ویکتور ایوانوویچ بلنکو روسی: Виктор Иванович Беленко، ( متولد ۱۵ فوریهٔ ۱۹۴۷ - مرگ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ ) یک مهندس هوافضای آمریکایی و خلبان روس تبار پیشین شوروی بود که هنگام پرواز با یک فروند جت رهگیر میگ - ۲۵ ( نام گذاری ناتو: "Foxbat" ) به جهان غرب فرار کرد و در فرودگاه هاکوداته ژاپن فرود آمد. جرج اچ. دابلیو. بوش، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی ( سیا ) در آن زمان، فرصت بررسی این هواپیما را یک "نفوذ اطلاعاتی" برای غرب خواند. [ ۱] بلنکو بعدها در ایالات متحده، مهندس هوافضا شد.
بلنکو در نالچیک، جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی، در یک خانوادهٔ روس متولد شد. ( در گذرنامهٔ او قومیت او، روس ذکر شده است ) . ستوان بلنکو خلبان نیروهای دفاع هوایی شوروی مستقر در چوگویوکا، سرزمین پریمورسکی بود. در ۶ سپتامبر ۱۹۷۶، او فرار کرد و جت جنگنده میگ - ۲۵ خود را به فرودگاه هاکوداته، هوکایدو ژاپن پرواز داد.
این نخستین بار بود که اطلاعات نظامی غرب توانست از نزدیک، میگ - ۲۵ و ویژگی های آن را بررسی کند و اسرار و شگفتی های بسیاری را فاش کرد. فرار او خسارت قابل توجهی به نیروی هوایی شوروی وارد کرد. [ ۲] جرالد فورد رئیس جمهور ایالات متحده به بلنکو حق پناهندگی داد و یک صندوق امانی برای او ایجاد شد که زندگی بسیار راحتی را در سال های بعد برای او به ارمغان آورد. دولت ایالات متحده، چند سال پس از آن، وی را به عنوان مشاور، استخدام کرد. بلنکو با خود کتابچهٔ راهنمای خلبان میگ - ۲۵ را آورده بود و انتظار داشت این کتابچه خلبانان آمریکایی را در ارزیابی و آزمایش هواپیما کمک کند. [ نیازمند منبع]
بلنکو تنها خلبانی نبود که به این شکل از اتحاد جماهیر شوروی فرار کرد و همچنین نخستین خلبانی نبود که از یکی از کشورهای بلوک شرق فرار کرد. او احتمالاً از سیاست دولت ایالات متحده در اعطای جوایز نقدی بزرگ به خلبانان فراری کشورهای کمونیستی آگاه بوده است . در ماه مارس[ ۳] و مه ۱۹۵۳، [ ۴] دو خلبان نیروی هوایی لهستان با جنگندهٔ میگ - ۱۵ به دانمارک پرواز کردند. بعداً در سال ۱۹۵۳، خلبان اهل کره شمالی، نو کوم سوک، میگ - ۱۵ خود را به پایگاه هوایی ایالات متحده در کره جنوبی پرواز داد. آن میگ اکنون در مجموعهٔ دائمی موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده است. [ ۵] سال ها بعد، خلبان اهل شوروی، الکساندر زویف در ۲۰ مه ۱۹۸۹ با میگ - ۲۹ خود به ترابزون ترکیه رفت. [ ۶] آن میگ - ۲۹ به سرعت به شوروی بازگردانده شد. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبلنکو در نالچیک، جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی، در یک خانوادهٔ روس متولد شد. ( در گذرنامهٔ او قومیت او، روس ذکر شده است ) . ستوان بلنکو خلبان نیروهای دفاع هوایی شوروی مستقر در چوگویوکا، سرزمین پریمورسکی بود. در ۶ سپتامبر ۱۹۷۶، او فرار کرد و جت جنگنده میگ - ۲۵ خود را به فرودگاه هاکوداته، هوکایدو ژاپن پرواز داد.
این نخستین بار بود که اطلاعات نظامی غرب توانست از نزدیک، میگ - ۲۵ و ویژگی های آن را بررسی کند و اسرار و شگفتی های بسیاری را فاش کرد. فرار او خسارت قابل توجهی به نیروی هوایی شوروی وارد کرد. [ ۲] جرالد فورد رئیس جمهور ایالات متحده به بلنکو حق پناهندگی داد و یک صندوق امانی برای او ایجاد شد که زندگی بسیار راحتی را در سال های بعد برای او به ارمغان آورد. دولت ایالات متحده، چند سال پس از آن، وی را به عنوان مشاور، استخدام کرد. بلنکو با خود کتابچهٔ راهنمای خلبان میگ - ۲۵ را آورده بود و انتظار داشت این کتابچه خلبانان آمریکایی را در ارزیابی و آزمایش هواپیما کمک کند. [ نیازمند منبع]
بلنکو تنها خلبانی نبود که به این شکل از اتحاد جماهیر شوروی فرار کرد و همچنین نخستین خلبانی نبود که از یکی از کشورهای بلوک شرق فرار کرد. او احتمالاً از سیاست دولت ایالات متحده در اعطای جوایز نقدی بزرگ به خلبانان فراری کشورهای کمونیستی آگاه بوده است . در ماه مارس[ ۳] و مه ۱۹۵۳، [ ۴] دو خلبان نیروی هوایی لهستان با جنگندهٔ میگ - ۱۵ به دانمارک پرواز کردند. بعداً در سال ۱۹۵۳، خلبان اهل کره شمالی، نو کوم سوک، میگ - ۱۵ خود را به پایگاه هوایی ایالات متحده در کره جنوبی پرواز داد. آن میگ اکنون در مجموعهٔ دائمی موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده است. [ ۵] سال ها بعد، خلبان اهل شوروی، الکساندر زویف در ۲۰ مه ۱۹۸۹ با میگ - ۲۹ خود به ترابزون ترکیه رفت. [ ۶] آن میگ - ۲۹ به سرعت به شوروی بازگردانده شد. [ ۷]
wiki: ویکتور بلنکو