تبلیغات تلویزیونی ( انگلیسی: Television advertisement ) ، گونه ای از برنامه های تلویزیونی است که در ازای دریافت پول از سازمان ها ساخته می شود و پیامی را که عموماً در مورد یک خدمت یا محصول است، به بازار مورد نظر می رساند. بخش عظیمی از درآمد شبکه های تلویزیونی از طریق این آگهی های تبلیغاتی تأمین می گردد. از آغاز به وجود آمدن تلویزیون، این نوع آگهی های تلویزیونی در مورد گستره وسیعی از کالاها، خدمات و ایده ها وجود داشته اند. [ ۱]
در بسیاری از کشورها، از تبلیغات تلویزیونی برای ترویج کمپین های سیاسی انتخاباتی استفاده می شود. اما در برخی از کشورها نظیر فرانسه، تبلیغات سیاسی در تلویزیون به شدت محدود شده است. برخی از کشورهای دیگر نظیر نروژ نیز، به کلی تبلیغات سیاسی را محدود کرده اند. [ ۱]
نخستین آگهی تلویزیونی به تاریخ اول ژوئیه ۱۹۴۱، در ایالات متحده به روی آنتن رفت که برای آن شرکت بلووا واچ ( Bulova Watch ) به شبکه NBC شهر نیویورک، وابسته به WNBT ( امروزه WNBC ) ، برای در اختیار داشتن آنتن به مدت ۲۰ ثانیه پیش از آغاز یک مسابقه بیسبال بین دو تیم بروکلین داگرز ( Brooklyn Dodgers ) و فیلادلفیا فیلیز ( Philadelphia Phillies ) هزینه ای برابر ۹ دلار پرداخت کرد. این آگهی بسیار ساده، نام شرکت بلووا واچ ( Bulova Watch ) را بر روی نقشه ای از ایالات متحده آمریکا نشان می داد؛ در حالی که گفتار متن شعار شرکت را بیان می کرد: «آمریکا خودشو با بلووا تنظیم می کنه!»[ ۲]
تبلیغات تلویزیونی، دو بخش اصلی را در بر می گیرد: ایجاد یک تبلیغ تلویزیونی که استانداردهای پخش تلویزیونی را رعایت کند و سپس پخش این آگهی در تلویزیون در زمان مناسب تا در معرض دید مشتری هدف بیشتری قرار بگیرد. [ ۱]
در ایالات متحده آمریکا، سیستم رتبه بندی Nielsen، تعداد مخاطبانی که یک تبلیغ تلویزیونی را مشاهده کرده اند، اندازه گیری می کند و به مسئولان تلویزیونی امکان این را می دهد تا بفهمند چقدر برنامه های تلویزیونی شان محبوب بوده اند. به این ترتیب مسئولان تلویزیونی بهتر می توانند تصمیم گیری کنند تا چطور هزینه های پخش آگهی در تلویزیون را نرخ گذاری کنند. [ ۱]
اگر چه در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدت زمان تبلیغات تلویزیونی نسبتاً طولانی تر است، اما تعداد دفعات تکرار آن ها نیز کمتر است. به عنوان مثوکیرطنطهبکس۶ثا۲ال به جای اینکه یک آگهی ۳ دقیقه ای هر ۸ دقیقه پخش شود، هر نیم ساعت یک آگهی ۶ دقیقه ای پخش می شود![ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر بسیاری از کشورها، از تبلیغات تلویزیونی برای ترویج کمپین های سیاسی انتخاباتی استفاده می شود. اما در برخی از کشورها نظیر فرانسه، تبلیغات سیاسی در تلویزیون به شدت محدود شده است. برخی از کشورهای دیگر نظیر نروژ نیز، به کلی تبلیغات سیاسی را محدود کرده اند. [ ۱]
نخستین آگهی تلویزیونی به تاریخ اول ژوئیه ۱۹۴۱، در ایالات متحده به روی آنتن رفت که برای آن شرکت بلووا واچ ( Bulova Watch ) به شبکه NBC شهر نیویورک، وابسته به WNBT ( امروزه WNBC ) ، برای در اختیار داشتن آنتن به مدت ۲۰ ثانیه پیش از آغاز یک مسابقه بیسبال بین دو تیم بروکلین داگرز ( Brooklyn Dodgers ) و فیلادلفیا فیلیز ( Philadelphia Phillies ) هزینه ای برابر ۹ دلار پرداخت کرد. این آگهی بسیار ساده، نام شرکت بلووا واچ ( Bulova Watch ) را بر روی نقشه ای از ایالات متحده آمریکا نشان می داد؛ در حالی که گفتار متن شعار شرکت را بیان می کرد: «آمریکا خودشو با بلووا تنظیم می کنه!»[ ۲]
تبلیغات تلویزیونی، دو بخش اصلی را در بر می گیرد: ایجاد یک تبلیغ تلویزیونی که استانداردهای پخش تلویزیونی را رعایت کند و سپس پخش این آگهی در تلویزیون در زمان مناسب تا در معرض دید مشتری هدف بیشتری قرار بگیرد. [ ۱]
در ایالات متحده آمریکا، سیستم رتبه بندی Nielsen، تعداد مخاطبانی که یک تبلیغ تلویزیونی را مشاهده کرده اند، اندازه گیری می کند و به مسئولان تلویزیونی امکان این را می دهد تا بفهمند چقدر برنامه های تلویزیونی شان محبوب بوده اند. به این ترتیب مسئولان تلویزیونی بهتر می توانند تصمیم گیری کنند تا چطور هزینه های پخش آگهی در تلویزیون را نرخ گذاری کنند. [ ۱]
اگر چه در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدت زمان تبلیغات تلویزیونی نسبتاً طولانی تر است، اما تعداد دفعات تکرار آن ها نیز کمتر است. به عنوان مثوکیرطنطهبکس۶ثا۲ال به جای اینکه یک آگهی ۳ دقیقه ای هر ۸ دقیقه پخش شود، هر نیم ساعت یک آگهی ۶ دقیقه ای پخش می شود![ ۱]
wiki: پیام بازرگانی