهدیدی از جانب خداوند می باشد و در این باره قرآن می فرماید:وممن حولکم مـن الاعراب منـفقون ومن اهل المدینة مردوا علی النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم سنعذبهم مرتین ثم یردون الی عذاب عظیم . و از (میان) اعراب بادیه نشین که اطراف شما هستند، جمعی منافقند؛ و از اهل مدینه (نیز)، گروهی سخت به نفاق پای بندند. تو آنها را نمی شناسی، ولی ما آنها را می شناسیم. بزودی آنها را دو بار مجازات می کنیم (مجازاتی با رسوایی در دنیا ، و مجازاتی به هنگام مرگ )؛ سپس بسوی مجازات بزرگی (در قیامت ) فرستاده می شوند.(طبق یک احتمال مقصود از دو عذاب در «سنعذبهم مرتین» قبل از قیامت بوده: یکی در دنیا و دیگری در قبر و برزخ. ) .در پایان آیه مجازات شدید این گروه را به این صورت بیان می کند که : ((ما بزودی آنها را دوباره مجازات خواهیم کرد، و پس از آن به سوی عذاب بزرگ دیگری فرستاده خواهند شد)) (سنعذبهم مرتین ثم یردون الی عذاب عظیم ).در اینکه ((عذاب عظیم )) اشاره به مجازاتهای روز قیامت است شکی نیست ، ولی در اینکه ، آندو عذاب دیگر چه نوع عذابی است ، در میان مفسران گفتگو است ، و احتمالات متعددی پیرامون آن داده اند.
گرفتاری منافقان به عذاب برزخی ، تهدیدی از جانب خداوند می باشد و در این باره قرآن می فرماید:وممن حولکم مـن الاعراب منـفقون ومن اهل المدینة مردوا علی النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم سنعذبهم مرتین ثم یردون الی عذاب عظیم . و از (میان) اعراب بادیه نشین که اطراف شما هستند، جمعی منافقند؛ و از اهل مدینه (نیز)، گروهی سخت به نفاق پای بندند. تو آنها را نمی شناسی، ولی ما آنها را می شناسیم. بزودی آنها را دو بار مجازات می کنیم (مجازاتی با رسوایی در دنیا ، و مجازاتی به هنگام مرگ )؛ سپس بسوی مجازات بزرگی (در قیامت ) فرستاده می شوند.(طبق یک احتمال مقصود از دو عذاب در «سنعذبهم مرتین» قبل از قیامت بوده: یکی در دنیا و دیگری در قبر و برزخ. ) .در پایان آیه مجازات شدید این گروه را به این صورت بیان می کند که : ((ما بزودی آنها را دوباره مجازات خواهیم کرد، و پس از آن به سوی عذاب بزرگ دیگری فرستاده خواهند شد)) (سنعذبهم مرتین ثم یردون الی عذاب عظیم ).در اینکه ((عذاب عظیم )) اشاره به مجازاتهای روز قیامت است شکی نیست ، ولی در اینکه ، آندو عذاب دیگر چه نوع عذابی است ، در میان مفسران گفتگو است ، و احتمالات متعددی پیرامون آن داده اند.
wikifeqh: برزخ_منافقان_(قرآن)