طراحی تجربه کاربری

دانشنامه عمومی

طراحی تجربهٔ کاربری ( به انگلیسی: User Experience Design ) که به اختصار به آن UX, UXD, UED و همچنین XD نیز گفته می شود، روندی است که به منظور افزایش رضایت کاربر ( یا مشتری ) از محصول که از طریق ارتقاء کیفی موارد زیر محقق می گردد:
• بهبود کاربردپذیری
• بهبود دسترس پذیری
• تعاملی لذت بخش بین کاربر ( یا مشتری ) و محصول
تاکنون، مطالعات انجام شده در زمینهٔ تجربهٔ کاربری ( UX ) بیشتر بر روی ارزیابی های کوتاه مدت و ارتباطات طولانی مدت با مشتری متمرکز بوده است که اخیراً همین رابطهٔ طولانی مدت، کلید اصلی رسیدن به موفقیت در بازار به حساب می آید. [ ۱]
در طراحی تجربه کاربری، سعی می شود طراحی کاربر محور به نحوی که بهترین بازخورد در کنار بهینه ترین حالت سوددهی انجام شود. در طراحی تجربه کاربری، مقصود از سود، رسیدن به هدف تعامل مشتری ( کاربر ) با محصول است و صرفاً مقاصد مالی ملاک قرار نمی گیرد.
در تعریف راهکارهای طراحی تجربه کاربری غالباً کاربر در مرکز توجه قرار گرفته ( User Centered Design ) و حتی به احساسات، عادات رفتاری و ویژگی های شخصیتی او نیز توجه می شود. راهکارهایی که در طراحی تجربه کاربری مطرح می گردد ممکن است در تعیین نقشه سایت، طراحی رابط کاربری ( رنگ های معنادار، چیدمان کاربردی، ترتیب گزینه ها، . . . ) ، برنامه نویسی ( روند ثبت فرمها، شیوه ذخیره سازی اطلاعات کاربر، مراحل خرید، . . . ) ، محتوای متنی و تصویری ( عناوین بخشها، وضوح نوشته ها و توضیحات، تصاویر راهنما، تصویرسازی ها، . . . ) ، و حتی در استراتژی ها و بخشهای عملیاتی وبسایت ( نظیر شیوه ارسال کالا در سایتهای فروشگاهی ) دخالت کند و پیشنهادهایی برای بهینه سازی و راحت سازی تعامل کاربر با سیستم ارائه نماید؛ بنابراین طراحی تجربه کاربری نیاز به دیدی کلی نسبت به یک محصول دارد و آشنایی به تمام تخصص های به کار رفته در یک سیستم از الزامات آن است.
UXD با پرداختن به تمام جوانب یک محصول و انتظارات مشتری از آن محصول، برای تعامل بین انسان و کامپیوتر طراحی شده. ( که به آن Human - Computer Interaction یا به اختصار HCI گفته می شود ) [ ۲]
طراح تجربه کاربری کسی است که توانایی تحلیل و تجزیه بالایی دارد. و می تواند با بهره گیری از تجربه خود محصولات و خدمات را طراحی کند. البته نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که برای شما طراحی می کند. اما تمامی این طرح ها در واقع تکراری هستند. یک طراح حرفه ای از این ابزارها به عنوان نمونه استفاده می کند و از آن ها ایده می گیرد. تا بهترین طراحی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر دقت کرده باشید تجربه کاربری مهم ترین حوزه در طراحی سایت محسوب می شود.
عکس طراحی تجربه کاربری
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس