[ویکی حج] اهل بیت(ع)، به خاندان معصوم
پیامبر اسلام(ص) اطلاق می گردد. در منابع اسلامی اهل بیت پیامبر(ص) به شش معنای، پنج تن،
پنج تن به همراه نه تن از فرزندان امام حسین(ع)، همسران پیامبر، پنج تن و همسران پیامبر، خویشاوندان نسبی پیامبر و پیروان راستین پیامبر و امامان به کار رفته است. بر اساس دیدگاه
شیعیان دوازده امامی به استناد برخی از روایات، اهل بیت علاوه بر پنج تن، شامل نه تن دیگر از نوادگان پیامبر(ص) از نسل امام حسین(ع) نیز می باشد. به باور بسیاری از علمای
شیعه و
اهل سنت آیات زیادی از
قرآن کریم درباره اهل بیت نازل شده است. همچنین در سیره و روایات پیامبر(ص) نیز جایگاه ویژه ای برای اهل بیت وجود دارد.
به باور شیعه اهل بیت پیامبر(ع) دارای خصوصیاتی از جمله: عصمت، علم و امامت هستند. البته پشتوانه این دیدگاه پاره ای از دلایل عقلی آمیخته با دلایل روایی و قرآنی است. در قرآن و روایات اسلامی بر لزوم معرفت اهل بیت و ابراز محبت به ایشان تأکید فراوان شده اشت.
حرمین شریفین نزد اهل بیت(ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند بطوری که ایشان اشتیاق فراوان به زندگی در مکه و مدینه داشتند و نیز برای مراسم حج اهتمام ویژه ای قائل بودند به طوری که تعداد دفعات شرکت اهل بیت در مراسم حج خیلی زیاد است. به عنوان مثال آورده اند که امام
حسن مجتبی(ع) بیست یا بیست و پنج مرتبه به حج رفتند. ایشان علاوه بر انجام مناسک حج از ایام حج برای هدایت مردم، دستگیری نیازمندان، مقابله با فرقه های انحرافی، اعلان حقانیت خویش و... بهره می بردند.
[ویکی فقه] اهل بیت (قرآن). مقصود از اهل بیت، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم،
علی ،
فاطمه ،
حسن و
حسین علیهم السلام است.
درباره
مصداق اهل بیت در آیه ۳۳
سوره احزاب اقوال گوناگونی وجود دارد؛ ولی طبق شواهد فراوان روایی در منابع اهل سنت و منابع شیعی مقصود از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم علی ،
فاطمه ، حسن و
حسین علیهم السلام است.«إنّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت ویطهّرکم تطهیرا»
خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.
اختصاص عصمت
کلمه «انما» در آیه
انحصار خواست خدا را می رساند، و می فهماند که خدا خواسته که رجس و پلیدی را تنها از اهل بیت دور کند، و به آنان
عصمت دهد، و کلمه (اهل البیت) چه اینکه صرفا برای
اختصاص باشد، تا غیر از اهل خانه داخل در
حکم نشوند، و چه اینکه این کلمه نوعی مدح باشد، و چه اینکه
نداء ، و به معنای (ای اهل بیت) بوده باشد، علی ای حال
دلالت دارد بر اینکه دور کردن رجس و پلیدی از آنان، و تطهیرشان، مساله ای است مختص به آنان، و کسانی که مخاطب در کلمه (عنکم - از شما) هستند.بنابراین در آیه شریفه در حقیقت دو قصر و انحصار بکار رفته، یکی انحصار
اراده و خواست خدا در بردن و دور کردن پلیدی و
تطهیر اهل بیت، دوم انحصار این عصمت و دوری از پلیدی در اهل بیت.
اهل بیت در لسان علما
اهل البیت به
اتفاق همه علمای
اسلام و مفسران،
اشاره به اهلبیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است، و این چیزی است که از ظاهر خود آیه نیز فهمیده می شود، چرا که بیت گرچه به صورت مطلق در اینجا ذکر شد، اما به
قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است. اما اینکه مقصود از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در اینجا چه اشخاصی می باشد؟ در میان مفسران گفتگو است بعضی آن را مخصوص همسران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم دانسته اند، و آیات قبل و بعد را که در باره ازواج رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم سخن می گوید، قرینه این معنی شمرده اند.
اهل بیت در لسان پیامبر و ائمه
...