بازاریابی تلفنی

فرهنگستان زبان و ادب

{telemarketing , teleselling} [عمومی] بازاریابی کالا و خدمات عموماً ازطریق تلفن و اینترنت متـ . دوربازاریابی

دانشنامه عمومی

بازاریابی تلفنی، [ ۱] فروش تلفنی، [ ۲] یا دورفروشی[ ۳] یکی از زیرمجموعه های بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده، از ابزاری به نام تلفن، خریدار را برای خرید فراورده یا خدمات تشویق می کند.
در واقع نوعی از بازاریابی است که در آن فروشنده جهت برقراری ارتباط و ارائه اطلاعات به مخاطب و تبدیل آن به مشتری و نهایتاً فروش محصول از تلفن استفاده می کند. البته گرفتن وقت ملاقات نیز یکی از مراحل بازاریابی تلفنی است؛ ولی بستگی به محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید دارد. زیرا برخی از محصولات نیاز به ارائه بروشور و یا اسناد ویژه محصول دارد و می بایست مشتری با ملاحظه بروشورها پرزنت شود.
اصطلاح بازاریابی تلفنی برای اولین بار به صورت گسترده در اواخر ۱۹۷۰، برای توصیف ارتباطات سیستم بل، که مربوط به استفاده های خروجی WATS و دریافت خدمات رایگان می باشد مورد استفاده قرار گرفت.
افزایش بازاریابی تلفنی مربوط به تلفن های همراه قرن نوزدهم یا اپراتورهای توزیع برق منجر شود. استخدام اپراتورهای سوئیچینگ ( عمدتاً زنان ) در قرن بیستم به طور خاص در آمریکای شمالی، به خصوص در سراسر جهان محبوبیت یافت ( بخشی به دلیل محبوبیت حاصل از طریق تبلیغات ) . پس از انتقال از شبکه تلفن عمومی به سیستم سوئیچینگ الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر، کار اپراتورهای سوئیچینگ به تدریج کاهش یافت. با این وجود، با افزایش تبلیغات و با محبوبیت استفاده از تلفن، مشاغل جدیدی همچون شغل های بازاریابی تلفنی ایجاد شد.
بیشترِ بازاریاب های تلفنی زن هستند؛ که دلیل اصلی آن ارزان بودن کارمندان زن است. حقوق یک بازاریابِ تلفنیِ زن یک دوم تا یک چهارمِ حقوق یک بازاریابِ تلفنیِ مرد است. یکی دیگر از دلایلِ زیاد بودنِ تعدادِ بازاریاب هایِ زن، مؤدب بودن و خوش رفتار بودنِ آن ها در مقایسه با بازاریاب های تلفنی مرد دانسته شده است.
عکس بازاریابی تلفنی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس