[ویکی فقه] الأصول فی علم الأصول (کتاب). «الاصول فی علم الاصول» تالیف آیة الله، میرزا علی ایروانی نجفی ، به زبان عربی است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول ، هدف اصلی این کتاب است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول ، هدف اصلی این کتاب است.
[ویکی نور] «الأصول فی علم الأصول» تألیف آیة الله، میرزا علی ایروانی نجفی، به زبان عربی است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول، هدف اصلی این کتاب است.
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلی مختلف تنظیم شده است.
در جزء اول، موضوع علم(با مباحثی از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع(با مباحثی از قبیل حقیقت استعمال، معنای حرفی، مدلول جمل و...)، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم(با مباحثی از قبیل معنای صحت، قدر جامع برای صحیح و اعم و...)، مشتق(با مباحثی از قبیل معانی افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...)، اوامر(با مباحثی از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدی و توصلی...)، نواهی(با مباحثی از قبیل ماده نهی، اجتماع امر و نهی و...)، مفهوم و منطوق(با مباحثی از قبیل معنی مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...)، عموم و خصوص(با مباحثی از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...)، مطلق و مقید(با مباحثی از قبیل معنی مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسی شده است.
در جزء دوم، حجیت قطع(با مباحثی از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...)، حجیت ظن(با مباحثی از قبیل محاذیر تعبد به ظن، معنای جعل حجیت و...)، حجیت ظواهر با مباحثی متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثی متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثی متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط، مباحث استصحاب، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول، هدف اصلی این کتاب است.
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلی مختلف تنظیم شده است.
در جزء اول، موضوع علم(با مباحثی از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع(با مباحثی از قبیل حقیقت استعمال، معنای حرفی، مدلول جمل و...)، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم(با مباحثی از قبیل معنای صحت، قدر جامع برای صحیح و اعم و...)، مشتق(با مباحثی از قبیل معانی افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...)، اوامر(با مباحثی از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدی و توصلی...)، نواهی(با مباحثی از قبیل ماده نهی، اجتماع امر و نهی و...)، مفهوم و منطوق(با مباحثی از قبیل معنی مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...)، عموم و خصوص(با مباحثی از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...)، مطلق و مقید(با مباحثی از قبیل معنی مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسی شده است.
در جزء دوم، حجیت قطع(با مباحثی از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...)، حجیت ظن(با مباحثی از قبیل محاذیر تعبد به ظن، معنای جعل حجیت و...)، حجیت ظواهر با مباحثی متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثی متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثی متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط، مباحث استصحاب، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
wikinoor: الأصول_فی_علم_الأصول
[ویکی نور] الاصول فی علم الاصول (چاپی). الأصول فی علم الأصول تألیف آیت الله میرزا على ایروانى نجفى، به زبان عربى است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلى علم اصول، هدف اصلى این کتاب است.
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلى مختلف تنظیم شده است.
در جزء اول، موضوع علم(با مباحثى از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع(با مباحثى از قبیل حقیقت استعمال، معناى حرفى، مدلول جمل و...)، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم(با مباحثى از قبیل معناى صحت، قدر جامع براى صحیح و اعم و...)، مشتق(با مباحثى از قبیل معانى افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...)، اوامر (با مباحثى از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدى و توصلى...)، نواهى (با مباحثى از قبیل ماده نهى، اجتماع امر و نهى و...)، مفهوم و منطوق(با مباحثى از قبیل معنى مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...)، عموم و خصوص(با مباحثى از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...)، مطلق و مقید(با مباحثى از قبیل معنى مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسى شده است.
در جزء دوم، حجیت قطع(با مباحثى از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...)، حجیت ظن (با مباحثى از قبیل محاذیر تعبدبه ظن، معناى جعل حجیت و...)، حجیت ظواهر با مباحثى متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثى متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثى متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط، مباحث استصحاب، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
در پایان جزء دوم، فهرست آیات، فهرست احادیث، فهرست مصادر تحقیق و فهرست موضوعات ذکر شده است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلى علم اصول، هدف اصلى این کتاب است.
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلى مختلف تنظیم شده است.
در جزء اول، موضوع علم(با مباحثى از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع(با مباحثى از قبیل حقیقت استعمال، معناى حرفى، مدلول جمل و...)، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم(با مباحثى از قبیل معناى صحت، قدر جامع براى صحیح و اعم و...)، مشتق(با مباحثى از قبیل معانى افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...)، اوامر (با مباحثى از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدى و توصلى...)، نواهى (با مباحثى از قبیل ماده نهى، اجتماع امر و نهى و...)، مفهوم و منطوق(با مباحثى از قبیل معنى مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...)، عموم و خصوص(با مباحثى از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...)، مطلق و مقید(با مباحثى از قبیل معنى مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسى شده است.
در جزء دوم، حجیت قطع(با مباحثى از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...)، حجیت ظن (با مباحثى از قبیل محاذیر تعبدبه ظن، معناى جعل حجیت و...)، حجیت ظواهر با مباحثى متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثى متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثى متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط، مباحث استصحاب، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
در پایان جزء دوم، فهرست آیات، فهرست احادیث، فهرست مصادر تحقیق و فهرست موضوعات ذکر شده است.
wikinoor: الأصول_فی_علم_الأصول_(چاپی)
[ویکی نور] الاصول فی علم الاصول (خطی). الأصول فی علم الأصول تألیف میرزا علی ایروانی (متوفی 1354ق) از جمله آثار نویسنده در علم اصول فقه است.
اصل کتاب در دو جلد تألیف شده که در این نسخه از اثر، تنها بخشی مختصری از اثر (23 صفحه) باقی مانده است. موضوع علم، امتیاز علوم، وحدت علم، مبحث وضع، حقیقت استعمال، اقسام وضع از جمله مباحث مطرح شده در این بخش از کتاب است. وضع تعیینی و تعینی آخرین مباحث مطرح شده در این نسخه است که به پایان نرسیده است.
میرزا علی ایروانی حواشی و شروح مختلفی بر کتاب کفایه الاصول نوشته است. کتاب مورد بحث آخرین اثری است که در این زمینه نوشته چراکه آخرین تاریخی که در نسخه وجود دارد به سال 1347ق باز میگردد و تألیف کتاب تا آخر عمر ایشان ادامه داشته است. از سفید ماندن برخی مباحث کتاب مشخص میشود که اجل مهلت نداده که کتاب را به پایان آورد. اینکه اصحاب تراجم این کتاب را در شمار تألیفات نویسنده ذکر نکردهاند شاید به دلیل تأخیر تألیف تا آخر عمر ایشان بوده است.
متن کامل دو جلدی کتاب در سال 1422ق توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مقدمه تحقیقی به قلم محمدکاظم رحمان ستایش منتشر شده است.
الأصول فی علم الأصول (چاپی)
بشری المحققین و بغیی المجتهدین (یک جلدی)
اصل کتاب در دو جلد تألیف شده که در این نسخه از اثر، تنها بخشی مختصری از اثر (23 صفحه) باقی مانده است. موضوع علم، امتیاز علوم، وحدت علم، مبحث وضع، حقیقت استعمال، اقسام وضع از جمله مباحث مطرح شده در این بخش از کتاب است. وضع تعیینی و تعینی آخرین مباحث مطرح شده در این نسخه است که به پایان نرسیده است.
میرزا علی ایروانی حواشی و شروح مختلفی بر کتاب کفایه الاصول نوشته است. کتاب مورد بحث آخرین اثری است که در این زمینه نوشته چراکه آخرین تاریخی که در نسخه وجود دارد به سال 1347ق باز میگردد و تألیف کتاب تا آخر عمر ایشان ادامه داشته است. از سفید ماندن برخی مباحث کتاب مشخص میشود که اجل مهلت نداده که کتاب را به پایان آورد. اینکه اصحاب تراجم این کتاب را در شمار تألیفات نویسنده ذکر نکردهاند شاید به دلیل تأخیر تألیف تا آخر عمر ایشان بوده است.
متن کامل دو جلدی کتاب در سال 1422ق توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مقدمه تحقیقی به قلم محمدکاظم رحمان ستایش منتشر شده است.
الأصول فی علم الأصول (چاپی)
بشری المحققین و بغیی المجتهدین (یک جلدی)
wikinoor: الأصول_فی_علم_الأصول_(خطی)
[ویکی فقه] الاصول فی علم الاصول (کتاب). «الاصول فی علم الاصول» تالیف آیة الله، میرزا علی ایروانی نجفی ، به زبان عربی است.
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول ، هدف اصلی این کتاب است.
ساختار
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلی مختلف تنظیم شده است.
گزارش محتوا
در جزء اول، موضوع علم (با مباحثی از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع (با مباحثی از قبیل حقیقت استعمال ، معنای حرفی، مدلول جمل و...) ، حقیقت شرعیه ، صحیح و اعم (با مباحثی از قبیل معنای صحت ، قدر جامع برای صحیح و اعم و...) ، مشتق (با مباحثی از قبیل معانی افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...) ، اوامر (با مباحثی از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدی و توصلی ...) ، نواهی (با مباحثی از قبیل ماده نهی، اجتماع امر و نهی و...) ، مفهوم و منطوق (با مباحثی از قبیل معنی مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...) ، عموم و خصوص (با مباحثی از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...) ، مطلق و مقید (با مباحثی از قبیل معنی مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسی شده است. در جزء دوم، حجیت قطع (با مباحثی از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...) ، حجیت ظن (با مباحثی از قبیل محاذیر تعبد به ظن، معنای جعل حجیت و...) ، حجیت ظواهر با مباحثی متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثی متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثی متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط ، مباحث استصحاب ، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
وضعیت کتاب
...
تنقیح و تبیین مسائل مهم و کلی علم اصول ، هدف اصلی این کتاب است.
ساختار
کتاب، در دو جزء و در قالب بیست عنوان کلی مختلف تنظیم شده است.
گزارش محتوا
در جزء اول، موضوع علم (با مباحثی از قبیل موضوع علم اصول، تعریف علم اصول، جهت امتیاز علوم، جهت وحدت علوم)، وضع (با مباحثی از قبیل حقیقت استعمال ، معنای حرفی، مدلول جمل و...) ، حقیقت شرعیه ، صحیح و اعم (با مباحثی از قبیل معنای صحت ، قدر جامع برای صحیح و اعم و...) ، مشتق (با مباحثی از قبیل معانی افعال و اسما، مایز بین مشتقات و...) ، اوامر (با مباحثی از قبیل ماده امر، صیغه امر، تعبدی و توصلی ...) ، نواهی (با مباحثی از قبیل ماده نهی، اجتماع امر و نهی و...) ، مفهوم و منطوق (با مباحثی از قبیل معنی مفهوم و منطوق، مفهوم شرط و...) ، عموم و خصوص (با مباحثی از قبیل اقسام عام، الفاظ عموم و...) ، مطلق و مقید (با مباحثی از قبیل معنی مطلق و مقید، مسلک سلطان العلما در مورد اطلاق و...) و مجمل و مبین بررسی شده است. در جزء دوم، حجیت قطع (با مباحثی از قبیل وظایف مکلفین، احکام قطع و...) ، حجیت ظن (با مباحثی از قبیل محاذیر تعبد به ظن، معنای جعل حجیت و...) ، حجیت ظواهر با مباحثی متنوع، حجیت خبر واحد با مباحثی متنوع، حجیت مطلق ظن با مباحثی متنوع، مباحث برائت و تخییر و احتیاط ، مباحث استصحاب ، مباحث تعادل و تراجیح و مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است.
وضعیت کتاب
...
wikifeqh: الأصول_فی_علم_الأصول _(کتاب)