کشتی حمل سرباز یا کشتی حمل و نقل نیرو نوعی کشتی است که برای حمل سربازان در زمان صلح یا زمان جنگ استفاده می شود. از نظر عملیاتی، کشتی های نظامی استاندارد - که اغلب از ناوگان کشتیرانی تجاری تهیه می شوند - نمی توانند نیروها را مستقیماً در ساحل پیاده کنند و سربازان معمولاً در یک بندر دریایی یا روی کشتی های کوچک تر مانند دوبه بارگیری و تخلیه می شوند.
کشتی ترابری هجومی، گونه ای از کشتی های اقیانوس پیما است که برای انتقال نیروهای تهاجمی به خشکی طراحی شده اند. کشتی های پیاده کننده ی سربازان نیز گونه ای دیگر از کشتی های جنگی هستند که نیروهای خود را مستقیماً به ساحل آورده و پیاده می کنند. [ ۱]
کشتی های حمل و نقل سربازان از دوران باستان استفاده می شده اند. در روم باستان کشتی ناویس لوسوریا ( navis lusoria ) ، کشتی کوچکی بود که توسط پاروزنان و بادبان ها حرکت می کرد و از آن برای حرکت و جابه جایی سربازان در راین و دانوب استفاده می شد. [ ۲]
اکثر قدرت های بزرگ دریایی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به خطوط کشتیرانی داخلی خود یارانه هایی را برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما با قابلیت تبدیل به رزم ناوهای کمکی در زمان جنگ اختصاص دادند. برای مثال، دولت بریتانیا هم به کانارد و هم به وایت استار لاین در ساخت کشتی های آرام اس المپیک و اچ ام اچ اس بریتانیک کمک کرد. با این حال، هنگامی که آسیب پذیری این کشتی ها در برابر آتش متقابل در طول جنگ جهانی اول مشخص شد، بیشتر آن ها به عنوان کشتی های حمل سرباز یا کشتی بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفتند. [ ۴]
در طول جنگ جهانی دوم تعداد زیادی کشتی حمل سرباز از جمله ۲۲۰ کشتی لیبرتی به کار گرفته شد:
• لیبرتی های اصلاح شده قادر بودند تا ۴۵۰، [ ۶] ۵۵۰، [ ۷] یا ۶۵۰[ ۸] ( منابع متفاوت است ) نیرو یا اسیران جنگی را منتقل کنند. اصلاحات شامل نصب تخته هایی روی عرشه جلویی، دوش و امکانات اضافی، دو ژنراتور دیزلی اضافی، [ ۷] و نصب دو توپ ۲۰ میلی متری خودکار اورلیکن بود. [ ۶] [ ۷] [ ۹] [ ۱۰]
• ۳۰ کشتی از نوع C4 مبتنی بر General G. O. Squier - class، که از بزرگ ترین کشتی ها با بیش از ۶, ۰۰۰ سرنشین
• کشتی های حمل سرباز مبتنی بر کشتی ویکتوری در اواخر جنگ جهانی دوم ساخته شد. در مجموع ۸۴ مورد، تکمیل شد. [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳] [ ۱۴] [ ۱۵]
• تعدادی از کشتی های نوع C3 نیز به کشتی های اختصاصی تبدیل شدند که قادر به حمل ۲, ۱۰۰ سرباز بودند. [ ۱۶]
• حداقل ۱۵ کلاس از نوع حمل و نقل تهاجمی، متشکل از حداقل ۴۰۰ کشتی. [ ۱۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکشتی ترابری هجومی، گونه ای از کشتی های اقیانوس پیما است که برای انتقال نیروهای تهاجمی به خشکی طراحی شده اند. کشتی های پیاده کننده ی سربازان نیز گونه ای دیگر از کشتی های جنگی هستند که نیروهای خود را مستقیماً به ساحل آورده و پیاده می کنند. [ ۱]
کشتی های حمل و نقل سربازان از دوران باستان استفاده می شده اند. در روم باستان کشتی ناویس لوسوریا ( navis lusoria ) ، کشتی کوچکی بود که توسط پاروزنان و بادبان ها حرکت می کرد و از آن برای حرکت و جابه جایی سربازان در راین و دانوب استفاده می شد. [ ۲]
اکثر قدرت های بزرگ دریایی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به خطوط کشتیرانی داخلی خود یارانه هایی را برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما با قابلیت تبدیل به رزم ناوهای کمکی در زمان جنگ اختصاص دادند. برای مثال، دولت بریتانیا هم به کانارد و هم به وایت استار لاین در ساخت کشتی های آرام اس المپیک و اچ ام اچ اس بریتانیک کمک کرد. با این حال، هنگامی که آسیب پذیری این کشتی ها در برابر آتش متقابل در طول جنگ جهانی اول مشخص شد، بیشتر آن ها به عنوان کشتی های حمل سرباز یا کشتی بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفتند. [ ۴]
در طول جنگ جهانی دوم تعداد زیادی کشتی حمل سرباز از جمله ۲۲۰ کشتی لیبرتی به کار گرفته شد:
• لیبرتی های اصلاح شده قادر بودند تا ۴۵۰، [ ۶] ۵۵۰، [ ۷] یا ۶۵۰[ ۸] ( منابع متفاوت است ) نیرو یا اسیران جنگی را منتقل کنند. اصلاحات شامل نصب تخته هایی روی عرشه جلویی، دوش و امکانات اضافی، دو ژنراتور دیزلی اضافی، [ ۷] و نصب دو توپ ۲۰ میلی متری خودکار اورلیکن بود. [ ۶] [ ۷] [ ۹] [ ۱۰]
• ۳۰ کشتی از نوع C4 مبتنی بر General G. O. Squier - class، که از بزرگ ترین کشتی ها با بیش از ۶, ۰۰۰ سرنشین
• کشتی های حمل سرباز مبتنی بر کشتی ویکتوری در اواخر جنگ جهانی دوم ساخته شد. در مجموع ۸۴ مورد، تکمیل شد. [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳] [ ۱۴] [ ۱۵]
• تعدادی از کشتی های نوع C3 نیز به کشتی های اختصاصی تبدیل شدند که قادر به حمل ۲, ۱۰۰ سرباز بودند. [ ۱۶]
• حداقل ۱۵ کلاس از نوع حمل و نقل تهاجمی، متشکل از حداقل ۴۰۰ کشتی. [ ۱۷]
wiki: کشتی حمل سرباز