اعواض
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] منفعت های استحقاقیِ عاری از تجلیل و بزرگداشت را اعواض گویند.
با توجه به این که بحث «اعواض» با عدل الهی و برخی از صفات دیگر خداوند در ارتباط است از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار بوده و ریشه در قرآن و حدیث دارد.
جای گاه اعواض در مباحث کلامی
متکلمان عدلیه امامیه و معتزله از قدیم، اعواض را پس از بحث آلام برخی در ضمن بحث آلام و برخی دیگر به صورت مستقل مورد بحث قرار داده و با عنایت ویژه درباره مسائل مربوط با آن به اجمال و تفصیل سخن گفته اند.
سئوال و جواب های بحث اعواض
...
با توجه به این که بحث «اعواض» با عدل الهی و برخی از صفات دیگر خداوند در ارتباط است از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار بوده و ریشه در قرآن و حدیث دارد.
جای گاه اعواض در مباحث کلامی
متکلمان عدلیه امامیه و معتزله از قدیم، اعواض را پس از بحث آلام برخی در ضمن بحث آلام و برخی دیگر به صورت مستقل مورد بحث قرار داده و با عنایت ویژه درباره مسائل مربوط با آن به اجمال و تفصیل سخن گفته اند.
سئوال و جواب های بحث اعواض
...
wikifeqh: اعواض
[ویکی شیعه] اَعواض اصطلاحی کلامی به معنای عِوض یا پاداشی است که خداوند به برخی از انسان های بی گناه که در دنیا مصیبتی ناخواسته بر آن ها وارد شده، می دهد.
به عقیده بیشتر متکلمان عدلیه عوض دادن خداوند به انسان ها، واجب و از روی استحقاق فرد مصیبت دیده است. اما شیخ مفید بر این باور است، از آنجاکه در رنج و مصیبت مصلحت وجود دارد، انسان استحقاق «عوض» را ندارد و خداوند از روی تفضل و لطف به شخص رنج دیده «پاداش» می دهد.
عِوض دادن خداوند شامل کفار نیز می شود. به گفته برخی عوض دادن خدا ممکن است در دنیا و آخرت باشد. اعواض در کتب کلامی در بحث آلام ابتدایی و عدل الهی مطرح شده است.
به عقیده بیشتر متکلمان عدلیه عوض دادن خداوند به انسان ها، واجب و از روی استحقاق فرد مصیبت دیده است. اما شیخ مفید بر این باور است، از آنجاکه در رنج و مصیبت مصلحت وجود دارد، انسان استحقاق «عوض» را ندارد و خداوند از روی تفضل و لطف به شخص رنج دیده «پاداش» می دهد.
عِوض دادن خداوند شامل کفار نیز می شود. به گفته برخی عوض دادن خدا ممکن است در دنیا و آخرت باشد. اعواض در کتب کلامی در بحث آلام ابتدایی و عدل الهی مطرح شده است.
wikishia: اعواض
پیشنهاد کاربران
جمع عوض
بدل
جایگزین
بیگهست ار نه بگویم حال را
مدخل اعواض را و ابدال را
✏ �مولانا�
بدل
جایگزین
بیگهست ار نه بگویم حال را
مدخل اعواض را و ابدال را
✏ �مولانا�
بدل