[ویکی فقه] کتاب الحدود (للمنتظری). « کتاب الحدود» تألیف آیت الله حسینعلی منتظری در باب حد زنا و لواط در سال ۱۴۰۰ ق می باشد. این کتاب توسط انتشارات دارالفکر قم در ۲۰۰ صفحه به قطع وزیری و به زبان عربی چاپ و منتشر شده است. مصادر کتاب در پاورقی و فهرست تفصیلی موضوعات در پایان کتاب ارائه گردیده است. مؤلف مطالب خود را ذیل کتاب الحدود« شرائع الإسلام فی أحکام الحلال و الحرام » بیان کرده است.
بنا بر آنچه در مقدمه آمده، نگارنده کتاب خود را در پی تقاضاهای مکرر عده ای از اهل علم مبنی بر نگارش کتابی مجزا در باب حدود شرعی نگاشته است.
ساختار
روش فقه استدلالی و با استفاده از ادله اربعه نوشته شده و شرح مباحث فقهی مندرج در کتاب شرایع علامه حلی است. نگارنده به انعکاس فتاوای برخی از فقهای شیعه امامیه نیز مبادرت ورزیده است.
گزارش محتوا
در ابتدای کتاب تعریفی از حدود و تعزیر و فرق بین آنها و وجوب اجرای حدود و فواید آن ارائه گردیده و سپس تعریف زنا و اثبات وجود حد برای آن مورد بررسی قرار گرفته است. نگارنده همچنین به تعریف وطی به شبهه و فرق آن با زنا پرداخته ودر تبیین آن، دو آیه مربوط به زنا در سوره نساء را شرح و تفسیر کرده است.در ادامه به حکم وطی در دبر زن نامحرم اشاره کرده و شروط اجرای حد و رجم برای زنای محصنه را اختیار ، علم و بلوغ دانسته و موارد سقوط حد همراه با وجود شبهه را بررسی نموده است.وی اجرای حد برای مصادیق کلی زنا را عدم اکراه در مرد و زن دانسته و در صورت اکراه بر عمل زنا، مهرالمثل و محلق شدن فرزند به شخص مکره را ثابت می داند. تعریف احصان و زنای محصنه و شرایط وقوع چنین زنایی مانند بلوغ، حریت، عقد دایم بودن زنی که مرتکب زنای محصنه شده، و امه نبودن( کنیز نبودن) را جداگانه بررسی نموده و مسلمان بودن را جزء شرایط احصان و زنای محصنه ندانسته و موارد رجم، یا سنگسار و موارد شلاق زدن در مورد ارتکاب به زنای محصنه را، با مراجعه به ادله روایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. وی در همین راستا موارد سقوط حد در زنای محصنه، مفهوم احصان در مورد زن را مورد بحث و بررسی قرار داده و حکم طلاق رجعی زن و زنای او پس از طلاق رجعی را بیان می کند.اجرای حد زنا برای شخص کور، راه های اثبات زنا با اقرار ، بینه و علم قاضی، نحوه اجرای حد، شرایط اقرار کردن به زنا و چهار بار بودن اقرار، سقوط حد در صورتی که اقرار چهار مرتبه نباشد، کیفیت اقرار شخص لال و گرفتن دو مترجم برای او و احکام قذف و نسبت دادن به افراد، از موضوعات دیگر این منبع فقهی است. در مباحث بعدی، احکام بوسیدن، هم بستر شدن، و معانقه بیان شده و احکام اجرای حد برای زنی که حامله می باشد و احکام اجرای حد برای شخصی که ابتدا به زنا اقرار کرده، سپس منکر آن می شود بیان گردیده است. در ادامه مباحث کتاب سایر شروط اجرای حد برای زنا و لواط، مساحقه و قیادت به شرح ذیل مورد بحث و بررسی فقهی قرار گرفته است: اثبات زنا با بینه و شهادت چهار مرد عادل، حساب کردن دو زن شاهد به جای یک مرد شاهد، شرایط شهادت دادن بر زنا، حکم توبه کردن فرد پس از ارتکاب زنا، اقسام حد، حکم شرعی زنای با محارم سببی و نسبی و رضاعی، حکم زنا کردن با بچه ها و دیوانگان، احکام زنا کردن با زنان ذمّی، کیفیت اجرای سنگسار، احکام شرعی لواط و حد آن، شرایط اجرای حد برای لواط، کیفیت اقرار به لواط و اثبات آن، کیفیت اجرای حد برای انجام لواط، حکم لواط کردن با عبد یا غلام، احکام مساحقه و اجرای حد برای زنانی که مساحقه می کنند، کیفیت اجرای حد برای فردی که ترتیب انجام عمل زنا را می دهد( قیادت)، و فروعات فقهی مربوط به مباحث مزبور.
بنا بر آنچه در مقدمه آمده، نگارنده کتاب خود را در پی تقاضاهای مکرر عده ای از اهل علم مبنی بر نگارش کتابی مجزا در باب حدود شرعی نگاشته است.
ساختار
روش فقه استدلالی و با استفاده از ادله اربعه نوشته شده و شرح مباحث فقهی مندرج در کتاب شرایع علامه حلی است. نگارنده به انعکاس فتاوای برخی از فقهای شیعه امامیه نیز مبادرت ورزیده است.
گزارش محتوا
در ابتدای کتاب تعریفی از حدود و تعزیر و فرق بین آنها و وجوب اجرای حدود و فواید آن ارائه گردیده و سپس تعریف زنا و اثبات وجود حد برای آن مورد بررسی قرار گرفته است. نگارنده همچنین به تعریف وطی به شبهه و فرق آن با زنا پرداخته ودر تبیین آن، دو آیه مربوط به زنا در سوره نساء را شرح و تفسیر کرده است.در ادامه به حکم وطی در دبر زن نامحرم اشاره کرده و شروط اجرای حد و رجم برای زنای محصنه را اختیار ، علم و بلوغ دانسته و موارد سقوط حد همراه با وجود شبهه را بررسی نموده است.وی اجرای حد برای مصادیق کلی زنا را عدم اکراه در مرد و زن دانسته و در صورت اکراه بر عمل زنا، مهرالمثل و محلق شدن فرزند به شخص مکره را ثابت می داند. تعریف احصان و زنای محصنه و شرایط وقوع چنین زنایی مانند بلوغ، حریت، عقد دایم بودن زنی که مرتکب زنای محصنه شده، و امه نبودن( کنیز نبودن) را جداگانه بررسی نموده و مسلمان بودن را جزء شرایط احصان و زنای محصنه ندانسته و موارد رجم، یا سنگسار و موارد شلاق زدن در مورد ارتکاب به زنای محصنه را، با مراجعه به ادله روایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. وی در همین راستا موارد سقوط حد در زنای محصنه، مفهوم احصان در مورد زن را مورد بحث و بررسی قرار داده و حکم طلاق رجعی زن و زنای او پس از طلاق رجعی را بیان می کند.اجرای حد زنا برای شخص کور، راه های اثبات زنا با اقرار ، بینه و علم قاضی، نحوه اجرای حد، شرایط اقرار کردن به زنا و چهار بار بودن اقرار، سقوط حد در صورتی که اقرار چهار مرتبه نباشد، کیفیت اقرار شخص لال و گرفتن دو مترجم برای او و احکام قذف و نسبت دادن به افراد، از موضوعات دیگر این منبع فقهی است. در مباحث بعدی، احکام بوسیدن، هم بستر شدن، و معانقه بیان شده و احکام اجرای حد برای زنی که حامله می باشد و احکام اجرای حد برای شخصی که ابتدا به زنا اقرار کرده، سپس منکر آن می شود بیان گردیده است. در ادامه مباحث کتاب سایر شروط اجرای حد برای زنا و لواط، مساحقه و قیادت به شرح ذیل مورد بحث و بررسی فقهی قرار گرفته است: اثبات زنا با بینه و شهادت چهار مرد عادل، حساب کردن دو زن شاهد به جای یک مرد شاهد، شرایط شهادت دادن بر زنا، حکم توبه کردن فرد پس از ارتکاب زنا، اقسام حد، حکم شرعی زنای با محارم سببی و نسبی و رضاعی، حکم زنا کردن با بچه ها و دیوانگان، احکام زنا کردن با زنان ذمّی، کیفیت اجرای سنگسار، احکام شرعی لواط و حد آن، شرایط اجرای حد برای لواط، کیفیت اقرار به لواط و اثبات آن، کیفیت اجرای حد برای انجام لواط، حکم لواط کردن با عبد یا غلام، احکام مساحقه و اجرای حد برای زنانی که مساحقه می کنند، کیفیت اجرای حد برای فردی که ترتیب انجام عمل زنا را می دهد( قیادت)، و فروعات فقهی مربوط به مباحث مزبور.
wikifeqh: کتاب_الحدود_(للمنتظری)
[ویکی نور] کتاب الحدود (للمنتظری). «کتاب الحدود»تألیف آیت الله حسینعلی منتظری در باب حد زنا و لواط در سال 1400 ق می باشد.
این کتاب توسط انتشارات دارالفکر قم در 200 صفحه به قطع وزیری و به زبان عربی چاپ و منتشر شده است.
مصادر کتاب در پاورقی و فهرست تفصیلی موضوعات در پایان کتاب ارائه گردیده است.
مؤلف مطالب خود را ذیل کتاب الحدود «شرائع الإسلام فی أحکام الحلال و الحرام» بیان کرده است.
بنا بر آنچه در مقدمه آمده،نگارنده کتاب خود را در پی تقاضاهای مکرر عده ای از اهل علم مبنی بر نگارش کتابی مجزا در باب حدود شرعی نگاشته است.
این کتاب توسط انتشارات دارالفکر قم در 200 صفحه به قطع وزیری و به زبان عربی چاپ و منتشر شده است.
مصادر کتاب در پاورقی و فهرست تفصیلی موضوعات در پایان کتاب ارائه گردیده است.
مؤلف مطالب خود را ذیل کتاب الحدود «شرائع الإسلام فی أحکام الحلال و الحرام» بیان کرده است.
بنا بر آنچه در مقدمه آمده،نگارنده کتاب خود را در پی تقاضاهای مکرر عده ای از اهل علم مبنی بر نگارش کتابی مجزا در باب حدود شرعی نگاشته است.
wikinoor: کتاب_الحدود_(للمنتظری)