[ویکی فقه] التجدید فی الإتقان و التجوید (کتاب). «التجدید فی الاتقان و التجوید» نوشته احمد محمود عبد السمیع شامل مطالبی درباره علم تجوید است.
موضوعات کتاب عبارتند از: وجوب علم تجوید، اقسام تجوید، اهمیت تلقی تجوید از افواه مشایخ این فن، خلاصه ای از تاریخ تجوید و قرائات، مهمترین آثاری که در این زمینه نگاشته شده، منشا اختلاف قرائات ، قرائت های متواتره، احرف سبعة ، آداب حامل قرآن، شکل مصحف و اعجام حروف آن و بیان سه دیدگاه در رابطه با اعجام حروف عربی، تجزیه و تخریب (حزب حزب کردن و جزء جزء کردن) قرآن مجید در مصاحف عثمانی ، کیفیت حفظ قرآن ، عدد و اسامی سوره های قرآن، توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره ها، کیفیت و نحوه صحیح تلاوت قرآن و آنچه که آموختن آن بر کسی که در علم تجوید مبتدی است لازم است، تاریخچه ای کوتاه از جریان جمع آوری قرآن، تقسیم مخارج حروف به مخارج عامه و مخارج خاصه. اقسام مخارج عامه یعنی جوف ، حلق ، لسان ، شفتان و خیشوم . ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و... ، دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر ، استعلاء ، استفال و... ، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء ، اقسام وقف . در ادامه این کتاب، رساله «الکواکب الدریة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است. مؤلف در این رساله به بررسی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علت نزول قرآن با حروف سبعة، ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی درباره مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف ، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و... ، رد ادعای تحریف قرآن و...
موضوعات کتاب عبارتند از: وجوب علم تجوید، اقسام تجوید، اهمیت تلقی تجوید از افواه مشایخ این فن، خلاصه ای از تاریخ تجوید و قرائات، مهمترین آثاری که در این زمینه نگاشته شده، منشا اختلاف قرائات ، قرائت های متواتره، احرف سبعة ، آداب حامل قرآن، شکل مصحف و اعجام حروف آن و بیان سه دیدگاه در رابطه با اعجام حروف عربی، تجزیه و تخریب (حزب حزب کردن و جزء جزء کردن) قرآن مجید در مصاحف عثمانی ، کیفیت حفظ قرآن ، عدد و اسامی سوره های قرآن، توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره ها، کیفیت و نحوه صحیح تلاوت قرآن و آنچه که آموختن آن بر کسی که در علم تجوید مبتدی است لازم است، تاریخچه ای کوتاه از جریان جمع آوری قرآن، تقسیم مخارج حروف به مخارج عامه و مخارج خاصه. اقسام مخارج عامه یعنی جوف ، حلق ، لسان ، شفتان و خیشوم . ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و... ، دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر ، استعلاء ، استفال و... ، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء ، اقسام وقف . در ادامه این کتاب، رساله «الکواکب الدریة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است. مؤلف در این رساله به بررسی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علت نزول قرآن با حروف سبعة، ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی درباره مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف ، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و... ، رد ادعای تحریف قرآن و...
[ویکی نور] التجدید فی الاتقان و التجوید نوشته احمد محمود عبدالسمیع شامل مطالبی دربارۀ علم تجوید
همچون وجوب علم تجوید، اقسام تجوید، اهمیت تلقی تجوید از افواه مشایخ این فن، خلاصه ای از تاریخ تجوید و قرائات، مهمترین آثاری که در این زمینه نگاشته شده، منشأ اختلاف قرائات، قرائت های متواتره،أحرف سبعة، آداب حامل قرآن، شکل مصحف و اعجام حروف آن و بیان سه دیدگاه در رابطه با اعجام حروف عربی، تجزیه و تخریب(حزب حزب کردن و جزء جزء کردن)قرآن مجید در مصاحف عثمانی، کیفیت حفظ قرآن، عدد و اسامی سوره های قرآن، توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره ها، کیفیت و نحوه صحیح تلاوت قرآن و آنچه که آموختن آن بر کسی که در علم تجوید مبتدی است لازم است، تاریخچه ای کوتاه از جریان جمع آوری قرآن، تقسیم مخارج حروف به مخارج عامه و مخارج خاصه.
اقسام مخارج عامه یعنی جوف، حلق، لسان، شفتان و خیشوم.ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و...،دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر، استعلاء، استفال و...، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء، اقسام وقف.
در ادامه این کتاب، رسالۀ «الکواکب الدرّیة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الأزهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است.مؤلف در این رساله به بررسی حدیث«انزل القرآن علی سبعة أحرف»پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علّت نزول قرآن با حروف سبعة،ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی دربارۀ مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و...، ردّ ادعای تحریف قرآن و...
«التجدید فی الاتقان و التجوید» شامل یک مقدمه و عناوین ذیل می باشد:وجوب علم التجوید...، موجز عن تاریخ التجوید و القرائات، القرائات المتواترة، الاحرف السبعة، صلة القرائات السبع بالاحرف السبعة، آداب حامل القرآن، فی کتابة القرآن و اکرام المصحف، کیفیة حفظ و تثبیت القرآن، نبذة مختصرة عن جمع القرآن، تقسیم مخارج الحروف، القاب الحروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد الحروف، الوقف و الابتداء، اقسام الوقف و...
«الکواکب الدریة...» شامل یک خطبه و پنج باب می باشد.
اقسام مخارج عامه یعنی جوف، حلق، لسان، شفتان و خیشوم.ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و...،دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر، استعلاء، استفال و...، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء، اقسام وقف.
در ادامه این کتاب، رسالۀ «الکواکب الدرّیة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الأزهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است.مؤلف در این رساله به بررسی حدیث«انزل القرآن علی سبعة أحرف»پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علّت نزول قرآن با حروف سبعة،ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی دربارۀ مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و...، ردّ ادعای تحریف قرآن و...
«التجدید فی الاتقان و التجوید» شامل یک مقدمه و عناوین ذیل می باشد:وجوب علم التجوید...، موجز عن تاریخ التجوید و القرائات، القرائات المتواترة، الاحرف السبعة، صلة القرائات السبع بالاحرف السبعة، آداب حامل القرآن، فی کتابة القرآن و اکرام المصحف، کیفیة حفظ و تثبیت القرآن، نبذة مختصرة عن جمع القرآن، تقسیم مخارج الحروف، القاب الحروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد الحروف، الوقف و الابتداء، اقسام الوقف و...
«الکواکب الدریة...» شامل یک خطبه و پنج باب می باشد.
wikinoor: التجدید_فی_الإتقان_و_التجوید
[ویکی فقه] التجدید فی الاتقان و التجوید (کتاب). «التجدید فی الاتقان و التجوید» نوشته احمد محمود عبد السمیع شامل مطالبی درباره علم تجوید است.
موضوعات کتاب عبارتند از: وجوب علم تجوید، اقسام تجوید، اهمیت تلقی تجوید از افواه مشایخ این فن، خلاصه ای از تاریخ تجوید و قرائات، مهمترین آثاری که در این زمینه نگاشته شده، منشا اختلاف قرائات ، قرائت های متواتره، احرف سبعة ، آداب حامل قرآن، شکل مصحف و اعجام حروف آن و بیان سه دیدگاه در رابطه با اعجام حروف عربی، تجزیه و تخریب (حزب حزب کردن و جزء جزء کردن) قرآن مجید در مصاحف عثمانی ، کیفیت حفظ قرآن ، عدد و اسامی سوره های قرآن، توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره ها، کیفیت و نحوه صحیح تلاوت قرآن و آنچه که آموختن آن بر کسی که در علم تجوید مبتدی است لازم است، تاریخچه ای کوتاه از جریان جمع آوری قرآن، تقسیم مخارج حروف به مخارج عامه و مخارج خاصه. اقسام مخارج عامه یعنی جوف ، حلق ، لسان ، شفتان و خیشوم . ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و... ، دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر ، استعلاء ، استفال و... ، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء ، اقسام وقف . در ادامه این کتاب، رساله «الکواکب الدریة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است. مؤلف در این رساله به بررسی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علت نزول قرآن با حروف سبعة، ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی درباره مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف ، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و... ، رد ادعای تحریف قرآن و...
ساختار کتاب
«التجدید فی الاتقان و التجوید» شامل یک مقدمه و عناوین ذیل می باشد: وجوب علم التجوید... ، موجز عن تاریخ التجوید و القرائات، القرائات المتواترة، الاحرف السبعة، صلة القرائات السبع بالاحرف السبعة، آداب حامل القرآن، فی کتابة القرآن و اکرام المصحف، کیفیة حفظ و تثبیت القرآن، نبذة مختصرة عن جمع القرآن، تقسیم مخارج الحروف، القاب الحروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد الحروف، الوقف و الابتداء، اقسام الوقف و... «الکواکب الدریة...» شامل یک خطبه و پنج باب می باشد. الباب الاول: فی الکلام علی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» دارای هشت فصل می باشد. الباب الثانی: فی الکلام علی سبب جمع القرآن و من جمعه، که دارای دو فصل است. الباب الثالث: فی الکلام علی المصاحف العثمانیة، دارای ۵ فصل است. الباب الرابع: فی الکلام علی ما یجوز من القرائات و ما لا یجوز، دارای ۳ فصل می باشد. الباب الخامس: فی الکلام علی حکم اتباع رسم المصاحف العثمانیة، دارای یک فصل، دو تنبیه، یک تتمه، یک فائدة و یک خاتمه است. در پایان فهرست مصادر و منابع این کتاب به همراه فهرست موضوعات در اختیار خواننده قرار گرفته است.
نسخه شناسی
«التجدید فی الاتقان و التجوید» نوشته احمدمحمود عبد السمیع الشافعی الحفیان به همراه «الکواکب الدریة» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد در یک مجلد در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۲۴۸ صفحه اولین بار در سال ۱۴۲۴ هجری توسط «دار الکتب العلمیة» بیروت منتشر شده است.
موضوعات کتاب عبارتند از: وجوب علم تجوید، اقسام تجوید، اهمیت تلقی تجوید از افواه مشایخ این فن، خلاصه ای از تاریخ تجوید و قرائات، مهمترین آثاری که در این زمینه نگاشته شده، منشا اختلاف قرائات ، قرائت های متواتره، احرف سبعة ، آداب حامل قرآن، شکل مصحف و اعجام حروف آن و بیان سه دیدگاه در رابطه با اعجام حروف عربی، تجزیه و تخریب (حزب حزب کردن و جزء جزء کردن) قرآن مجید در مصاحف عثمانی ، کیفیت حفظ قرآن ، عدد و اسامی سوره های قرآن، توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره ها، کیفیت و نحوه صحیح تلاوت قرآن و آنچه که آموختن آن بر کسی که در علم تجوید مبتدی است لازم است، تاریخچه ای کوتاه از جریان جمع آوری قرآن، تقسیم مخارج حروف به مخارج عامه و مخارج خاصه. اقسام مخارج عامه یعنی جوف ، حلق ، لسان ، شفتان و خیشوم . ترتیب مخارج خاصه بر حسب ورود آنها در مخارج حروف عامه، جدول مخارج حروف عامه و خاصه، القاب دهگانه حروف مثل حروف حلقیة، لهویة، اسلیة و... ، دیدگاههای مختلف پیرامون عدد مخارج حروف، تقسیم صفات حروف نظیر همس، جهر ، استعلاء ، استفال و... ، جدول مقارنه بین صفات حروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد حروف، وقف و ابتداء ، اقسام وقف . در ادامه این کتاب، رساله «الکواکب الدریة فی نزول القرآن علی سبعة احرف» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد، نیز درج شده است. مؤلف در این رساله به بررسی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» پرداخته و نیز بیان مراد از حروف هفتگانه، ترجیح دیدگاهی که قائلست به اینکه مراد از احرف، وجوه لغت عرب است، علت نزول قرآن با حروف سبعة، ثمرات اختلاف قرائات، جمع و تدوین قرآن، سخنی درباره مصاحف عثمانی، حکم سوزاندن مصحف ، قرائتهای جایز و غیر جایز، شرایط ثبوت قرائت و... ، رد ادعای تحریف قرآن و...
ساختار کتاب
«التجدید فی الاتقان و التجوید» شامل یک مقدمه و عناوین ذیل می باشد: وجوب علم التجوید... ، موجز عن تاریخ التجوید و القرائات، القرائات المتواترة، الاحرف السبعة، صلة القرائات السبع بالاحرف السبعة، آداب حامل القرآن، فی کتابة القرآن و اکرام المصحف، کیفیة حفظ و تثبیت القرآن، نبذة مختصرة عن جمع القرآن، تقسیم مخارج الحروف، القاب الحروف، تماثل و تقارب و تجانس و تباعد الحروف، الوقف و الابتداء، اقسام الوقف و... «الکواکب الدریة...» شامل یک خطبه و پنج باب می باشد. الباب الاول: فی الکلام علی حدیث «انزل القرآن علی سبعة احرف» دارای هشت فصل می باشد. الباب الثانی: فی الکلام علی سبب جمع القرآن و من جمعه، که دارای دو فصل است. الباب الثالث: فی الکلام علی المصاحف العثمانیة، دارای ۵ فصل است. الباب الرابع: فی الکلام علی ما یجوز من القرائات و ما لا یجوز، دارای ۳ فصل می باشد. الباب الخامس: فی الکلام علی حکم اتباع رسم المصاحف العثمانیة، دارای یک فصل، دو تنبیه، یک تتمه، یک فائدة و یک خاتمه است. در پایان فهرست مصادر و منابع این کتاب به همراه فهرست موضوعات در اختیار خواننده قرار گرفته است.
نسخه شناسی
«التجدید فی الاتقان و التجوید» نوشته احمدمحمود عبد السمیع الشافعی الحفیان به همراه «الکواکب الدریة» نوشته محمد بن علی بن خلف الحسینی المالکی الازهری المعروف بالحداد در یک مجلد در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۲۴۸ صفحه اولین بار در سال ۱۴۲۴ هجری توسط «دار الکتب العلمیة» بیروت منتشر شده است.
wikifeqh: التجدید_فی_الإتقان_و_التجوید_(کتاب)