پیش نمونه (هنر). پیش نمونه یا مُدللو ( به ایتالیایی: Modello ) ، ( جمع: Modelli ) ، اصطلاحی در زبان ایتالیایی، [ ۱] یک مدل یا نمونۀ مطالعاتی مقدماتی است، معمولاً در مقیاس کوچکتر، برای یک اثر هنری یا معماری، به ویژه نمونه ای که برای تأیید مشتری سفارش دهنده تولید شده است. [ ۲] این اصطلاح در قرن چهاردهم در محافل هنری در توسکانی رایج شد. [ ۳] تعاریف مدرن در آثار مرجع تا حدودی متفاوت است. اصطلاحات جایگزین و همپوشانی عبارتند از «پیش طرح رنگ روغن» ( اسکیتزو ) و «کارتون» برای نقاشی، تاپستری، یا شیشه رنگی، ماکت، پلاستیکو یا بوتزتو[ ۴] برای مجسمه سازی یا معماری، و یا مدل معماری. [ ۵]
اگرچه در هنرهای تصویری گوتیک، هنرمندان آثار خود را برای ارائه به اسقف ها و راهب ها، اغلب با تمثال های کوچک[ ۶] از ساختمان هایی که خود ساخته اند —«مدل هایی» به معنای آشنای مدرن— معرفی می کردند. اما پیش نمونه ( مُدللو ) تنها از قطعاتی استفاده می شد که قدمت آن ها به پیش از کار تمام شده باز می گشت، و حداقل تا قسمی توسط هنرمند اصلی درگیر تولید شده بودند. [ ۷] اصطلاح ریکوردو که کمتر یافت می شود ( به ایتالیایی به معنای «ثبت» یا «حافظه» ) به معنای قطعه ای مشابه است که پس از اتمام کار به عنوان نمونۀ اصلی برای کارگاه به عنوان یک کپی کوچک تولید می شود. [ ۸] طبیعتاً برای مورخان هنر همیشه آسان نیست که تصمیم بگیرند که آیا یک اثر خاص، این است یا دیگری، و به ویژه در دوره های رنسانس پسین و باروک، زمانی که چندین نسخه از یک نقاشی ساخته می شد؛ ریکوردو برای نسخۀ اصلی ممکن است در آتلیه به عنوان پیش نمونه برای آتلیه های بعدی نیز استفاده شود. [ ۹] بدون شک یک مدل اغلب پس از اتمام کار اصلی اصلاح می شد تا هر گونه تغییر در ترکیب بندی را در طول نقاشی منعکس کند، بنابراین آن را به یک ریکوردو نیز تبدیل می کرد؛ این امر معمولاً برای مورخان هنر غیرممکن است که از پیش نمونه که در طول تولید اصلی تغییر یافته است، تشخیص دهند.
اثر تیه پولو ( در سمت چپ ) توسط مایکل لوی به عنوان یک پیش نمونه فهرست بندی شد، [ ۱۱] اما تحقیقات اخیر با پرتو ایکس از کار تمام شدۀ عظیم در مونیخ نشان داد که در نقاشی زیرین آن به پیش نمونۀ دیگری، بسیار متفاوت و کمتر تکمیل شده نزدیک تر بود. اکنون در مؤسسۀ کورتولد، [ ۱۲] ادعا شده است که تصویر گالری ملی نشان داده شده یک ریکوردو است. [ ۱۳] گالری ملی هنوز آن را به عنوان «احتمالاً یک پیش نمونه» توصیف می کند که احتمالاً پس از شروع کار تولید شده است. [ ۱۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاگرچه در هنرهای تصویری گوتیک، هنرمندان آثار خود را برای ارائه به اسقف ها و راهب ها، اغلب با تمثال های کوچک[ ۶] از ساختمان هایی که خود ساخته اند —«مدل هایی» به معنای آشنای مدرن— معرفی می کردند. اما پیش نمونه ( مُدللو ) تنها از قطعاتی استفاده می شد که قدمت آن ها به پیش از کار تمام شده باز می گشت، و حداقل تا قسمی توسط هنرمند اصلی درگیر تولید شده بودند. [ ۷] اصطلاح ریکوردو که کمتر یافت می شود ( به ایتالیایی به معنای «ثبت» یا «حافظه» ) به معنای قطعه ای مشابه است که پس از اتمام کار به عنوان نمونۀ اصلی برای کارگاه به عنوان یک کپی کوچک تولید می شود. [ ۸] طبیعتاً برای مورخان هنر همیشه آسان نیست که تصمیم بگیرند که آیا یک اثر خاص، این است یا دیگری، و به ویژه در دوره های رنسانس پسین و باروک، زمانی که چندین نسخه از یک نقاشی ساخته می شد؛ ریکوردو برای نسخۀ اصلی ممکن است در آتلیه به عنوان پیش نمونه برای آتلیه های بعدی نیز استفاده شود. [ ۹] بدون شک یک مدل اغلب پس از اتمام کار اصلی اصلاح می شد تا هر گونه تغییر در ترکیب بندی را در طول نقاشی منعکس کند، بنابراین آن را به یک ریکوردو نیز تبدیل می کرد؛ این امر معمولاً برای مورخان هنر غیرممکن است که از پیش نمونه که در طول تولید اصلی تغییر یافته است، تشخیص دهند.
اثر تیه پولو ( در سمت چپ ) توسط مایکل لوی به عنوان یک پیش نمونه فهرست بندی شد، [ ۱۱] اما تحقیقات اخیر با پرتو ایکس از کار تمام شدۀ عظیم در مونیخ نشان داد که در نقاشی زیرین آن به پیش نمونۀ دیگری، بسیار متفاوت و کمتر تکمیل شده نزدیک تر بود. اکنون در مؤسسۀ کورتولد، [ ۱۲] ادعا شده است که تصویر گالری ملی نشان داده شده یک ریکوردو است. [ ۱۳] گالری ملی هنوز آن را به عنوان «احتمالاً یک پیش نمونه» توصیف می کند که احتمالاً پس از شروع کار تولید شده است. [ ۱۴]
wiki: پیش نمونه (هنر)