پیشنهادهای فرید ملکیان (٨٦٦)
اصطلاح �درب بالابر� به درب یا پنل عقب خودرو اشاره دارد که به سمت بالا باز می شود و معمولاً دسترسی به قسمت بار یا صندوق عقب را فراهم می کند. در اینجا ...
محورهای محرک دوبل
صفحه مدرج
یا Tram gauge گیج ترام یک میله یا شفت فلزی با دو عقربه است که برای مقایسه فاصله بین جلو و عقب تایرهای خودرو برای تنظیم بکسل کردن استفاده می شود. عقر ...
گیج زاویه کستر
شعاع سنج، گیج شعاع، فیلر شعاع
خودرو: انحراف تایرها To determine toe, measure between the� centerlines of the tires, both front and back positions. The difference between the two m ...
خودرو: لبه دندانه اره ای، به الگوی سایش خاصی روی تایر اشاره دارد. این الگو که اغلب به عنوان ساییدگی یا لبه دندانه اره ای توصیف می شود، روی سطح آج تای ...
خودرو: واگرایی چرخ ها، واگرایی به این معنی است که لبه های جلوی تایرها از هم دورتر هستند، که واکنش فرمان را بهبود می بخشد اما به طور بالقوه پایداری در ...
پیچ سر کروی
خار کششی در محور فرمان کامیون، ( که به آن پین قفل مخروطی نیز گفته می شود ) یک قطعه قفل کننده کوچک اما مهم است که برای محکم نگه داشتن شاه پین در جای خ ...
محور تیرآهنی ( I - beam axle ) که با نام های ( beam axle ) ، محور صلب ( rigid axle ) یا محور صلب ( solid axle ) نیز شناخته می شود، نوعی سیستم تعلیق و ...
پیچ مهار در محور فرمان کامیون، به ویژه در محور تیر صلب، مکانیزمی است که زاویه فرمان چرخ ها را محدود می کند. این پیچ در کارخانه تنظیم می شود اما می تو ...
لوله های صلیبی فرمان معمولاً به عنوان لوله های میله رابط شناخته می شوند، زیرا آنها رابط بین چپقی فرمان سمت چپ و راست هستند. لوله های صلیبی بخش مهمی ا ...
گریس خور
خودرو: آغازگر یک دستگاه الکتریکی کوچک است که واکنش شیمیایی برای باد کردن کیسه هوا را آغاز می کند. نحوه کار آن به این صورت است: وقتی دستگاه کنترل کیسه ...
خودرو: دستگاه کنترل کیسه هوا ( ACU ) مانند مغز سیستم است. سیگنال ها را از سنسورها دریافت می کند و تصمیم می گیرد چه زمانی کیسه هوا فعال شود.
خودرو: باز شدن کیسه هوا
چرخ های پنجم از یک کوپلینگ اتصال U شکل استفاده می کنند که از طریق کفی کامیون به شاسی وسیله نقلیه یدک کش شما - معمولاً یک وانت - پیچ یا جوش داده می شو ...
در سیستم فرمان کامیون، شفت سگمنت ( که بیشتر شفت قطاعی یا تاچ خروسی نامیده می شود ) یک جزء مکانیکی کلیدی در داخل جعبه فرمان است. شفت سگمنت ( یا قطاعی ...
چرخ دنده قطاعی به چرخ دنده ای گفته می شود که فقط در امتداد قسمتی از محیط خود دندانه هایی بریده شده است. قسمت باقیمانده چرخ دنده صاف و بدون دندانه است ...
گیربکس مرکب ( که اغلب در کامیون های سنگین، مانند دستگاه های Eaton Fuller استفاده می شود ) یک گیربکس دستی چند بردی است که دو گیربکس را در یک محفظه ترک ...
گیربکس خودرو: شفت راهنما ( که به آن شفت ورودی یا شفت اصلی محرک نیز گفته می شود ) قسمت جلویی شفت اصلی است که در یک سوراخ کوچک یا یاتاقان راهنما در شفت ...
جک گیربکس
پیچ شانه ای آلنی
گیربکس اوردرایو نوعی از گیربکس خودرو است که به گونه ای طراحی شده است که در بالاترین دنده، شفت خروجی سریع تر از شفت ورودی از موتور می چرخد. به عبارت س ...
Pulley Puller
هزارخار، مجموعه ای از برآمدگی ها ( دندانه ها ) یا شیارهایی است که در امتداد یک شفت ماشینکاری می شوند و در شیارهای منطبق درون یک قطعه جفت شونده ( مانن ...
برگرفته از واژه نامه تصویری اتومبیل تألیف: فرید ملکیان خار
واشر خاردار
چکش کشویی ابزاری است که به جسمی که نیاز به کشیدن دارد متصل می شود و بدون برخورد به خود جسم، نیروی برخورد را به جسم منتقل می کند. به طور معمول چکش های ...
فیکسچر، ابزار یا وسیله ای با طراحی خاص است که برای نگه داشتن، پشتیبانی و قرار دادن ایمن قطعه کار ( یا گاهی اوقات یک جزء ) در حین ساخت، مونتاژ یا بازر ...
واشر پله ای
در یک محفظه اهرم تعویض دنده ( قسمت بالای گیربکس دستی که در آن دسته دنده به گیربکس متصل می شود ) ، پین تیغه ای یک پین فلزی کوچک است که در یک شیار مطاب ...
یخ زدگی دندانه های چرخ دنده، تغییر رنگی روشن، کدر یا خاکستری مایل به سفید است که روی سطح دندانه های چرخ دنده ظاهر می شود. این تغییر رنگ شبیه یک لایه ...
برینل شدن، فرورفتگی دایمی یک سطح سخت است. برینل شدن یاتاقان زمانی رخ می دهد که شیارهای داخلی یاتاقان به طور دایمی آسیب دیده باشند. این فرورفتگی ها می ...
جک لوزی، جک قیچی
کفی بالابر، قطعه ای برای یدک کشی روی کامیون یدک کش است که برای بلند کردن و نگه داشتن محور یا چرخ های وسیله نقلیه دیگر طراحی شده است. این قطعه به شکل ...
خودرو: قسمت جلویی و اصلی گیربکس کامیون که چرخ دنده های اصلی، شفت واسط و شفت اصلی را در خود جای داده است.
در گیربکس، برج تعویض دنده ( که به آن محفظه اهرم تعویض دنده نیز گفته می شود ) قطعه ای است که در بالای محفظه گیربکس نصب شده و اهرم تعویض دنده و قطعات م ...
خودرو: �بیرون پریدن� به این معنی است که گیربکس به جای اینکه درگیر بماند، خود به خود از دنده خارج می شود.
در خودرو، مفصل گوی و کاسه ای مفصلی است که دو قطعه را به هم متصل می کند و در عین حال به آنها اجازه می دهد در جهات مختلف حرکت کنند، این کار به لطف یک پ ...
یاتاقان های فشرده شده به یاتاقان هایی گفته می شود که در محفظه یا روی شفت خود بیش از حد محکم فشرده شده اند، بنابراین نمی توانند به طور عادی بچرخند یا ...
شفت واسط در گیربکس، شفت ثانویه ای است که به موازات شفت اصلی ( یا شفت های ورودی/خروجی ) حرکت می کند و چرخ دنده هایی را حمل می کند که قدرت را بین شفت ه ...
صدای سایش ( چرخ دنده ها ) در یک گیربکس
پیشرانه قدرت، گروهی از قطعات در یک وسیله نقلیه است که نیرو تولید کرده و آن را به چرخ ها منتقل می کند. معمولاً شامل موارد زیر است: • موتور ( تولید نی ...
خودرو: میل کاردان در زبان استرالیایی
خودرو: سرویس پیشگیرانه، یک بررسی نگهداری برنامه ریزی شده و دقیق است که به عنوان بخشی از برنامه نگهداری خودرو یا ماشین آلات بر روی آن انجام می شود.
اهرم بندی تعویض دنده به سیستم مکانیکی یا الکترونیکی اشاره دارد که دسته دنده ( درون خودرو ) را به گیربکس ( زیر کاپوت یا زیر خودرو ) متصل می کند. هدف ا ...
اتصالات دنده به سیستم مکانیکی یا الکترونیکی اشاره دارد که دسته دنده ( درون خودرو ) را به گیربکس ( زیر کاپوت یا زیر خودرو ) متصل می کند. هدف اصلی آن ا ...