یواس اس استارک ( به انگلیسی: USS Stark FFG - 31 ) بیست و سومین کشتی جنگی از کلاس ناوچه های موشک انداز اولیور هازاد پری بود. نام این ناوچه موشک انداز از نام دریاسالار هارولد رینزفورد استارک ( ۱۲ نوامبر ۱۸۸۰ - ۲۱ اوت ۱۹۷۲ ) گرفته شده است. استارک در مارس ۱۹۸۷ به خلیج فارس وارد شد و مأموریتش گشت در شمال و مرکز خلیج فارس در طی دوره ای ۸ هفته ای بود. در ۱۷ می همان سال این کشتی مورد حمله یک فروند جنگنده میراژ اف۱ عراقی قرار گرفت و آسیب جدی دید. ۳۷ تن از ملوانان کشتی با برخورد دو موشک اگزوسه کشته شدند. بعد از این آسیب، استارک به بحرین برده شد و پس از تعمیرات مقدماتی به بندر پایگاه دریای می پورت در فلوریدا برده شد و تا ۱۹۹۹ فعال بود و سرانجام در سال ۲۰۰۶ اوراق گردید.
در بعدازظهر ۱۷ می ۱۹۸۷ یک فروند هواپیمای داسو میراژ اف۱ از پایگاه هوایی شعیبیه در نزدیکی بغداد به هوا برخواست. جنگنده عراقی تقریباً در تمام طول پرواز توسط هواپیمای آواکس ای - ۳ سنتری متعلق به نیروی هوایی آمریکا که بر فراز ظهران عربستان سعودی در حال پرواز بود، رهگیری می شد. هواپیمای ای - ۳ سنتری جنگنده عراقی را اولین بار در ساعت ۷:۵۵ بعدازظهر شناسایی کرد. همچنین متوجه شد که جنگنده در مسیر ۱۵۵ درجه به طرف جنوب شرق در حال پرواز است. از این زمان به بعد هواپیمای هشدار سریع و فرماندهی هوایی موقعیت جنگنده میراژ را دائماً گزارش می کرد. حدوداً یک ساعت بعد، جنگنده میراژ از آخرین خط شناسایی ( خطی که تقریباً در مدار ۲۷ درجه و ۳۰ دقیقه از وسط خلیج فارس کشیده می شد ) عبور کرد. هواپیمای عراقی در ارتفاع ۱۰۰۰ پایی، در ۱۵مایلی ساحل عربستان سعودی و با سرعت ۳۰۰ مایل پرواز می کرد و سپس رو به شمال به طرف خاک ایران تغییر جهت داد. پس از این تغییر مسیر، هواپیمای آواکس فرکانس گزارش دهی خود را تقویت کرده و گزارش های دریافتی مستقیماً از طریق سیستم اطلاعات فنی نیروی دریایی به نزدیکترین کشتی، یعنی ناوچه یواس اس کونتز ( به انگلیسی: USS Coontz ) و پس از آن به ناوچه استارک بازپخش می گردید. به دلیل ارتفاع نسبتاً کم میراژ، ناوهای آمریکایی موجود در منطقه قادر به رهگیری آن نبودند. جنگنده عراق برای اولین بار در ساعت ۸:۴۳ دقیقه بعد از ظهر، زمانیکه در ۱۲۰ مایل دریایی ناوچه استارک قرار داشت به وسیلهٔ رادارهای ناوچه یواس اس کونتز در جهت ۲۸۵ درجه شناسایی شد. ناو استارک با تغییر جهت آنتن خود توانست هواپیما را در ساعت ۸:۵۵ شناسایی کند. هواپیما در فاصله تقریباً ۷۰ مایلی و در زاویه ۲۶۰ درجه ناوچه ای قرار داشت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر بعدازظهر ۱۷ می ۱۹۸۷ یک فروند هواپیمای داسو میراژ اف۱ از پایگاه هوایی شعیبیه در نزدیکی بغداد به هوا برخواست. جنگنده عراقی تقریباً در تمام طول پرواز توسط هواپیمای آواکس ای - ۳ سنتری متعلق به نیروی هوایی آمریکا که بر فراز ظهران عربستان سعودی در حال پرواز بود، رهگیری می شد. هواپیمای ای - ۳ سنتری جنگنده عراقی را اولین بار در ساعت ۷:۵۵ بعدازظهر شناسایی کرد. همچنین متوجه شد که جنگنده در مسیر ۱۵۵ درجه به طرف جنوب شرق در حال پرواز است. از این زمان به بعد هواپیمای هشدار سریع و فرماندهی هوایی موقعیت جنگنده میراژ را دائماً گزارش می کرد. حدوداً یک ساعت بعد، جنگنده میراژ از آخرین خط شناسایی ( خطی که تقریباً در مدار ۲۷ درجه و ۳۰ دقیقه از وسط خلیج فارس کشیده می شد ) عبور کرد. هواپیمای عراقی در ارتفاع ۱۰۰۰ پایی، در ۱۵مایلی ساحل عربستان سعودی و با سرعت ۳۰۰ مایل پرواز می کرد و سپس رو به شمال به طرف خاک ایران تغییر جهت داد. پس از این تغییر مسیر، هواپیمای آواکس فرکانس گزارش دهی خود را تقویت کرده و گزارش های دریافتی مستقیماً از طریق سیستم اطلاعات فنی نیروی دریایی به نزدیکترین کشتی، یعنی ناوچه یواس اس کونتز ( به انگلیسی: USS Coontz ) و پس از آن به ناوچه استارک بازپخش می گردید. به دلیل ارتفاع نسبتاً کم میراژ، ناوهای آمریکایی موجود در منطقه قادر به رهگیری آن نبودند. جنگنده عراق برای اولین بار در ساعت ۸:۴۳ دقیقه بعد از ظهر، زمانیکه در ۱۲۰ مایل دریایی ناوچه استارک قرار داشت به وسیلهٔ رادارهای ناوچه یواس اس کونتز در جهت ۲۸۵ درجه شناسایی شد. ناو استارک با تغییر جهت آنتن خود توانست هواپیما را در ساعت ۸:۵۵ شناسایی کند. هواپیما در فاصله تقریباً ۷۰ مایلی و در زاویه ۲۶۰ درجه ناوچه ای قرار داشت.
wiki: یواس اس استارک