اسدالله دزفولی کاظمی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسدالله بن اسماعیل بن ملامحسن دزفولی کاظمی معروف به ملا اسدالله تستری (۱۱۸۶- ۱۲۳۷قمری) در سال ۱۱۸۶ قمری در دزفول به دنیا آمد. وی یکی از علمای بزرگ اسلام است که تالیفات خود را از قبل از سن بلوغ شروع کرد و در سن بیست و پنج سالگی اجازه روایت گرفت.
پدرش حاج اسماعیل دزفولی از اهل علم و صلاح و تقوا بود برادر او شیخ محسن (۱۲۴۶ قمری) نیز از عالمان شیعه بود که در بلاد خوزستان مرجعیت داشت. حاشیه بر معالم و شرح ارشاد از آثار او است او داماد سید صدرالدین عاملی بود و سه فرزند داشت: شیخ جواد، و شیخ محمدحسن و شیخ محمدطاهر (۱۳۱۵ قمری) که از بزرگان بود و کتاب مشارع الاحکام فی شرح شرائع الاسلام و ضیاء العوالم را نوشت شیخ عبدالحسین (۱۳۳۹ قمری) فرزند شیخ محمدطاهر نیز صاحب شرح بر تبصره و شرح بر نهج البلاغه است و فرزندش شیخ محمدعلی معزی دزفولی نیز از عالمان مقیم تهران بود. فرزند شیخ جواد، شیخ محمدرضا (۱۳۵۲ قمری) بود که کتابی با عنوان ترجمة سهل بن زیاد، جهد المقل فی اجوبة المسائل در فقه، کلمة التوی، حاشیه بر رسائل و حاشیه بر مکاسب (به نام فیض الباری فی شرح مکاسب الانصاری) نوشته است
تحصیلات
ملا اسدالله بعد از تحصیل مقدمات در کربلا به حوزه درس میر سید علی (طباطبایی صاحب ریاض ) رفت و سپس در درس استاد کل وحید بهبهانی شرکت کرد. او در ابتدای کتاب خود مقابس الانوار درباره سید علی طباطبایی می نویسد: «اول مشایخی و اساتیذی و سنادی و ملاذی و عمادی» و درباره وحید بهبهانی می نویسد: «شیخی و استاذی فی مبادئ تحصیلی و شیخ مشایخی، المحقق الثالث و العلامة الثانی» ملا اسدالله در آثار خود از وحید بهبهانی با عنوان «الاستاذ الاعظم» یاد می کند. ایشان بعد از آن به نجف رفت و در درس سید بحرالعلوم (۱۲۱۲ قمری) و شیخ جعفر کاشف الغطاء (۱۲۲۷ قمری) حاضر شد.شوشتری از بحرالعلوم بسیار تجلیل می کند و در آثار خود از او با عنوان «الاستاذ الشریف» و الاستاذ العلامة الشریف یاد می کند. او درباره سید می نویسد: «شیخی و استاذی و سیدی و سندی و عمادی».او از شیخ جعفر کاشف الغطاء نیز بسیار تجلیل می کند و از او با عنوان «شیخی و استاذی و جد اولادی» (در ادامه به این مطلب اشاره می شود که ملا اسدالله داماد شیخ جعفر بوده است. از این رو شیخ جعفر جد مادری فرزندان شیخ اسدالله بوده است.) یاد می کند. او بیست و پنج ساله بود که توانست از اساتید خود اجازه اجتهاد دریافت کند.
اجازات اساتید
سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) در سال ۱۲۱۱ قمری اجازه ای به شوشتری داد شیخ جعفر کاشف الغطاء در ذی القعده سال ۱۲۱۱ قمری اجازه اجتهاد و روایت برای او صادر کرد، در حالی که بیست و پنج سال بیش تر نداشت. شیخ جعفر در این اجازه، بسیار از ملا اسدالله تعریف و تمجید کرده است. او در این چنین آورده است:«اما بعد. از نعمت هایی که خدا آن را به سوی من سوق داد بی آن که استحقاق آن را داشته باشم، توفیق تربیت نور چشمم و پاره دلم و عزیزتر از همه دوستانم و کسی که داراییم را فدای او می کنم، آن که نظیر و مثلی ندارد آقا اسدالله فرزند عالم عامل حاج اسماعیل است. او مقداری از کتب و بعضی از علوم نقلی را نزد من خواند. پس دیدم که ذهن او مانند شعله آتش (فروزان) است و بزرگان به فکر او نمی رسند و یک ساعت او مانند یک ماه و یک ماه او معادل یک روزگار بود و هنوز بیست و پنج سالگی را تمام نکرده بود که به مرتبه فقها و مجتهدان رسید. پس اگر اجازه در فتوا ماثور است، بعد از صرف توانش در بدست آوردن ادله، به او اجازه فتوا می دهم و چون عادت مشایخ و بزرگان گذشته بر اجازه دادن به شاگردان مؤمنی است که به علم و ورع او اطمینان دارند و به حمد خدا، او، جامع این دو صفت و فضیلت است، اجازه دادم که از من روایت کند و آن چه من به صورت اجازه روایت کرده ام، به من اسناد دهد». غیر از اساتید او سه تن از علما نیز به ملا اسدالله اجازه روایت داده اند. این سه تن عبارت اند از:۱ـ میرزا محمدمهدی شهرستانی (۱۲۱۶ قمری) او از علمای شهر کربلا و از شاگردان وحید بهبهانی بود که در تفسیر بسیار مهارت داشت و بسیاری از بزرگان از او اجازه روایت داشتند. از او سه کتاب فقهی و تفسیر بعضی سوره ها باقی مانده است.۲ ـ میرزای قمی.میرزای قمی از مراجع تقلید ایران بود که کتاب قوانین او سال ها محور بحث در حوزه های علمیه بود. او در قم ساکن بود و در سال ۱۲۱۲قمری به حج رفت. در این سفر او چند روزی را در نجف اقامت کرد و در این زمان اجازه ای برای تستری صادر کرد. تاریخ این اجازه، دوشنبه ۱۷ رجب سال ۱۲۱۲ قمری است ملا اسدالله در آثار خود از میرزای قمی بسیار تجیل می کند و از او با این عناوین یاد می کند: «الاجل الامجد الاعبد الازهد الاورع الاتقی الاسعد الاوحد شیخنا و مولانا و مقتدانا الذی لم یعلم له فی الفقهاء سمی» ۳ ـ شیخ احمد احسایی (۱۲۴۱ قمری)شیخ احمد احسایی یکی دیگر از کسانی است که برای تستری اجازه صادر فرموده است. این اجازه در سال ۱۲۲۹ قمری صادر شده است. احسایی در این اجازه خاطر نشان می کند که ملا اسدالله لایق اجازه دادن است، نه اجازه گرفتن و اجازه خواستن او به تنجیز شبیه تر است
ازدواج
...

پیشنهاد کاربران

بپرس