الحاشیه علی اصول الکافی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الحاشیة علی اصول الکافی (علوی عاملی). الحاشیة علی اصول الکافی اثر سید احمد بن زین العابدین علوی عاملی (ق ۱۱) به زبان عربی و به تحقیق آقای سید صادق اشکوری حاشیه ای مختصر با عناوین «قال- اقول» است.
کتاب حاضر با دو مقدمه یکی از طرف کنگره بین المللی کلینی و دیگری از محقق ارجمند پیرامون شحصیت و تالیفات مولف محترم آغاز می گردد. نویسنده در این حاشیه بیشتر به جنبه ادبی و فلسفی می پردازد و به موضوعات دیگر، کمتر نظر دارد. لذا از میرداماد و صدرالدین شیرازی بسیار استفاده نموده است. توضیحات محشی بسیار مختصر بوده و فقط مواضعی را که مهم بوده، حاشیه زده است. لذا از تکرار مکررات پرهیز نموده و بخش عمده ای از اصول الکافی را در بر دارد.

[ویکی فقه] الحاشیة علی اصول الکافی (کتاب). کتاب «الحاشیة علی اصول الکافی»، حاوی حواشی ملا محمدامین استرآبادی (متوفی ۱۰۳۶ ق)، به زبان عربی، بر کتاب شریف اصول کافی کلینی رحمة الله علیه است. نویسنده، علاوه بر حاشیه مزبور، شرحی نیز بر اصول کافی دارد که از آن با نام «تعلیقات» یاد شده است.
حاشیه استرآبادی با خطبه شیخ کلینی آغاز و به «باب الدعابة و الضحک» از کتاب العشرة خاتمه یافته است. در هر قسمت، پس از لفظ «قوله»، بخشی از عبارت کافی ذکر شده و در مورد آن توضیح داده شده است. از مطلبی که در پایان کتاب، به عنوان شرح جمله «عن واضحة» نقل شده، استفاده می شود که این حاشیه، تا نیمی از کتاب ایمان و کفر اصول کافی است، زیرا این جمله، در حدیث شماره ۵ و ۲۱ باب الذنوب کتاب ایمان و کفر آمده است.

[ویکی نور] الحاشیه علی اصول الکافی (استرآبادی). الحاشیة علی اصول الکافی، حاوی حواشی ملاّ محمد امین استرآبادی (متوفی 1036ق)، به زبان عربی، بر کتاب شریف اصول کافی کلینی(ره) است. نویسنده، علاوه بر حاشیه مزبور، شرحی نیز بر اصول کافی دارد که از آن با نام «تعلیقات» یاد شده است.
حاشیه استرآبادی با خطبه شیخ کلینی آغاز و به «باب الدعابة و الضحک» از کتاب العشرة خاتمه یافته است. در هر قسمت، پس از لفظ«قوله»، بخشی از عبارت کافی ذکر شده و در مورد آن توضیح داده شده است.
از مطلبی که در پایان کتاب، به عنوان شرح جمله «عن واضحة» نقل شده، استفاده می شود که این حاشیه، تا نیمی از کتاب ایمان و کفرِ اصول کافی است، زیرا این جمله، در حدیث شماره 5 و 21 باب الذنوب کتاب ایمان و کفر آمده است.
مولی محمد امین استرآبادی، از علمای بزرگ اخباری است که افکارش همواره مورد بحث بوده و برخی او را تأیید و برخی نقد کرده اند. غالب علما به طریقه او راضی نبوده اند؛ چرا که او سبب تقسیم شیعه به دو دسته اخباری و اصولی بوده است و اولین کسی است که باب طعن بر مجتهدین را باز نموده است.
وی به صحت جمیع احادیث کتب اربعه و اصولاً صحّت غالب احادیث امامی قائل است. او معتقد است که منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه(ع) آنها را مدون ساخته و به مضامین آنها عمل می کردند. وی هم چنین تقیسم حدیث را به اقسام چهارگانه صحیح، حسن، موثق و ضعیف باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش، نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است.

[ویکی نور] الحاشیه علی اصول الکافی (حسینی عاملی). " الحاشیه علی الاصول الکافی" تالیف سید بدرالدین بن احمد حسینی عاملی از علمای قرن 11 ق است که به زبان عربی نوشته و شامل حواشی ای است که ایشان برکتاب الکافی زده اند و توضیحاتی درباره ی احادیث و لغاط مشکل حدیثی، داده اند. سید محمد تقی موسوی در سال 1094 ق جمع آوری و مرتب نمودن این حواشی را به عهده گرفته است. تحقیق این کتاب توسط آقای علی فاضلی انجام گرفته است.
کتاب پس از مقدمه ی مهدی مهریزی درباره آثار کنگره ی بین المللی کلینی در سال 1429 ق، مقدمه ی محقق پیرامون شخصیت مولف و آثار و کتاب ارزشمند او آغاز می گردد.
شیخ حر عاملی این کتاب را از مولفات مصنف شمرده و گفته است: «و حاشیه لطیفه علی اصول الکافی» .
مولف با عبارتی چون قوله و اقول به توضیح عبارات الکافی پرداخته است.
وی در کتاب خود به نسخ فراوانی اعتماد جسته است. محقق کتاب می گوید من بعضی از جمل دعائی را که در سه موضع می باشد از کتاب حذف نمودم و همچنین در مواردی که مولف عناوین باب را ذکر نکرده و بعد آن «الخ» گذاشته، بدل این کلمه مابقی را از عناوین باب، بین گیومه اضافه کرده ام.
کتاب دارای 10 فهرست می باشد که شامل : 1- فهرست آیات. 2- فهرست احادیث. 3- فهرست اعلام . 4- فهرست فرق و جماعات و ایام. 5- فهرست اماکن.6- فهرست اشیاء و حیوانات. 7- فهرست کتب وارده در متن. 8- فهرست اشعار. 9- فهرست مصادر و مراجع تحقیق. 10- فهرست محتویات و موضوعات کتاب.

[ویکی نور] الحاشیه علی اصول الکافی (رفیعا). " الحاشیه علی الاصول الکافی " تالیف رفیع الدین محمد بن حیدر نائینی متولد سال 1082 ق است که به زبان عربی در یک جلد جمع آوری شده است. محقق این کتاب آقای محمد حسین درایتی می باشد.
به گفته مولف ، این کتاب در جواب گرو از شاگردانش که از وی در خواست چنین شرحی را کرده بودند ، نوشته اشت. و یکی از آنان به نام امیر معصوم بن محمد فصیح ابن اولیاء حسینی تبریزی قزوینی متولد 1091 ق ، این حاشیه را در کتابی مستقل جمع نموده است.
کتاب با سخنی از مهدی مهریزی درباره مجموعه آثار کنگره ی بین المللی شیخ کلینی ، و مقدمه محقق در باره شخصیت علمی و آثار و شاگردان مولف آغاز و سپس اصل کتاب شروع می گردد.
از اهمیت کتاب همین بس که علامه مجلسی در شرحی که بر کافی به نام مرآه العقول دارد ، از این حاشیه بهره جسته است. شکی نیست که این حاشیه از دقیقترین حواشی بر کافی است و از جهات مختلفی ممتاز شده است:
1- آنکه مولف از اساتید معقول و دارای دقت‍ فلسفی و کلامی است و این اثر مشحون لطائف و دقائق عقلیه و کلامیه است که مبتنی بر مذهب امامیه می باشد ، خصوصا به جهت آنچه که از وی در شرح کتاب توحید وارد شده است .
2- مولف در این حاشیه از سند احادیث غافل نگشته و به طور کلی آن را ترک ننموده ، لذا متعرض بعضی روایات مشترک یا مجهول شده است.

[ویکی فقه] الحاشیه علی اصول الکافی (علوی عاملی). الحاشیة علی اصول الکافی اثر سید احمد بن زین العابدین علوی عاملی (ق ۱۱) به زبان عربی و به تحقیق آقای سید صادق اشکوری حاشیه ای مختصر با عناوین «قال- اقول» است.
کتاب حاضر با دو مقدمه یکی از طرف کنگره بین المللی کلینی و دیگری از محقق ارجمند پیرامون شحصیت و تالیفات مولف محترم آغاز می گردد. نویسنده در این حاشیه بیشتر به جنبه ادبی و فلسفی می پردازد و به موضوعات دیگر، کمتر نظر دارد. لذا از میرداماد و صدرالدین شیرازی بسیار استفاده نموده است. توضیحات محشی بسیار مختصر بوده و فقط مواضعی را که مهم بوده، حاشیه زده است. لذا از تکرار مکررات پرهیز نموده و بخش عمده ای از اصول الکافی را در بر دارد.
فهارس کتاب
کتاب دارای ۸ فهرست می باشد که شامل: فهرست آیات، احادیث، اعلام، فرق و مذاهب و قبائل، فهرست اماکن، کتب وارده در متن، مصادر و مراجع تحقیق و فهرست محتویات و موضوعات کتاب می باشد.
منابع مقاله
۱- متن و مقدمه الحاشیة علی اصول الکافی؛ ۲- کتاب شناسی کلینی و کتاب الکافی.

[ویکی نور] الحاشیه علی اصول الکافی (علوی عاملی). الحاشیة علی اصول الکافی اثر سید احمد بن زین العابدین علوی عاملی (ق 11) به زبان عربی و به تحقیق آقای سید صادق اشکوری حاشیه ای مختصر با عناوین «قال- اقول» است.
کتاب حاضر با دو مقدمه یکی از طرف کنگره بین المللی کلینی و دیگری از محقق ارجمند پیرامون شحصیت و تألیفات مؤلف محترم آغاز می گردد.
نویسنده در این حاشیه بیشتر به جنبه ادبی و فلسفی می پردازد و به موضوعات دیگر، کمتر نظر دارد. لذا از میرداماد و صدر الدین شیرازی بسیار استفاده نموده است.
توضیحات محشی بسیار مختصر بوده و فقط مواضعی را که مهم بوده، حاشیه زده است. لذا از تکرار مکررات پرهیز نموده و بخش عمده ای از اصول الکافی را در بر دارد.
کتاب دارای 8 فهرست می باشد که شامل: فهرست آیات، احادیث، اعلام، فرق و مذاهب و قبائل، فهرست اماکن، کتب وارده در متن، مصادر و مراجع تحقیق و فهرست محتویات و موضوعات کتاب میباشد.

[ویکی فقه] الحاشیه علی اصول الکافی (کتاب). کتاب «الحاشیة علی اصول الکافی»، حاوی حواشی ملا محمدامین استرآبادی (متوفی ۱۰۳۶ ق)، به زبان عربی، بر کتاب شریف اصول کافی کلینی رحمة الله علیه است. نویسنده، علاوه بر حاشیه مزبور، شرحی نیز بر اصول کافی دارد که از آن با نام «تعلیقات» یاد شده است.
حاشیه استرآبادی با خطبه شیخ کلینی آغاز و به «باب الدعابة و الضحک» از کتاب العشرة خاتمه یافته است. در هر قسمت، پس از لفظ «قوله»، بخشی از عبارت کافی ذکر شده و در مورد آن توضیح داده شده است. از مطلبی که در پایان کتاب، به عنوان شرح جمله «عن واضحة» نقل شده، استفاده می شود که این حاشیه، تا نیمی از کتاب ایمان و کفر اصول کافی است، زیرا این جمله، در حدیث شماره ۵ و ۲۱ باب الذنوب کتاب ایمان و کفر آمده است.
گزارش محتوا
مولی محمد امین استرآبادی، از علمای بزرگ اخباری است که افکارش همواره مورد بحث بوده و برخی او را تایید و برخی نقد کرده اند. غالب علما به طریقه او راضی نبوده اند؛ چرا که او سبب تقسیم شیعه به دو دسته اخباری و اصولی بوده است و اولین کسی است که باب طعن بر مجتهدین را باز نموده است. وی به صحت جمیع احادیث کتب اربعه و اصولا صحت غالب احادیث امامی قائل است. او معتقد است که منابع کتب اربعه، اصولی است که اصحاب ائمه علیه السّلام آنها را مدون ساخته و به مضامین آنها عمل می کردند. وی هم چنین تقیسم حدیث را به اقسام چهارگانه صحیح، حسن، موثق و ضعیف باطل دانسته و با تکیه بر اینکه این روش، نزد متقدمان امامیه معمول نبوده، آن را به شدت رد کرده است. کتاب، با مقدمه تحقیقی ارزش مندی به قلم علی فاضلی آغاز شده است. در ابتدای آن مطالب بزرگانی چون صاحب مدارک، مجلسی اول، فاضل تونی و بسیاری دیگر در حق نویسنده آمده است، سپس مشایخ، شاگردان و راویان از او، از منابعی همچون ریاض العلماء، اعیان الشیعة، طبقات اعلام الشیعة و امل الآمل ذکر شده است. تالیفات این شخصیت به همراه توضیحات و گاه نسخ موجود از آنها و حواشی و ردیه هایی که بر آثار استرآبادی نوشته شده و نیز استرآبادی و تاثیرات فکری او، خانواده و فرزندانش، محل وفات و دفن او، از دیگر مطالب این تحقیق است. بخش دیگری از این مقدمه تحقیقی، به «جامع الحواشی» مولی خلیل بن غازی قزوینی و مشایخ و تلامیذ و دیدگاه های او اختصاص دارد. دلیل ذکر این بخش به آن جهت است که مولی خلیل قزوینی، حاشیه استرآبادی را در سال ۱۰۵۷ ق، از حاشیه نسخه مؤلف گردآوری کرده است. آخرین بخش مقدمه، ذکر نسخه های مورد استفاده کتاب است. متن اثر، مشتمل بر تعلیقاتی است که گاه در حد توضیح کوتاه لفظی و عبارتی و گاه نیز نسبتا مفصل است.
وضعیت کتاب
چهار نسخه از کتاب، موجود است که محقق، بیشتر بر دو نسخه کتاب خانه آیة الله مرعشی نجفی اعتماد کرده است. اختلاف نسخ و برخی توضیحات در پاورقی کتاب آمده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس