پلئاس و ملیزاند

دانشنامه عمومی

موریس مترلینک در ۱۸۹۳ با خلق نمایشنامه پلئاس و ملیزاند پای مکتب سمبولیسم را به صحنه تئاتر گشود. او پرده های اول و سوم این نمایشنامه را با الهام مستقیم از ترجمه فرانسه داستان رودابه و زال در شاهنامه فردوسی نوشت. در پرده سوم، پلئاس پیش از ترک دربار، شب هنگام برای وداع به قصر برادر می رود و ملیزاند را بر بالای برج می یابد که مشغول آراستن گیسوان خود است. از او می خواهد دستش را دراز کند تا ببوسد. در آن لحظه که ملیزاند خم می شود گیسوانش از هم باز می شود و به پلئاس می رسد. او نیز گیسوان یار را در آغوش می فشارد و می بوید و می بوسد. [ ۱]
نمایشنامه پلئاس و ملیزاند در ۱۳۳۸ به همت بدری وزیری و حسینعلی فلاح به فارسی ترجمه شد.
عکس پلئاس و ملیزاند

پلئاس و ملیزاند (اپرا). پلئاس و ملیزاند ( انگلیسی: Pelléas et Mélisande ) اپرایی است در پنج پرده به آهنگسازی کلود دبوسی. این اثر برگرفته از نمایش نامه ای است با عنوان پلئاس و ملیزاند اثر موریس مترلینک. سالن ساله فاوارت در پاریس، مکان نخستین اجرای این اثر هنری است. در نخستین اجرای اثر در ۳۰ آوریل ۱۹۰۲، ژان پریر به نقش پلئاس و ماری گاردن به نقش ملیزاند ظاهر شد.
زینب مشتاقی در مقاله ای به بررسی تطبیقی شاهنامه فردوسی با حماسه پلئاس و ملیزاند اثر موریس مترلینگ پرداخته است.
عکس پلئاس و ملیزاند (اپرا)عکس پلئاس و ملیزاند (اپرا)عکس پلئاس و ملیزاند (اپرا)عکس پلئاس و ملیزاند (اپرا)

پلئاس و ملیزاند (فوره). پلئاس و ملیزاند اپوس ۸۰، سوئیتی است که از موسیقی صحنهٔ ساخت گابریل فوره برای نمایش نامهٔ پلئاس و ملیزاندِ موریس مترلینک گرفته شده است. فوره نخستین آهنگساز از چهار آهنگسازی بود که با الهام از کارهای مترلینک به ساخت موسیقی پرداخت. کلود دبوسی، آرنولد شونبرگ، و ژان سیبلیوس سه آهنگ سازی هستند که در دههٔ نخست سدهٔ ۲۰ میلادی، پس از فوره دست به این کار زدند.
موسیقی فوره برای اجرای ۱۸۹۸ نمایش نامهٔ مترلینک در لندن، ساخته شده است. فوره برای آن که کار را پیش از ضرب الاجل نمایش آماده کند، از برخی ساخته های پیشین ناتمامش استفاده کرد و از شاگردش، شارل کوکلن نیز کمک گرفت که کار سازبندی را انجام داد. فوره بعدها از ساختهٔ اصلی، یک سوییت چهار موومانه را بیرون کشید و سازبندی آن را دوباره خودش انجام داد. در نخستین اجرای اثر در ۲۱ ژوئن ۱۸۹۸، فوره رهبری ارکستر را برعهده داشت.
سوییتی که فوره از موسیقی صحنهٔ اولیه بیرون کشیده است، از چهار موومان تشکیل شده است که عبارتند از:
• پرلود ( کوآسی آداجو )
• فیلوز ( آندانتینو کواسی آلگراتو )
سیسیلین ( آلگرو مولتو مودراتو )
• مرگِ ملیزاند ( مولتو آداجو )
عکس پلئاس و ملیزاند (فوره)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس