چرخش معناشناختی

دانشنامه عمومی

چرخش معناشناختی ( به انگلیسی: The Semantic Turn ) به جابجایی پارادایم در طراحی مصنوعات – صنعتی، گرافیکی، اطلاعاتی، معماری و اجتماعی – از تأکید بر نحوهٔ عملکرد مصنوعات به معنای آن ها برای کسانی که تحت تأثیر آن ها هستند اشاره دارد – معناشناسی دغدغهٔ معنا است. این یک پایهٔ جدید برای طراحی حرفه ای، یک گفتمان طراحی دقیق، تدوین روش های اثبات شده، توجیه علمی قانع کنندهٔ محصولات خود، و یک هویت واضح برای طراحان حرفه ای که در شبکه ای از ذینفعان خود کار می کنند، فراهم می کند.
چرخش معناشناختی حاکی از تمایزی بین کار فنی و غیرمرتبط با کاربر مصنوعات و تعاملات انسانی با مصنوعات به صورت فردی، اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد. توجه به بعد فنی مصنوعات، به عنوان مثال، توسط دانشمندان کاربردی، مهندسین مکانیک یا الکترونیک و متخصصان اقتصاد، تولید و بازاریابی، طراحی فن آوری محور نامیده می شود. موضوع خود را به گونه ای بیان می کند که کاربران عادی ممکن است آن را درک نکنند و معیارهای طراحی را اعمال می کند که کاربران فن آوری به آن اهمیت نمی دهند. توجه به مفاهیمی که کاربران برای مصنوعات خود به ارمغان می آورند، نحوهٔ استفاده از آن ها و صحبت در مورد آن ها و در میان ذینفعان مختلف، حوزه طراحی انسان - محور است. برای کاربران عادی، آرایش و عملکرد فنی مصنوعات صرفاً پس زمینهٔ چیزی است که واقعاً برای آن ها اهمیت دارد.
نمونه بارز این تمایز، طراحی کامپیوترهای شخصی است. برای اکثر مردم، عملیات داخل یک کامپیوتر غیرقابل درک است، اما به دور از دردسر است، زیرا کامپیوترها به گونه ای طراحی شده اند که عمدتاً از طریق رابط هایشان تجربه شوند. رابط های انسان - کامپیوتر شامل نمادها، متون و کنترل هایی است که به صورت تعاملی قابل تنظیم مجدد هستند که کاربران می توانند آن ها را به صورت روزمره درک کنند و برای اهداف مطلوب خود دستکاری کنند. طراحی مصنوعات هوشمند نشان می دهد که ضرب المثل قدیمی «فرم تابعی از عملکرد است» دیگر معتبر نیست[ الف] – به جز برای ساده ترین ابزارها. چرخش معناشناختی نشان می دهد که تخصص منحصر به فرد طراحان انسان - محور در طراحی رابط های انسانی با مصنوعاتی است که معنی دار، آسان برای استفاده و حتی لذت بخش برای تجربه هستند، خواه ابزارهای سادهٔ آشپزخانه، سیستم های خدمات عمومی، فضاهای معماری یا کمپین های اطلاعاتی باشند. اگرچه یک خودرو به وضوح باید به عنوان وسیله حمل و نقل عمل کند، طراحان انسان - محور بر تجربیات رانندگی، سهولت کار، احساس ایمنی و… از جمله معانی اجتماعی رانندگی یک خودروی خاص تأکید دارند. از آنجایی که مصنوعات باید در ابعاد مختلفی کار کنند، طراحان انسان - محور باید حس تشخیصی داشته باشند و بتوانند با همهٔ ذینفعان مربوطه دربارهٔ ابعاد مختلف مصنوع، کار کنند.
عکس چرخش معناشناختی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران