پنتسر ۳۸(تی). پنتسرکمپف واگن ۳۸ ( تی ) ( به آلمانی: Panzerkampfwagen 38 ( t ) ) که عموماً اختصارا پنتسر ۳۸ ( تی ) ( به آلمانی: Panzer 38 ( t ) ) خوانده می شود، یک تانک سبک طراحی شده در چکسلواکی بود که غالباً توسط آلمان در جریان جنگ جهانی دوم به کاربرده شد. حرف تی در عنوان این تانک مخفف واژه آلمانی "tschechisch" به معنای "ساخت چک" است. از عنوان رسمی تانک سبک مدل ۳۸ ( به چکی: Lehký tank vzor 38، اختصارا: LT vz. 38 ) در ارتش چکسلواکی برای این تانک استفاده می شد.
سال ۱۹۳۷ نیروی زمینی چکسلواکی فرمانی جهت طراحی یک تانک سبک جدید صادر کرد. شرکت سی کی دی چند مدل از طراحی های خود را ارائه نمود که تانک TNH P - S پس از آزمایش های گسترده بهترین مورد تشخیص داده شد. این نمونه با عنوان LT vz 38 روز ۱ ژوئیه سال ۱۹۳۸ به عنوان تانک سبک استاندارد نیروی زمینی چکسلواکی برگزیده گشت. هیچ یک از این تانک ها تا هنگام ورود نیروهای آلمانی به چکسلواکی در سال ۱۹۳۹ وارد خدمت نشدند. [ ۱] در ابتدای ورود تنها ۱۰ دستگاه تکمیل شده از آن ها به دست آلمانی ها افتاد. [ ۲] بیش از ۱۴۰۰ دستگاه دیگر از این تانک با عنوان پنتسرکمپف واگن ۳۸ ( تی ) بین سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ برای استفاده در نیروی زمینی آلمان تولید شد. آلمان همچنین ۶۹ دستگاه به اسلواکی، ۱۰۲ دستگاه به مجارستان، ۵۰ دستگاه به رومانی و ۱۰ دستگاه به بلغارستان صادر نمودند. [ ۱]
برجک و بدنه تانک از صفحاتی به ضخامت ۱۰ تا ۲۵ میلی متر ساخته شده بود که به یکدیگر پیچ ومهره گشته بودند. از مدل ائی این ضخامت به ۵۰ میلی متر نیز رسید. راننده در قسمت جلو سمت راست تانک می نشست و تیربارچی با یک مسلسل ۷٫۹۲ میلی متری ام گه ۳۷ ( تی ) در سمت چپ او قرار داشت. برجک دو نفره تانک با یک توپ ۳۷٫۲ میلی متری Skoda A7 در مرکز بدنه بود. این توپ می توانست تا ۱۲ درجه به سمت بالا و تا ۶ درجه به سمت پایین حرکت کند. یک مسلسل ۷٫۹۲ میلی متری هم محور با توپ نیز در سمت راست آن تعبیه گشته بود. در مجموع ۹۰ گلوله برای توپ و ۲۵۵۰ فشنگ برای مسلسل ها درون تانک قرار می گرفت. موتور و سیستم انتقال قدرت در پشت تانک بودند. این سیستم دارای پنج دنده جلو و یک دنده عقب بود. سیستم تعلیق در هر طرف شامل چهار چرخ بزرگ جاده با تایر لاستیکی بر روی یک جفت فنر تخت می شد. [ ۳] همانند تانک های مشابه سبک آلمانی، چرخ زنجیر در جلو و هرزگرد در عقب قرار داشت[ ۲] و دو چرخ کوچک در بالا حالت شنی را حفظ می کردند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسال ۱۹۳۷ نیروی زمینی چکسلواکی فرمانی جهت طراحی یک تانک سبک جدید صادر کرد. شرکت سی کی دی چند مدل از طراحی های خود را ارائه نمود که تانک TNH P - S پس از آزمایش های گسترده بهترین مورد تشخیص داده شد. این نمونه با عنوان LT vz 38 روز ۱ ژوئیه سال ۱۹۳۸ به عنوان تانک سبک استاندارد نیروی زمینی چکسلواکی برگزیده گشت. هیچ یک از این تانک ها تا هنگام ورود نیروهای آلمانی به چکسلواکی در سال ۱۹۳۹ وارد خدمت نشدند. [ ۱] در ابتدای ورود تنها ۱۰ دستگاه تکمیل شده از آن ها به دست آلمانی ها افتاد. [ ۲] بیش از ۱۴۰۰ دستگاه دیگر از این تانک با عنوان پنتسرکمپف واگن ۳۸ ( تی ) بین سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ برای استفاده در نیروی زمینی آلمان تولید شد. آلمان همچنین ۶۹ دستگاه به اسلواکی، ۱۰۲ دستگاه به مجارستان، ۵۰ دستگاه به رومانی و ۱۰ دستگاه به بلغارستان صادر نمودند. [ ۱]
برجک و بدنه تانک از صفحاتی به ضخامت ۱۰ تا ۲۵ میلی متر ساخته شده بود که به یکدیگر پیچ ومهره گشته بودند. از مدل ائی این ضخامت به ۵۰ میلی متر نیز رسید. راننده در قسمت جلو سمت راست تانک می نشست و تیربارچی با یک مسلسل ۷٫۹۲ میلی متری ام گه ۳۷ ( تی ) در سمت چپ او قرار داشت. برجک دو نفره تانک با یک توپ ۳۷٫۲ میلی متری Skoda A7 در مرکز بدنه بود. این توپ می توانست تا ۱۲ درجه به سمت بالا و تا ۶ درجه به سمت پایین حرکت کند. یک مسلسل ۷٫۹۲ میلی متری هم محور با توپ نیز در سمت راست آن تعبیه گشته بود. در مجموع ۹۰ گلوله برای توپ و ۲۵۵۰ فشنگ برای مسلسل ها درون تانک قرار می گرفت. موتور و سیستم انتقال قدرت در پشت تانک بودند. این سیستم دارای پنج دنده جلو و یک دنده عقب بود. سیستم تعلیق در هر طرف شامل چهار چرخ بزرگ جاده با تایر لاستیکی بر روی یک جفت فنر تخت می شد. [ ۳] همانند تانک های مشابه سبک آلمانی، چرخ زنجیر در جلو و هرزگرد در عقب قرار داشت[ ۲] و دو چرخ کوچک در بالا حالت شنی را حفظ می کردند. [ ۴]
wiki: پنتسر ۳۸(تی)