استقبال حجر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این مقاله درباره یکی از مستحبات مسجدالحرام که روی آوردن به حجرالاسود، است می باشد.
استقبال حجر ترکیبی است از «استقبال» از ریشه «ق ـ ب ـ ل» به معنای روی کردن، پیش رفتن یا روی کردن با رغبت ؛ و «حجر» که در این جا مقصود حجرالاسود است. این ترکیب به معنای روی کردن به حجرالاسود است که از مستحبات مسجدالحرام به شمار می رود و در روایت هایی به آن سفارش شده و پیامبر به این شیوه رفتار کرده است.
اهمیت رکن حجر
بر پایه روایتی، رکن حجر مهم ترین رکن کعبه است که حجرالاسود در آن نهاده شده و سرآغاز و فرجام طواف است. از این رو، شماری از فقیهان شیعه به استحباب و برتری استقبال رکن حجرالاسود به هنگام نماز گزاردن درون کعبه فتوا داده اند. بر پایه روایت هایی، سبب این اهمیت، پیمان گرفتن خدا از مردم در این مکان در جهان ذر پیش از بنای کعبه است.
اهمیت و استلام حجرالاسود
افزون بر این، حجرالاسود را دست راست خدا در زمین خوانده اند که استلام آن همانند بیعت با خدا است. بر پایه روایات، اگر کسی نتواند از نزدیک آن را لمس کند، استقبال و اشاره به آن جایگزینی برای استلام آن است. برخی با این تحلیل که هر چیز در جهان ماده نمونه ای در جهان بالا دارد، استقبال حجرالاسود را مجاز دانسته و آن را در حقیقت استقبال چیزی دانسته اند که برابر با آن در آسمان جای دارد. به هر روی، به نظر می رسد استقبال حجرالاسود، هم به دلیل اهمیت خود آن و هم به سبب اهمیت رکنی که حجرالاسود در آن قرار دارد، از مستحبات مسجدالحرام است. در حدیثی قدسی آمده که هنگام عروج پیامبر به آسمان، به وی فرمان داده شد تا به حجرالاسود رو کند و تکبیر گوید و او همین گونه رفتار کرد. بر پایه روایتی از پیامبر حجرالاسود روز قیامت به سود استلام گران و استقبال کنندگان خود گواهی می دهد. این سخن پاسخی است به گفته عمر بن خطاب که هنگام استقبال حجرالاسود، آن را فاقد هر گونه سود و زیانی دانسته بود.
موارد استقبال
...

پیشنهاد کاربران

بپرس